Serial:
Bates MotelSezon:
5Premiera (Świat):
6 marca 2017Kraj produkcji:
USAGatunek:
Horror, Thriller
Najnowsza recenzja redakcji
Po tym, jak odcinek numer dwa zawiesił akcję w kulminacyjnym momencie i zmusił widza, do czekania cały tydzień na kolejny, moje oczekiwania wobec niego były naprawdę wysokie – w końcu trzeba było wymyślić sensowne wyjście z sytuacji, w której Chick, Caleb i Norman spotkali się w piwnicy w towarzystwie trupa Normy Bates.
Tymczasem, od samego początku odcinka trzeciego zostajemy wrzuceni w akcję, która rozgrywa się dobrych kilka godzin po tym zdarzeniu – Caleb jest przykuty do rury w piwnicy, a Chick staje się gosposią domową i jak gdyby nigdy zastanawia się razem z Normą nad tym, co by tu teraz zrobić z jej bratem. Nie widzieliśmy tego, w jaki sposób Chickowi udało się wyjść ze spotkania w piwnicy bez szwanku i trochę szkoda. W wypadku tak intrygującej sceny spodziewałam się, że twórcy odcinka nie pójdą na łatwiznę.
Przez cały czas trwania odcinka obserwujemy również ucieczkę Alexa Romero. Szeryf włożył mnóstwo wysiłku, by wydostać się podstępem z aresztu, a następnie z transportującego go radiowozu. Kradł auta, przedzierał się przez lasy, groził przypadkowym ludziom bronią... Wszystko po to, by pod koniec odcinka zostać postrzelonym z dubeltówki przez przypadkowego dzieciaka na farmie. Romero otrzymał strzał prosto w brzuch, polała się krew, co pozwala sądzić, że nie jest to rana powierzchowna. Fakt, że od samego początku sezonu postać przedstawiano jako ogromnie zdeterminowaną, sprawił, że byłam przekonana o jego wielkiej konfrontacji z Normanem i naprawdę na to czekałam. A okazuje się, że szeryf może nawet nie dotrzeć do domu Batesów, nie dowiadując się nigdy, że zmumifikowane ciało jego żony siedzi na krześle w piwnicy. Cała sytuacja z postrzeleniem to najsłabszy punkt nowego odcinka, zawodzi potencjalnie dobry rozwój sytuacji.
Zakończenie też nie pozostaje lepsze, jednak wydaje się nieco bardziej uzasadnione – Caleb ginie pod kołami samochodu po tym, jak Norman uwolnił go z piwnicy. To znaczy – przypuszczamy, że ginie, biorąc pod uwagę siłę z jaką uderzył w maskę, a następnie w asfalt. Co ciekawe, samochód prowadził Chick, który wracał z miasta wraz z nowym nabytkiem – maszyną do pisania, na której zamierza stworzyć powieść kryminalną, opartą na jego obserwacjach. To było dość oczywiste, że Caleb musi zginąć, jednak sądziłam, że przed tym dowiemy się w końcu, co zaszło przed laty między nim a jego siostrą. Wątek był już poruszany kilkakrotnie w tym odcinku, ale za każdym razem kończył się stwierdzeniem „nie chcę o tym mówić”. Widzieliśmy też parę retrospekcji ukazujących Caleba i Normę jako dzieci, co pozwoliło nabrać swego rodzaju przekonania, że być może wcale nie doszło do żadnego gwałtu? Jeśli mamy się o tym dowiedzieć, to już wyłącznie z ust widmowej Normy.
