
Serial:
Bates MotelSezon:
5Premiera (Świat):
18 kwietnia 2017Kraj produkcji:
USAGatunek:
Horror, Thriller
Najnowsza recenzja redakcji
Mowa o akcji szeryfa Romero, który wreszcie dopadł Normana Batesa. Udało mu się to bardzo sprawnie i bez większych problemów – grożenie bronią dawnym kolegom z komisariatu po raz kolejny utwierdza nas w przekonaniu, że były szeryf nie ma już nic do stracenia. Jego koniec wydaje się być bardzo bliski, a nawet jeśli ujdzie z życiem w odcinku finałowym, z pewnością trafi za kratki na długi, długi czas. Rozpacz Romero widać w każdym jego geście, a satysfakcja, z jaką ściskał gardło Normana była wręcz przerażająca. I choć początkowo mu kibicowałam, teraz, gdy z Normana uczyniono tego najbardziej poszkodowanego, nie wiem, po której stronie się opowiedzieć.
Przez cały czas trwania odcinka, Norman był obecny ciałem, ale nie duchem. Widmo jego matki całkowicie przejęło nad nim kontrolę, co jest zwyczajnie smutne. Oczywiście, jeśli chodzi o stronę aktorską, nie ma nad czym ubolewać – dzięki zabiegom montażowym, w których naprzemiennie możemy obserwować zarówno syna jak i matkę, mamy znacznie więcej Vera Farmiga, która według mnie jest najmocniejszą stroną tego serialu. Zarówno Norma, jak i jej widmo w wykonaniu aktorki potrafią zaskarbić sobie całą uwagę widza, nawet jeśli mowa o scenach nagrywanych wyłącznie w celi lub w pokoju przesłuchań (gdzie przecież nie ma pola do popisów aktorskich). I nie inaczej było tym razem.
Głównymi bohaterami bieżącego odcinka nie byli jednak Norman i jego matka, a Dylan i Emma. Kamera skupiała się głównie na nich i ich małżeństwie. Nie do końca rozumiem jednak postawę Emmy, która wyraźnie zaznacza, iż „nie wie, czy to przetrwają”. Jasna sprawa – szwagier zamordował jej matkę – ale nie wiem dlaczego miałby ucierpieć na tym jej związek z Dylanem, który (co dziwne) ostatnio razi mnie w serialu jakby mniej. Tak właściwie Emma pojawiła się w tym odcinku po raz pierwszy po długiej nieobecności. Co prawda widywaliśmy ją co jakiś czas z niemowlęciem w ramionach, ale nie mogliśmy obserwować jej działań w bieżącej fabule. Teraz, nie dość, że "porozmawiała" z Normą nad jej grobem, to jeszcze sentymentalnie pożegnała się ze swoją matką, rozsypując jej prochy nad urwiskiem. To dość ważne i duże sceny i nie bez powodu powierzono je właśnie Emmie jako postaci powracającej. Osobiście uważam jedna, że sam wątek z urną i żałobą był odrobinę naciągany, bo matka Emmy była epizodyczną postacią nie tylko w fabule, ale i w życiu dziewczyny. Ale można to podciągnąć pod szeroko rozumianą figurę matki, która – jakby nie patrzeć – jest w serialu najistotniejsza. Wyraźnie sygnalizuje to przykrą prawdę – Norman nigdy nie będzie w stanie w równie dobitny sposób pożegnać się ze swoją.
Emma, choć dopiero co się pojawiła, dokonała również czegoś, czego nikt wcześniej nie zrobił – zwróciła się do Normana wiedząc, że to wcale nie on. Był to naprawdę mocny moment i w tej krótkiej scenie widz mógł dopiero zdać sobie sprawę z tego, że ci dwoje byli kiedyś dobrymi przyjaciółmi. Przez minione sezony ten wątek został odłożony na półkę, jednak, jak widać, cały czas był obecny gdzieś w tle. Zastanawia mnie jaką rolę odegra Emma w odcinku finałowym – bo póki co to właśnie ona podjęła najefektowniejszą i najbardziej nietypową konfrontację z Normanem.
Odcinek numer 9 był przedostatnim odcinkiem sezonu, jak i całego serialu Bates Motel. Nie dało się jednak w żaden sposób tego faktu odczuć – wydaje mi się jakby zbyt wiele wątków pozostało jeszcze otwartymi. Jestem bardzo ciekawa, w jaki sposób finałowa kulminacja zostanie nam zaprezentowana i mam nadzieję, że po tej chwili na oddech, jaką był bieżący odcinek, za tydzień wszyscy zostaniemy w pełni usatysfakcjonowani zaskakującą akcją.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- First You Dream, Then You Die (18 marca 2013)
- Nice Town You Picked, Norma… (25 marca 2013)
- What’s Wrong with Norman (1 kwietnia 2013)
- Trust Me (8 kwietnia 2013)
- Ocean View (15 kwietnia 2013)
- The Truth (22 kwietnia 2013)
- The Man in Number 9 (29 kwietnia 2013)
- A Boy and His Dog (6 maja 2013)
- Underwater (13 maja 2013)
- Midnight (20 maja 2013)
Sezon 2
- Gone But Not Forgotten (3 marca 2014)
- Shadow of a Doubt (10 marca 2014)
- Caleb (17 marca 2014)
- Check-Out (24 marca 2014)
- The Escape Artist (31 marca 2014)
- Plunge (7 kwietnia 2014)
- Presumed Innocent (14 kwietnia 2014)
- Meltdown (21 kwietnia 2014)
- The Box (28 kwietnia 2014)
- The Immutable Truth (5 maja 2014)
Sezon 3
- A Death in the Family (9 marca 2015)
- The Arcanum Club (16 marca 2015)
- Persuasion (23 marca 2015)
- Unbreak-Able (30 marca 2015)
- The Deal (6 kwietnia 2015)
- Norma Louise (13 kwietnia 2015)
- The Last Supper (20 kwietnia 2015)
- The Pit (27 kwietnia 2015)
- Crazy (4 maja 2015)
- Unconscious (11 maja 2015)
Sezon 4
- A Danger to Himself and Others (7 marca 2016)
- Goodnight, Mother (14 marca 2016)
- ‚Til Death Do You Part (21 marca 2016)
- Lights of Winter (28 marca 2016)
- Refraction (11 kwietnia 2016)
- The Vault (18 kwietnia 2016)
- There’s No Place Like Home (25 kwietnia 2016)
- Unfaithful (2 maja 2016)
- Forever (9 maja 2016)
- Norman (16 maja 2016)
Sezon 5
- Dark Paradise (20 lutego 2017)
- The Convergence of the Twain (27 lutego 2017)
- Bad Blood (6 marca 2017)
- Hidden (13 marca 2017)
- Dreams Die First (20 marca 2017)
- Marion (27 marca 2017)
- Inseparable (3 kwietnia 2017)
- The Body (10 kwietnia 2017)
- Visiting Hours (17 kwietnia 2017)
- The Cord (24 kwietnia 2017)

