Po śmierci męża Norma Bates (Vera Farmiga) wraz ze swoim nastoletnim synem Normanem (Freddie Highmore) kupuje motel i przeprowadza się do White Pine Bay w poszukiwaniu nowego życia. Wkrótce jednak okazuje się, że idylliczne, nadmorskie miasteczko skrywa w sobie śmiertelne tajemnice. Nikomu nie ufający, matka i syn nawiązują między sobą głęboko skomplikowaną relację, która rodzi pytanie: czy matka rzeczywiście wie najlepiej?
Aktorzy:
Vera Farmiga, Freddie Highmore, (7) więcejKompozytorzy:
Chris BaconReżyserzy:
Tucker GatesProducenci:
Carlton Cuse, Kerry EhrinPremiera (Świat):
18 marca 2013Kraj produkcji:
USACzas trwania:
60 min.Gatunek:
Horror, Thriller
Trailery i materiały wideo
Bates Motel - zwiastun
Najnowsza recenzja redakcji
Rychła śmierć Normana Batesa zaczyna być wyczuwalna w powietrzu w zasadzie od samego początku trwania odcinka. W momencie, gdy zabija Alexa Romero, nad trupem matki widmowa Norma odłącza się od chłopaka, pozostawiając go samemu sobie. Ta decyzja może zaskakiwać, zwłaszcza że była argumentowana banalnym „nie ma już nic, przed czym mogłabym cię chronić”, ale tak naprawdę to chyba jedyne zaskoczenie, jakie zaoferował nam finał. Potem wszystko zaczyna przypominać upadające kostki domina, prowadząc widza do nieuniknionego finału, który już od tego momentu wydaje się być oczywisty.
Wizje, jakie jawią się Normanowi przed oczami po odejściu matki, są jednocześnie retrospekcjami. Chłopakowi wydaje się, że dopiero przeprowadzają się do White Pine Bay i wykupują motel. Jest to wyraźne zasygnalizowanie jakiegoś nowego początku, którego Norman oczekuje, a w sytuacji, gdzie spalił za sobą wszystkie możliwe mosty, jedynym nowym początkiem w jego przypadku będzie tylko i wyłącznie śmierć. Już w tym momencie stało się dla mnie jasne jakie zakończenie znajdzie ta historia i cóż... rzeczywiście wydaje się ono jedynym rozsądnym. A przy tym, mimo swojej prostoty, naprawdę satysfakcjonującym.
Odcinek numer 10 był bardzo uporządkowany, oszczędny zarówno w wątkach jak i widowiskowej akcji, a mimo to potrafił zagrać na emocjach i przyprawić o ciarki na plecach. Zwłaszcza w kulminacyjnej scenie, w której Dylan odnajduje trupa matki i wreszcie staje do ostatecznego pojedynku z Normanem. Każdy krok, jaki prowadził go do drzwi wejściowych domu Batesów, trzymał w ogromnym napięciu, bo tak naprawdę sytuacja, jakiej za chwilę mieliśmy stać się świadkami, była przeraźliwie trudna i bardzo emocjonalna. To właśnie Dylan, który cały czas troszczył się o swojego młodszego brata i chciał dla niego jak najlepiej, okazał się tym, który zada mu śmiertelny cios. Czy raczej strzał, jak to było w tym przypadku.
Jeśli znaleźli się tacy, którzy nie zostali usatysfakcjonowani finałem, twórcy Bates Motel skierowali do nich dodatkowe sceny już po śmierci Normana. I tak, w rytm przyjemnej, lekkiej piosenki, mogliśmy rzucić okiem na szczęśliwe życie Dylana, Emmy i ich córki, na nowych właścicieli posiadłości Batesów i wreszcie na nagrobek, który symbolizował pośmiertne połączenie syna i jego ukochanej matki. W tym świetle zakończenie wydaje się naprawdę jedynym sensownym i osobiście bardzo się cieszę, że to właśnie w ten sposób wybrnięto z bagna, w jakie z każdym krokiem coraz głębiej ładował się Norman. Wbrew smutnemu wydźwiękowi, tak naprawdę był to finał szczęśliwy, a los Batesa z Psycho Hitchcocka, który został osadzony w więzieniu, nigdy nie będzie serialowemu Normanowi dany. I bardzo dobrze – to w końcu zupełnie inny bohater, który tak naprawdę stał się tu największą ofiarą, nie katem.
Bates Motel po pięciu sezonach i pięćdziesięciu odcinkach można z całą pewnością nazwać bardzo dobrym serialem dla wszystkich miłośników niebanalnych historii z dreszczykiem. Losy matki i syna, które śledziłam od kilku minionych lat, znalazły najlepsze możliwe zwieńczenie, które mimo swojej prostoty nie wydaje się tu banalne. Odcinek finałowy zasługuje na mocne 8/10, podobnie z resztą jak cały serial.
Pokaż pełną recenzję
Obsada
-
Vera Farmiga Norma Louise BatesNorma Louise Bates
-
Freddie Highmore Norman BatesNorman Bates
-
Mike Vogel Zach ShelbyZach Shelby
-
Conchita Campbell KennedyKennedy
Sezony
Sezon 1
- First You Dream, Then You Die (18 marca 2013)
- Nice Town You Picked, Norma… (25 marca 2013)
- What’s Wrong with Norman (2 kwietnia 2013)
- Trust Me (9 kwietnia 2013)
- Ocean View (16 kwietnia 2013)
- The Truth (23 kwietnia 2013)
- The Man in Number 9 (30 kwietnia 2013)
- A Boy and His Dog (7 maja 2013)
- Underwater (14 maja 2013)
- Midnight (21 maja 2013)
Sezon 2
- Gone But Not Forgotten (3 marca 2014)
- Shadow of a Doubt (10 marca 2014)
- Caleb (17 marca 2014)
- Check-Out (24 marca 2014)
- The Escape Artist (1 kwietnia 2014)
- Plunge (8 kwietnia 2014)
- Presumed Innocent (15 kwietnia 2014)
- Meltdown (22 kwietnia 2014)
- The Box (29 kwietnia 2014)
- The Immutable Truth (6 maja 2014)
Sezon 3
- A Death in the Family (9 marca 2015)
- The Arcanum Club (16 marca 2015)
- Persuasion (23 marca 2015)
- Unbreak-Able (30 marca 2015)
- The Deal (6 kwietnia 2015)
- Norma Louise (13 kwietnia 2015)
- The Last Supper (20 kwietnia 2015)
- The Pit (27 kwietnia 2015)
- Crazy (4 maja 2015)
- Unconscious (11 maja 2015)
Sezon 4
- A Danger to Himself and Others (7 marca 2016)
- Goodnight, Mother (14 marca 2016)
- ‚Til Death Do You Part (21 marca 2016)
- Lights of Winter (28 marca 2016)
- Refraction (11 kwietnia 2016)
- The Vault (18 kwietnia 2016)
- There’s No Place Like Home (25 kwietnia 2016)
- Unfaithful (2 maja 2016)
- Forever (9 maja 2016)
- Norman (16 maja 2016)
Sezon 5
- Dark Paradise (20 lutego 2017)
- The Convergence of the Twain (27 lutego 2017)
- Bad Blood (6 marca 2017)
- Hidden (13 marca 2017)
- Dreams Die First (20 marca 2017)
- Marion (28 marca 2017)
- Inseparable (4 kwietnia 2017)
- The Body (11 kwietnia 2017)
- Visiting Hours (18 kwietnia 2017)
- The Cord (25 kwietnia 2017)