Rosja zainwestuje miliardy dolarów w gry propagandowe!
Rosyjski rząd rozważa zainwestowanie nawet 50 miliardów dolarów w krajowy przemysł gier wideo w celu wydania tytułów, które będą konkurować z popularnymi światowymi produkcjami i służyć jako „narzędzie soft power".
Rosyjski rząd rozważa zainwestowanie nawet 50 miliardów dolarów w krajowy przemysł gier wideo w celu wydania tytułów, które będą konkurować z popularnymi światowymi produkcjami i służyć jako „narzędzie soft power".
Dziennik „Kommiersant” napisał, że rosyjski rząd rozważa podjęcie kroków mających na celu wsparcie do 2030 roku krajowego przemysłu gier wideo, w tym utworzenie kontrolowanego przez państwo dewelopera i wydawcy. Projekt w najbardziej ambitnym scenariuszu mógłby wymagać nawet 50 miliardów dolarów finansowania, a celem jest wydanie 25 gier AAA i 40 gier AA mogących konkurować z popularnymi na całym świecie produkcjami oraz służyć jako „narzędzie soft power” za granicą. Jednak zdaniem ekspertów osiągnięcie tych celów będzie bardzo trudne ze względu na odpływ z kraju odpowiednich specjalistów.
Rząd zainicjował dyskusję pod nazwą „Przemysł gier komputerowych przyszłości”, którą poprowadzi wiceminister cyfryzacji Maksym Parszyn, a nadzorować będzie wicepremier Dmitrij Czernyszenko. Rząd rozważa trzy warianty rozwoju branży, począwszy od „scenariusza stabilizacyjnego” na poziomie 7 mld dolarów, poprzez „ambitny scenariusz” na poziomie 20 mld $, aż po „scenariusz lidera” na poziomie 50 mld USD. Finansowanie projektu będzie prawdopodobnie pochodzić z mechanizmów pozabudżetowych, ponieważ branża gier wideo ma „duży potencjał inwestycyjny”. Celem jest zwiększenie do 2030 roku liczby pracowników w branży do 40 tysięcy i stworzenie pięciu „gametowns”, czyli ośrodków tworzenia gier. Krajowe firmy mają również do 2030 roku wypuścić dwie nowe konsole do gier, co już w ogóle wydaje się karkołomnym zadaniem w kraju objętym sankcjami z powodu rozpoczęcia wojny z Ukrainą.
Osoby związane z branżą wątpią, czy przy obecnym stanie rosyjskiego przemysłu gier wideo uda się zrealizować te cele. Aleksiej Kopcew, dyrektor generalny i założyciel studia Cyberia Nova, które tworzy historyczną grę Smuta o wypędzeniu polskich wojsk z Kremla w 1612 (w 2007 roku powstał film z Michałem Żebrowskim o podobnej tematyce - Rok 1612), zaznaczył, że w Rosji jest obecnie nie więcej niż dziesięć studiów gier zdolnych do produkcji projektów AAA i powiedział:
Gadży Machtijew, założyciel rawg.io, zgadza się, że rosyjski przemysł gier wideo w obecnym stanie nie będzie w stanie osiągnąć swoich celów, mówiąc, że „w sytuacji, gdy wiele dużych studiów, a wraz z nimi specjaliści, opuściło Federację Rosyjską, nie należy skupiać się na wydaniu określonej liczby gier w określonym terminie, ale na zatrzymaniu i zmotywowaniu tych, którzy pozostali”. Dodał też, że samo założenie studia od zera może trwać dwa-trzy lata, a stworzenie ambitnej gry w działającym już studiu developerskim trwa minimum trzy lata. Bez odpowiedniego finansowania i wsparcia, trudno będzie rosyjskiej branży gier wideo spełnić ambitne cele wyznaczane przez rząd. A już na pewno ciężko będzie przekonać specjalistów z zagranicy do pracy w kraju toczącym wojnę napastniczą.
Źródło: Opracowanie własne/Kommiersant
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1971, kończy 53 lat
ur. 1964, kończy 60 lat
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1974, kończy 50 lat