Najnowsza recenzja redakcji
Ten element zapowiedzi, sam w sobie bardzo nienachalny, jest dodatkowo uzupełniony o pewne wskazówki dotyczące Inhumans, których istnienie jest obecnie bardzo centralną linią całego serialu: moce, które się pojawiają, nie są przypadkowe - są rezultatem pewnego projektu, odpowiedzią na pewną potrzebę. To tworzy potencjalnie całkiem ciekawy aspekt dramatyczny: czy są gotowi odkryć i przyjąć tę celowość?
Odcinek jedenasty to historia kolejnego Inhuman, który zawiązuje sojusz z T.A.R.C.Z.Ą. Coulsona. Historia jest opowiedziana sprawnie, a choć zwrot akcji odwracający role sojuszników i przeciwników nie jest bardzo zaskakujący, to element najistotniejszy - przedstawienie nowej postaci - odbieram bardzo pozytywnie. Elena ma własne przemyślenia na temat swoich nadzwyczajnych zdolności oraz ich celowości i jaka osoba religijna widzi to właśnie w tym kontekście. Nie jest to w żaden sposób fałszywe ani fanatyczne i mnie osobiście się to bardzo podoba, gdyż takich postaci w serialach nie ma wiele. Jest też osobą, która ma z jednej strony potrzebę sprzeciwić się złu, jednak nie pędzi, by porzucić swoje życie i zostać „zawodowo” bohaterem. Ma to sens również z tego względu, że liczba osób w regularnej obsadzie jest duża; widać wysiłek scenarzystów, by każdemu poświęcić choć trochę uwagi i dać mu przestrzeń rozwoju. Wrócimy do tego.
Rolę i miejsce Inhumans w kontekście bardziej politycznym podejmuje odcinek dwunasty. Tutaj muszę przyznać, że cała wizja światowej polityki i tego, w jaki sposób odbywałaby się taka debata, jest troszkę mało przekonująca. Na potrzeby serialu stwierdzenie, iż to małe i tajne sympozjum, może wystarczyć, jednak oglądając ten odcinek, nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że debata na takie tematy byłaby znacznie bardziej skomplikowana, a reprezentanci mieliby świadomość, z kim dyskutują, i dramatyczne wejścia osób bez oficjalnej akredytacji nie powinno nikogo przekonać, nawet jeśli Malick jest wiarygodnie charyzmatyczny.
Nie jestem też pewien, co myśleć o kreacji Talbota. Z jednej strony wydaje się troszkę przygłupi i komiczny, z drugiej dość jasno jest zasygnalizowane, że jest to zabieg świadomy. Niemniej, co by nie mówić o realizacji tego aspektu, wątek zostaje posunięty do przodu całkiem skutecznie. O ile debaty polityków to aspekt, na który lepiej lekko przymknąć oko, to napięcia w drużynie, jak rozmowa między Daisy a Bobbi, działają znakomicie - bez melodramy, ale z odpowiednią ilością emocji oraz niezręczności po obu stronach. Suma summarum uznałbym jednak ten odcinek za najsłabszy z pięciu.
Co do trzynastki, to chyba uczciwie będzie się przyznać, że byłem rozdarty, zanim jeszcze zacząłem oglądać. To odcinek, w którym żegnamy dwójkę moich ulubionych bohaterów. Dostają szansę na własny serial i mam sporą nadzieję, że może to być coś naprawdę fajnego. Jednocześnie świadomość, że wchodzą tu w grę czynniki niekoniecznie wynikające z fabuły, sprawiła, że byłem hiperświadomy tego, na ile naturalnie będzie to wkomponowane w istniejącą sytuacje i na ile ich odejście będzie miało sens. Na plus: dostałem moich ulubieńców w dużej ilości.
Ostatecznie faktycznie odebrałem ich odejście jako lekko wymuszone: zawiązanie intrygi i motywy polityczne mają tutaj sens, tylko normalnie bym się spodziewał, że ich przyjaciele z T.A.R.C.Z.Y. zawalczą o nich trochę bardziej. Zadziałałoby to troszkę lepiej w moim odczuciu, gdyby konieczność odcięcia się od agencji została uzupełniona o jakąś konkretniejszą perspektywę tego, co teraz będą robić. Ostatecznie zostali w zasadzie z niczym. Nie sprawdziły się natomiast moje obawy, że zostanie stworzony na potrzeby tego odejścia jakiś niepotrzebny i nienaturalny konflikt z resztą agentów. Rozstali się w atmosferze życzliwości w całkiem klimatycznej scenie pożegnania.
