W Berlin. Miasto dymu wracamy do stolicy Republiki Weimarskiej po dramatycznych wydarzeniach z maja 1929, ukazanych w pierwszej odsłonie trylogii. Coraz większy mur niechęci rośnie między komunistami i nacjonalistami, Żydami i resztą społeczeństwa, a wkrótce nastąpią wydarzenia zwiastujące nadejście II wojny światowej. Tymczasem w kontraście do politycznych podziałów nocne życie Berlina rozkwita i wydaje się dla jego mieszkańców jedyną ucieczką od problemów dnia codziennego. Z serią koncertów przyjeżdża z Ameryki jazzowy zespół Cocoa Kids, którego występy szybko stają się wydarzeniem w rozgorączkowanym Berlinie. Uczestniczą w nich również główni bohaterowie trylogii Lutesa. Ponownie śledzimy losy Marthe Müller i dziennikarza Kurta Severinga. On przeprowadza wywiady ze świadkami tragicznych majowych zajść, próbując dotrzeć do prawdy o nich. Ona nocami odkrywa świat berlińskich lesbijek i dekadenckie oblicze miasta. Oboje są dla autora soczewkami, przez które obserwujemy społeczeństwo w czasach kryzysu i gwałtownych zmian. Berlińska trylogia Lutesa mocno zakorzeniona jest w tradycjach literackiego modernizmu. Nieustająco zmieniającą się, kalejdoskopowa narracja nawiązuje do Berlin Alexanderplatz Alfreda Döblina z 1929 roku, wyraźnie widać także inspiracje twórczością Ezry Pounda, T. S. Eliota i Jamesa Joyce’a. Berlin. Miasto dymu, którego akcja kończy się w momencie wyborów do Reichstagu we wrześniu 1930 roku, to złożony zbiorowy portret miasta i jego mieszkańców, a zarazem jedno ze szczytowych osiągnięć powieści graficznej.
Premiera (Świat)
29 sierpnia 2018Premiera (Polska)
29 sierpnia 2018Polskie tłumaczenie
Wojciech GóralczykLiczba stron
216Autor:
Jason LutesKraj produkcji:
PolskaGatunek:
FantastykaWydawca:
Polska: Kultura Gniewu
Najnowsza recenzja redakcji
W Berlin #01: Miasto kamieni woluminie Jason Lutes idealnie zaprezentował bohaterów, którzy z niepokojem obserwują zmiany zachodzące w ich ukochanych kraju. Protagonistką opowieści jest młoda i ambitna studentka Martha Muller, która właśnie przybywa do Berlina. To właśnie głównie jej oczyma przyglądamy się dramatycznych zdarzeniom rozgrywającym się na ulicach wielokulturowej metropolii. Sporą rolę do odegrania w pierwszym tomie ma dziennikarz śledczy Kurt Svering, który coraz bardziej niepokoi się dynamicznymi przemianami w stolicy republiki weimarskiej. Kurt i Martha nawiązują płomienny romans, który stosunkowo szybko zostaje wystawiony na ciężką próbę. Na drugim planie pojawiają się równie interesujące osoby, choćby podzielona przez poglądy polityczne robotnicza rodzina – Gudrun i jej córki to komunistki, natomiast jej surowy mąż jest zafascynowany naradzającą się ideologią nazistowską. Miasto kamieni kończy się w tragicznych okolicznościach, czyli podczas brutalnych starć policji z robotnikami, rozgrywających się w maju 1929 roku.
Drugi tom wciągającej trylogii Berlin - City of Smoke rozpoczyna się tuż po majowej masakrze, w wyniku której zginęło ponad trzydzieści osób, w tym jedna z bohaterek komiksu. W mieście robi się coraz bardziej niespokojnie, a śmierć i terror aż unoszą się w powietrzu. Pojawiają się coraz większe napięcia na linii komuniści – nacjonaliści, a rykoszetem w tej konfrontacji obrywają nieszczęśni, prześladowani Żydzi. Martha próbuje zafałszować obraz otaczającej ją rzeczywistości. Z jej osobą podróżujemy po nocnych klubach dla bogaczy, w której pełno jest grzechu, uciech erotycznych i dekadencji. Jednocześnie śledzimy katorżnicze działania Sveringa, który skrupulatnie przeprowadza wywiady z robotnikami, biorącymi udział w majowej tragedii.
Otrzymujemy zatem diametralnie różne oblicza Berlina, a dodatkowego smaczku dodaje grupa czarnoskórych muzyków jazzowych, którzy w drugim albumie przybywają do miasta. Lutes ponownie przekracza granicę, prezentując gorący romans jednego z amerykańskich muzyków z frywolną Niemką. Świetnie wypadają także rozmowy tamtejszej inteligencji, ukazujących różne scenariusze dla republiki weimarskiej. Wnikliwy pisarz przedstawia też ważne historyczne wydarzenia, choćby śmierć ówczesnego ministra spraw zagranicznych i laureata Pokojowej Nagrody Nobla, Gustava Stresemanna. Zdarzenie to pozwoliło nazistom urosnąć w siłę, a w przyszłości przejąć władzę w kraju. Amerykański artysta odwołuje się też do Wielkiego Kryzysu zza Oceanu, który odciska swe piętno również i w Niemczech. Berlin - City of Light rozpoczyna się natomiast od przybycia do Berlina samego Hitlera, którego wizerunek w komiksie jest równie niepokojący jak w rzeczywistości.
Autor Berlina pokazuje kolejne, coraz zacieklejsze ataki nazistów na żydowskie rodziny oraz niedolę klasy pracującej. Recenzowane albumy pełne są smutnych i tragicznych scen, które dosłownie chwytają nas za serce. Najbardziej tragicznie wypada mieszkająca dosłownie na ulicy (wraz ze swym ojcem) Silvia, która z czasem popada w konflikt zarówno z komunistami, jak i nazistami. Bardzo dobrze wyglądają kolejne spotkania Marthy i Sveringa, a także ukazanie uroków życia zepsutych do szpiku kości bogaczy.
Trylogia Berlin to jeden z najbardziej angażujących, przejmujących i wnikliwych komiksów wydanych w naszym kraju w ostatnich latach. Jason Lutes przeplata w swym najsłynniejszym dziele skomplikowane losy różnych bohaterów, których łączy jedna sprawa – próba odnalezienia się w nowej rzeczywistości. Autor serii nie udziela gotowych odpowiedzi, nie opowiada się za żadną ze stron, pozostawiając nam miejsce do własnej interpretacji.
Mamy tu bez wątpienia do czynienia z jednym z najbardziej dojrzałych dzieł, koncentrujących się na początkach niemieckiego nazizmu oraz tryumfie powszechnego terroru. W tym też kwi prawdziwa siła niniejszej powieści graficznej. Rzecz dla koneserów komiksów dla dojrzałych czytelników. Po prostu, musisz mieć!