Szósty tom serii o kryminalnych przygodach superbohaterów z Gotham. W tym albumie główną rolę gra najsławniejszy z nich – Batman. Bruce Wayne zawiera porozumienie z pewną działaczką społeczną, aby wspólnymi siłami zagospodarować Wschodnie Nabrzeże, czyli najbiedniejszą część Gotham. Niedługo potem wspólniczka Bruce’a ginie na progu rezydencji Wayne’ów. Policja zaczyna interesować się miliarderem i szukać jego powiązań ze światem handlarzy żywym towarem oraz narkotyków. W tej sytuacji Batman rozpoczyna własne śledztwo. Zebrane przez niego dowody wskazują na szeroko zakrojony spisek z udziałem skorumpowanych polityków i rywalizujących ze sobą gangów. Wszystko zaś obraca się wokół śmiertelnie niebezpiecznego narkotyku znanego jako Ikar. Detektyw Harvey Bullock, który kilka lat wcześniej miał do czynienia z tym specyfikiem, chce dorwać człowieka odpowiedzialnego za ponowne wprowadzenie Ikara na rynek. Podejrzewa, że jest nim Bruce Wayne. Mroczny Rycerz musi się spieszyć, aby odkryć prawdę, zanim jego alter ego trafi do więzienia. Komiks został stworzony przez duet autorski znany wcześniej ze wspólnej pracy nad serią o Flashu, która została wysoko oceniona przez amerykańskich krytyków.
Premiera (Świat)
25 stycznia 2017Premiera (Polska)
25 stycznia 2017Polskie tłumaczenie
Tomasz SidorkiewiczLiczba stron
176Autor:
Brian Bucellato, Francis ManapulKraj produkcji:
PolskaGatunek:
KomiksWydawca:
Polska: Egmont
Najnowsza recenzja redakcji
W recenzowanym Batman: Detective Comics Vol. 6: Icarus Batman poprowadzi żmudne śledztwo mające na celu odnalezienie sprawców zabójstwa jego bliskiej znajomej. W całą, zakrojoną na szeroką skalę awanturę włączy się wrogo do niego nastawiony Harvey Bullock. Szykuje się zatem starcie dwóch śmiałków.
Na ulicach dusznego Gotham pojawia się nowy, niebezpieczny narkotyk (Ikar). Szatański specyfik może doprowadzić do śmierci przez niespodziewany samozapłon spowodowany jego zażyciem. Elena Aguila to bogata filantropka, która – podobnie jak Bruce Wayne – pragnie wykorzystać swe bogactwo do stworzenia lepszego, przyjaźniejszego świata. W wyniku zetknięcia z groźnym narkotykiem ciało Eleny staje w płomieniach, a konająca kobieta umiera na rękach przerażonego zastanym widokiem, Bruce’a. Protagonista opowieści pod postacią Mrocznego Rycerza pragnie dowiedzieć się, kto odpowiada za zabójstwo jego przyjaciółki. Wspiera go w tym jej nastoletnia córka – buntowniczka jeżdżąca na motorze. Dochodzenie doprowadzi Batmana do zaskakujących wniosków.
Siłą niniejszego komiksu jest kreacja nieprzekupnego Bullocka. Zatwardziały gliniarz w wyświechtanym prochowcu i charakterystycznym kapeluszu nie spocznie przed niczym, aby udowodnić światu, iż metody pracy człowieka Nietoperza nie przystoją prawdziwemu śledczemu. Amerykańscy scenarzyści kapitalnie przedstawili równolegle toczące się śledztwa Bullocka oraz Batmana, a także charyzmę popularnego policjanta.
Dobrze wypada również wprowadzenie do wciągającej fabuły kilku lokalnych gangów, przekupnych włodarzy miasta oraz skorumpowanych urzędników. Mimo braku charyzmatycznych adwersarzy Mrocznego Rycerza, lektura rzeczonego dzieła ukontentuje największych fanów herosa. Mamy tu do czynienia z wciągającą historią kryminalną z gatunku noir, acz finał Ikara pozostawia wiele do życzenia, niektóre wątki są chybione (starcie z gigantyczną kałamarnicą jest tego najlepszym przykładem). Trzeba również zauważyć, iż akcja opowieści rozgrywa się w tym samym czasie co fabuła serii Wieczny Batman, do którego to twórcy dzieła niejednokrotnie się odnoszą.
Ilustracje Briana Baccellato są plastyczne, wyraziste i zapadające w oko. Warstwa graficzna owego komiksu wybornie współgra z duszną opowieścią. Z dobrej strony prezentuje się wygląd Bullocka, niekonwencjonalna kompozycja niektórych plansz, a także dynamiczne konfrontacje Batmana z gangsterami i innymi przeciwnikami. Wisienką na torcie jest jego chwilowa batalia z uwielbianym policjantem oraz okładki kolejnych zeszytów. Tradycyjnie otrzymujemy kilka stron szkiców oraz przewrotnych, dopieszczonych okładek alternatywnych wykonanych przez popularnych rysowników (choćby Jima Steranko czy Tony’ego Moore’a).
Seria Detective Comics, która za sprawą pierwszych, słabych tomów zaliczyła mocny falstart, staje się coraz bardziej interesująca. Ikar to poprawnie skrojona historia kryminalna z mocno zarysowanymi postaciami. Komiks w głównej mierze zadowoli wiernych miłośników Harvey Bullocka.