W trzecim odcinku częściej niż samego Normana widzimy osobowość jego matki. Reprezentują ją zarówno Freddie Highmore, jak i Vera Farmiga, jednak poza rozpoczęciem odcinka, nie mieliśmy już potem do czynienia z perukami i przebierankami – halucynacja zakotwiczyła się w tej absurdalnej sytuacji, w której trzecim członkiem rodziny stał się Chick i prowadzi normalne rozmowy zarówno z nim, jak i z więzionym w piwnicy Calebem. Widać, że Normie bardzo to odpowiada. W końcu może przestać „udawać, że nie żyje” i nawiązać sensowną relację z innymi niż jej własny syn osobami. Za to sam Norman zostaje w bieżącym odcinku odsunięty na bok i sprowadzony do roli zagubionego chłopaka – pacynki w rękach mamy. To chyba pierwszy odcinek, w którym widmo praktycznie w zupełności przejęło kontrolę nad Normanem i przyznam, że oglądało się to całkiem dobrze – w przypadku przebieranek sytuacja jest oczywista, być może zbyt dosłownie, za to teraz wszyscy bohaterowie musieli się pilnować, w niewiedzy, czy rozmawiają z synem czy z matką. My jako widzowie również nie zawsze byliśmy tego pewni, co tylko podsycało zainteresowanie. Gra aktorska głównych bohaterów wciąż na znakomitym poziomie.
Trzeci odcinek Bates Motel rzeczywiście nie dorównuje poprzedniemu ani nie przybliża nas do fabuły filmowej Psycho. Możemy jedynie wywnioskować, że dużą rolę odegra tu jeszcze postać Chicka, który staje się pewnego rodzaju reporterem i relacjonuje wszystkie wydarzenia za pośrednictwem dyktafonu. Pozostaje też czekać na to, czy Romero przeżyje, czy nie... choć w obu przypadkach będzie to niedorzeczne – jeśli nie przeżyje, to naprawdę szczerze się zawiodę, zaś jeśli przeżyje, to w takim razie po co cała ta zbędna scena z postrzałem? Zobaczymy już za tydzień.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- First You Dream, Then You Die (18 marca 2013)
- Nice Town You Picked, Norma… (25 marca 2013)
- What’s Wrong with Norman (1 kwietnia 2013)
- Trust Me (8 kwietnia 2013)
- Ocean View (15 kwietnia 2013)
- The Truth (22 kwietnia 2013)
- The Man in Number 9 (29 kwietnia 2013)
- A Boy and His Dog (6 maja 2013)
- Underwater (13 maja 2013)
- Midnight (20 maja 2013)
Sezon 2
- Gone But Not Forgotten (3 marca 2014)
- Shadow of a Doubt (10 marca 2014)
- Caleb (17 marca 2014)
- Check-Out (24 marca 2014)
- The Escape Artist (31 marca 2014)
- Plunge (7 kwietnia 2014)
- Presumed Innocent (14 kwietnia 2014)
- Meltdown (21 kwietnia 2014)
- The Box (28 kwietnia 2014)
- The Immutable Truth (5 maja 2014)
Sezon 3
- A Death in the Family (9 marca 2015)
- The Arcanum Club (16 marca 2015)
- Persuasion (23 marca 2015)
- Unbreak-Able (30 marca 2015)
- The Deal (6 kwietnia 2015)
- Norma Louise (13 kwietnia 2015)
- The Last Supper (20 kwietnia 2015)
- The Pit (27 kwietnia 2015)
- Crazy (4 maja 2015)
- Unconscious (11 maja 2015)
Sezon 4
- A Danger to Himself and Others (7 marca 2016)
- Goodnight, Mother (14 marca 2016)
- ‚Til Death Do You Part (21 marca 2016)
- Lights of Winter (28 marca 2016)
- Refraction (11 kwietnia 2016)
- The Vault (18 kwietnia 2016)
- There’s No Place Like Home (25 kwietnia 2016)
- Unfaithful (2 maja 2016)
- Forever (9 maja 2016)
- Norman (16 maja 2016)
Sezon 5
- Dark Paradise (20 lutego 2017)
- The Convergence of the Twain (27 lutego 2017)
- Bad Blood (6 marca 2017)
- Hidden (13 marca 2017)
- Dreams Die First (20 marca 2017)
- Marion (27 marca 2017)
- Inseparable (3 kwietnia 2017)
- The Body (10 kwietnia 2017)
- Visiting Hours (17 kwietnia 2017)
- The Cord (24 kwietnia 2017)
Co o tym sądzisz?