„Bajty polskie 3.0” to wydanie trzecie – poprawione, rozszerzone i uzupełnione – książki autorstwa Bartłomieja Kluski i Mariusza Rozwadowskiego, wydanej pierwotnie w 2011. Odkryj na nowo fascynującą i wartko poprowadzoną opowieść o polskich pionierach i firmach, tworzących pierwsze urządzenia do gier oraz rodzime gry komputerowe. Przyjrzyj się przemianom zachodzącym na polskim rynku gier i poznaj „młodych-gniewnych” polskiego gamedevu, rodzącego się u schyłku PRL i na początku lat 90. Po raz pierwszy w ekskluzywnym, wysokiej jakości wydaniu: w twardej, szytej oprawie, na kolorowym papierze oraz z profesjonalną redakcją i korektą.
Premiera (Świat)
30 września 2024Premiera (Polska)
30 września 2024Liczba stron
364Autor:
Mariusz Rozwadowski, Bartłomiej KluskaGatunek:
non-fictionWydawca:
Polska: Gamebook
Najnowsza recenzja redakcji
Bajty Polskie 3.0 to publikacja, która nie tylko dokumentuje początki rodzimego gamedevu, ale też z ogromnym wyczuciem oddaje ducha epoki, w której tworzenie gier było aktem odwagi, pasji i nieustępliwości. To trzecie rozszerzone i poprawione wydanie to coś więcej niż tylko aktualizacja. To dopracowana, świadoma próba uchwycenia złożoności tamtych czasów z perspektywy współczesności.
Autorzy nie ograniczają się do przedstawienia faktów. Ich narracja wciąga. Oparta na relacjach twórców, zdjęciach, dokumentach i kontekstach społeczno-technologicznych, maluje pełen obraz tego, jak wyglądały początki polskiego rynku gier. Mimo że temat może wydawać się hermetyczny, książkę czyta się zaskakująco lekko. To zasługa stylu, który łączy rzetelność historyczną z żywym, reportażowym podejściem. Dzięki temu czytelnik nie tylko poznaje wydarzenia, ale wręcz czuje tę atmosferę – radość z pierwszych sukcesów i gorycz porażek.
Jednym z najmocniejszych elementów książki jest to, jak mocno osadzono ją w ludziach. Bohaterowie Bajtów polskich nie są bezimiennymi postaciami. To konkretni twórcy, entuzjaści, pionierzy, którzy w czasach bez sprzętu i dostępu do informacji budowali coś z niczego. Ich historie są pełne determinacji, improwizacji i odwagi, ale też wątpliwości, błędów, a czasem rezygnacji. To właśnie ta szczerość sprawia, że książka porusza. Nie idealizuje, ale pokazuje realność: jak trudne były początki, jak krucha bywała nadzieja i jak wiele można było osiągnąć dzięki upartości i pasji.
Na duży plus zasługuje też sposób, w jaki autorzy budują pomost między przeszłością a teraźniejszością. Choć punktem wyjścia jest historia, nie brakuje refleksji nad tym, jak bardzo zmieniła się branża, jak przeskoczyliśmy z domowych eksperymentów do globalnych produkcji i milionowych budżetów. Lektura wywołuje zadumę nad tempem tych zmian. Patrząc na zdjęcia, cytaty, fragmenty dokumentacji, aż trudno uwierzyć, że to wszystko działo się zaledwie kilka dekad temu. A jeszcze trudniej nie zadać sobie pytania: dokąd to wszystko zmierza?
Bajty Polskie 3.0 to książka, która nie tylko dokumentuje przeszłość, ale i prowokuje do myślenia o przyszłości. To pozycja ważna, mądra i pełna szacunku wobec tych, którzy przecierali szlaki. Dla fanów gier – obowiązkowa. Dla pasjonatów historii – fascynująca. A dla każdego, kto wierzy, że wielkie rzeczy mogą zaczynać się w najskromniejszych warunkach – absolutnie inspirująca.
Pokaż pełną recenzję