To dobry moment do tego, by wrócić do faktu, jak naładowany po brzegi postaciami był ten serial. Po zniknięciu Bobbi Morse i Lance'a Huntera znalazła się w odcinku czternastym okazja, by poświęcić troszkę więcej czasu osobie im w drużynie najbliższej, a przy okazji chyba najbardziej potrzebującej odrobiny uwagi - Mackowi. Spędza on trochę czasu z bratem, który - jak się okazuje - uważa, że implodowanie budynków rządowych jest świetne. Mamy tutaj budowanie wątków ewidentnie zmierzających do serialowego Civil War: widzimy reakcje zwyczajnych ludzi, widzimy naturalny strach i to, jak jest on wykrzywiany oraz używany przez niecnych ludzi we własnych celach. Wątek obyczajowy i rodzinny w tym wszystkim zaserwował nam też ładunek żalów i pretensji, bez których mogliśmy się obejść, ale finałowa obrona wypadła dobrze (jak generalnie sceny akcji w tym serialu), a Mack miał w końcu okazję zbudować shotgun-axe. W innym wątku Coulson zabiera Lincolna na misję. Ewidentnie trzeba było samego dyrektora, by wykrzesać z tej postaci iskrę życia, bo nawet w końcu pojawia się we mnie cień jakiejś sympatii. Do tej pory jego występy i związek z Daisy nie robiły na mnie żadnego wrażenia - były doskonale nijakie.
Piętnasta odsłona tej serii wykorzystuje możliwości formatu do maksimum: śledzimy dramatyczną historię człowieka, którego dotyk sprawia, że widzimy przyszłość. Motyw zmagania się z możliwością zmiany przeznaczenia czy też godzenia się z jego nieuchronnością jest tu zgrabnie zaadoptowany. Dostajemy tutaj dobrze wyważoną mieszankę rozważań zarówno (pseudo)naukowych, jak i filozoficznych oraz przednią akcje, również w postaci kolejnej przedłużonej sekwencji walki Daisy.
Nie wiem, czego w tym odcinku nie lubić. No, może jest coś: przez wszystkie te odcinki gdzieś w tle przewija się współpraca Malicka z istotą zamieszkującą ciało Warda. Brett Dalton nie przekonywał mnie w żadnej ze swych ról - przyjaciela czy to wroga - a choć obecnie teoretycznie nie jest Wardem i podejmowany jest wysiłek, by zbudować pewną niepokojącą czy wręcz demoniczną obecność, nie bardzo to wychodzi. Mimo że nie potrafię docenić warsztatu aktorskiego, to fabularnie jest intrygujące, jak poważnym zagrożeniem jest, i dobrze wiedzieć, że agenci w końcu zostali ostrzeżeni.
Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D. serwują nam dobrze opowiedziane historie w bardzo dobrej oprawie technicznej. Efekty specjalne naprawdę cieszą oko, podobnie jak sceny akcji - niejeden film by się takich nie powstydził. Wystawiając oceny, pewnie uśredniłbym je do 8. Odcinki 11 i 15 pewnie zasługują na więcej, a 12 na mniej.
zdjęcie główne: Nerdist
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Pilot (24 września 2013)
- 0-8-4 (1 października 2013)
- The Asset (8 października 2013)
- Eye Spy (15 października 2013)
- Girl in the Flower Dress (22 października 2013)
- FZZT (5 listopada 2013)
- The Hub (12 listopada 2013)
- The Well (19 listopada 2013)
- Repairs (26 listopada 2013)
- The Bridge (10 grudnia 2013)
- The Magical Place (7 stycznia 2014)
- Seeds (14 stycznia 2014)
- T.R.A.C.K.S. (4 lutego 2014)
- T.A.H.I.T.I. (4 marca 2014)
- Yes Men (11 marca 2014)
- End of the Beginning (1 kwietnia 2014)
- Turn, Turn, Turn (8 kwietnia 2014)
- Providence (15 kwietnia 2014)
- The Only Light in the Darkness (22 kwietnia 2014)
- Nothing Personal (29 kwietnia 2014)
- Ragtag (6 maja 2014)
- Beginning of the End (13 maja 2014)
Sezon 2
- Shadows (23 września 2014)
- Heavy Is the Head (30 września 2014)
- Making Friends and Influencing People (7 października 2014)
- Face My Enemy (14 października 2014)
- A Hen in the Wolf House (21 października 2014)
- A Fractured House (28 października 2014)
- The Writing on the Wall (11 listopada 2014)
- The Things We Bury (18 listopada 2014)
- …Ye Who Enter Here (2 grudnia 2014)
