
Najnowsza recenzja redakcji
Siódmy sezon ledwo wystartował i zaczął się rozkręcać, a my znowu musimy przeboleć wielomiesięczną pauzę. Nie ma się jednak co pastwić nad AMC. Trudno im się dziwić takiej decyzji po tym, jak bardzo opłacił im się podobny zabieg z Breaking Bad. Dla widzów najważniejsze powinno być godne zakończenie historii, a trzeba przyznać, że do tej pory wszystko zmierza do satysfakcjonującej konkluzji. Widać gołym okiem, że Matthew Weiner fabularnie uporządkował i odpowiednio zaplanował finałową odsłonę. Bez fajerwerków, ale konsekwentnie do przodu posuwa się akcja Mad Men i z ogromną przyjemnością ogląda się ewolucję nowego Dona Drapera.
Po małym załamaniu nerwowym, jakie bohater przeszedł podczas prezentacji dla cukierniczego giganta Hershey’s, jego życie uległo niemałym zmianom. W zeszłym sezonie pochłaniał na hawajskiej plaży "Boską komedię" Dantego, zagubiony pomiędzy dwoma tożsamościami: swoją prawdziwą, wychowanego w burdelu Dicka Whitmana, i tą, którą tak perfekcyjnie kultywował na przestrzeni lat – Boga reklamy, Dona Drapera. Palił mosty w stosunkach z innymi, pogrążał się w alkoholizmie – znajdował się w metaforycznym piekle. Po tym, jak w końcu skonfrontował się ze swoją przeszłością, może zacząć naprawiać to, co tak spektakularnie sknocił. Oglądamy więc protagonistę w fazie Czyśćca i to, jak małymi kroczkami wykorzystuje swoją druga szansę od losu.
W "Waterloo" mamy lipiec roku 1969, a Amerykanie właśnie wysłali pierwszych ludzi na Księżyc. Przytaczając słowa Neila Armstronga: ludzkość zrobiła wtedy wielki skok, tak samo jak Sterling Cooper, które rozwija się w bardzo szybkim tempie i zaczyna stanowić niezwykle groźną konkurencję na rynku. Firma idzie z duchem czasu i otwiera się na postępujący boom technologiczny, umieszczając w biurze pokaźnych rozmiarów komputer. Po fuzji z poprzedniej serii mamy jednak dwie możliwe drogi, którymi agencja może podążać: po linii najmniejszego oporu i maksymalnie wykorzystując nowy sprzęt kosztem personelu albo cały czas pielęgnując czynnik ludzki i system oparty na autorytetach oraz młodych talentach. Na szczęście wszystko wskazuje na to, że obrana zostanie ta druga ścieżka. Przemawiają za tym nie tylko nowe relacje biznesowe i wizja Rogera na prowadzenie firmy, ale przede wszystkim relacja pomiędzy Donem i Peggy.
[video-browser playlist="634789" suggest=""]
Wszyscy myśleliśmy, że w tym epizodzie – jak to powiedział Pete – powróci Don Draper Show. Prezentacja kampanii reklamowej przed włodarzami Burger Chef miała być punktem zwrotnym dla głównego bohatera po tym, jak ostatnie miesiące spędził jako zwykły członek zespołu, tworząc slogany. Jak się okazuje, było to kluczowe wydarzenie, ale z zupełnie innego powodu. Don po raz pierwszy od bardzo dawna zrobił coś bezinteresownego, stawiając wyżej dobro firmy oraz swojej wieloletniej podopiecznej – zachował się jak prawdziwy mentor, oddając swoje wystąpienie Peggy. W końcu zrozumiał, że świat nie kręci się tylko wokół niego, i ewoluował z cynicznego oraz pełnego pogardy samotnika w członka drużyny – kogoś, komu zależy na innych. Tym samym nastąpiło symboliczne przekazanie pałeczki, a Olsen wyrasta na osobę, na której barkach niedługo będzie ciążyć przyszłość Sterling Cooper.
Przed Donem jeszcze długa droga, zanim zbliży się on do alegorycznego Nieba (jeśli w ogóle na to zasługuje), ale na razie rok 1969 był dla niego dobry. Miejmy nadzieję, że tego nie zaprzepaści. Czekam niecierpliwie na wyrażenie skruchy wobec Joan, która cały czas nie może przeboleć (całkiem słusznie), że przez Drapera jej ogromne poświęcenie w zdobyciu Jaguara poszło na marne. Jon Hamm i Christina Hendricks powinni mieć zdecydowanie więcej wspólnych scen w finałowych siedmiu odcinkach.