- What They Become (9 grudnia 2014)
- Aftershocks (3 marca 2015)
- Who You Really Are (10 marca 2015)
- One of Us (17 marca 2015)
- Love in the Time of Hydra (24 marca 2015)
- One Door Closes (31 marca 2015)
- Afterlife (7 kwietnia 2015)
- Melinda (14 kwietnia 2015)
- The Frenemy of My Enemy (21 kwietnia 2015)
- The Dirty Half Dozen (28 kwietnia 2015)
- Scars (5 maja 2015)
- S.O.S. (1) (12 maja 2015)
- S.O.S. (2) (12 maja 2015)
Sezon 3
- Laws Of Nature (29 września 2015)
- Purpose in the Machine (6 października 2015)
- A Wanted (In)human (13 października 2015)
- Devils You Know (20 października 2015)
- 4,722 Hours (27 października 2015)
- Among Us Hide… (3 listopada 2015)
- Chaos Theory (10 listopada 2015)
- Many Heads, One Tale (17 listopada 2015)
- Closure (1 grudnia 2015)
- Maveth (8 grudnia 2015)
- Bouncing Back (8 marca 2016)
- The Inside Man (15 marca 2016)
- Parting Shot (22 marca 2016)
- Watchdogs (29 marca 2016)
- Spacetime (5 kwietnia 2016)
- Paradise Lost (12 kwietnia 2016)
- The Team (19 kwietnia 2016)
- The Singularity (26 kwietnia 2016)
- Failed Experiments (3 maja 2016)
- Emancipation (10 maja 2016)
- Absolution (17 maja 2016)
- Ascension (17 maja 2016)
Sezon 4
- The Ghost (20 września 2016)
- Meet the New Boss (27 września 2016)
- Uprising (11 października 2016)
- Let Me Stand Next to Your Fire (18 października 2016)
- Lockup (25 października 2016)
- The Good Samaritan (1 listopada 2016)
- Deals with Our Devils (29 listopada 2016)
- The Laws of Inferno Dynamics (6 grudnia 2016)
- Broken Promises (10 stycznia 2017)
- The Patriot (17 stycznia 2017)
- Wake Up (24 stycznia 2017)
- Hot Potato Soup (31 stycznia 2017)
- BOOM (7 lutego 2017)
- The Man Behind the Shield (14 lutego 2017)
- Self Control (21 lutego 2017)
- What If… (4 kwietnia 2017)
- Identity and Change (11 kwietnia 2017)
- No Regrets (18 kwietnia 2017)
- All the Madame’s Men (25 kwietnia 2017)
- Farewell, Cruel World! (2 maja 2017)
- The Return (9 maja 2017)
- World’s End (16 maja 2017)
Sezon 5
- Orientation (Part One) (1 grudnia 2017)
- Orientation (Part Two) (1 grudnia 2017)
- A Life Spent (8 grudnia 2017)
- A Life Earned (15 grudnia 2017)
- Rewind (22 grudnia 2017)
- Fun & Games (5 stycznia 2018)
- Together or Not at All (12 stycznia 2018)
- The Last Day (19 stycznia 2018)
- Best Laid Plans (26 stycznia 2018)
- Past Life (2 lutego 2018)
- All the Comforts of Home (2 marca 2018)
- The Real Deal (9 marca 2018)
- Principia (16 marca 2018)
- The Devil Complex (23 marca 2018)
- Rise and Shine (30 marca 2018)
- Inside Voices (6 kwietnia 2018)
- The Honeymoon (13 kwietnia 2018)
- All Roads Lead… (20 kwietnia 2018)
- Option Two (27 kwietnia 2018)
- The One Who Will Save Us All (4 maja 2018)
- The Force of Gravity (11 maja 2018)
- The End (18 maja 2018)
Sezon 6
- Missing Pieces (10 maja 2019)
- Window of Opportunity (17 maja 2019)
- Fear and Loathing on the Planet of Kitson (24 maja 2019)
- Code Yellow (31 maja 2019)
- The Other Thing (14 czerwca 2019)
- Inescapable (21 czerwca 2019)
- Toldja (28 czerwca 2019)
- Collision Course (Part I) (5 lipca 2019)
- Collision Course (Part II) (12 lipca 2019)
- Leap (19 lipca 2019)
- From The Ashes (26 lipca 2019)
- The Sign (2 sierpnia 2019)
- New Life (2 sierpnia 2019)
Sezon 7
- From The Ashes (26 lipca 2019)
Sezon 7
- Know Your Onions (27 maja 2020)
- The New Deal (3 czerwca 2020)
- Alien Commies from the Future (10 czerwca 2020)
- Out of the Past (17 czerwca 2020)
- A Trout in the Milk (24 czerwca 2020)
- Adapt or Die (1 lipca 2020)
- The Totally Excellent Adventures of Mack and the D (8 lipca 2020)
- After, Before (15 lipca 2020)
- As I Have Always Been (22 lipca 2020)
- Stolen (29 lipca 2020)
- Brand New Day (5 sierpnia 2020)
- The End is at Hand (12 sierpnia 2020)
- What We're Fighting For (12 sierpnia 2020)
Co o tym sądzisz?