Na koniec należy wspomnieć o ostatniej, niesamowicie surrealistycznej sekwencji "Waterloo". Bert Cooper umiera w tym odcinku, a wcielający się w niego Robert Morse żegna się z widzami wyimaginowanym w głowie Dona numerem muzycznym. Bo jeżeli bardzo kreatywny maestro reklamy ma przeżyć jakąś wybujałą halucynację, to właśnie taką! – Księżyc należy do wszystkich. Najlepsze rzeczy w życiu masz za darmo! – śpiewa Bert. Przynajmniej dla mnie przesłanie tych finałowych minut było dość jasne. Spalony most o nazwie "kariera" został w dużej części odbudowany i jest jak najbardziej przejezdny. Czas zrobić to samo z rodziną, a w szczególności z ukochanymi dziećmi.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Smoke Gets in Your Eyes (19 lipca 2007)
- Ladies Room (26 lipca 2007)
- Marriage of Figaro (2 sierpnia 2007)
- New Amsterdam (9 sierpnia 2007)
- Five G (16 sierpnia 2007)
- Babylon (23 sierpnia 2007)
- Red in the Face (30 sierpnia 2007)
- The Hobo Code (6 września 2007)
- Shoot (13 września 2007)
- Long Weekend (27 września 2007)
- Indian Summer (4 października 2007)
- Nixon vs. Kennedy (11 października 2007)
- The Wheel (18 października 2007)
Sezon 2
- For Those Who Think Young (27 lipca 2008)
- Flight 1 (3 sierpnia 2008)
- The Benefactor (10 sierpnia 2008)
- Three Sundays (17 sierpnia 2008)
- The New Girl (24 sierpnia 2008)
- Maidenform (31 sierpnia 2008)
- The Gold Violin (7 września 2008)
- A Night to Remember (14 września 2008)
- Six Month Leave (28 września 2008)
- The Inheritance (5 października 2008)
- The Jet Set (12 października 2008)
- The Mountain King (19 października 2008)
- Meditations in an Emergency (26 października 2008)
Sezon 3
- Out of Town (16 sierpnia 2009)
- Love Among the Ruins (23 sierpnia 2009)
- My Old Kentucky Home (30 sierpnia 2009)
- The Arrangements (6 września 2009)
- The Fog (13 września 2009)
- Guy Walks Into an Advertising Agency (20 września 2009)
- Seven Twenty Three (27 września 2009)
- Souvenir (4 października 2009)
- Wee Small Hours (11 października 2009)
- The Color Blue (18 października 2009)
- The Gypsy and the Hobo (25 października 2009)
- The Grown-Ups (1 listopada 2009)
- Shut the Door. Have a Seat. (8 listopada 2009)
Sezon 4
- Public Relations (25 lipca 2010)
- Christmas Comes But Once a Year (1 sierpnia 2010)
- The Good News (8 sierpnia 2010)
- The Rejected (15 sierpnia 2010)
- The Chrysanthemum and the Sword (22 sierpnia 2010)
- Waldorf Stories (29 sierpnia 2010)
- The Suitcase (5 września 2010)
- The Summer Man (12 września 2010)
- The Beautiful Girls (19 września 2010)
- Hands and Knees (26 września 2010)
- Chinese Wall (3 października 2010)
- Blowing Smoke (10 października 2010)
- Tomorrowland (17 października 2010)
Sezon 5
- A Little Kiss (1) (25 marca 2012)
- A Little Kiss (2) (25 marca 2012)
- Tea Leaves (1 kwietnia 2012)
- Mystery Date (8 kwietnia 2012)
- Signal 30 (15 kwietnia 2012)
- Far Away Places (22 kwietnia 2012)
- At the Codfish Ball (29 kwietnia 2012)
- Lady Lazarus (6 maja 2012)
- Dark Shadows (13 maja 2012)
- Christmas Waltz (20 maja 2012)
- The Other Woman (27 maja 2012)
- Commissions and Fees (3 czerwca 2012)
- The Phantom (10 czerwca 2012)
Sezon 6
- The Doorway (1) (7 kwietnia 2013)
- The Doorway (2) (7 kwietnia 2013)
- The Collaborators (14 kwietnia 2013)
- To Have and to Hold (21 kwietnia 2013)
- The Flood (28 kwietnia 2013)
- For Immediate Release (5 maja 2013)
- Man with a Plan (12 maja 2013)
- The Crash (19 maja 2013)
- The Better Half (26 maja 2013)
- A Tale of Two Cities (2 czerwca 2013)
- Favors (9 czerwca 2013)
- The Quality of Mercy (16 czerwca 2013)
- In Care Of (23 czerwca 2013)
Sezon 7
- Time Zones (13 kwietnia 2014)
- A Day’s Work (20 kwietnia 2014)
- Field Trip (27 kwietnia 2014)
- The Monolith (4 maja 2014)
- The Runaways (11 maja 2014)
- The Strategy (18 maja 2014)
- Waterloo (25 maja 2014)
- Severance (5 kwietnia 2015)
- New Business (12 kwietnia 2015)
- The Forecast (19 kwietnia 2015)
- Time & Life (26 kwietnia 2015)
- Lost Horizon (3 maja 2015)
- The Milk and Honey Route (10 maja 2015)
- Person to Person (17 maja 2015)


