Najnowsza recenzja redakcji
W świecie Supergirl same cuda i dziwy. Odcinek Exodus prezentuje się nienagannie pod względem konstrukcji fabularnej. Twórcy po raz pierwszy od dawna zabierają nas w linearną podróż z punktu A do punktu B historii, dzięki czemu po drodze zdarza im się eksperymentować z natężeniem akcji i zaserwowanymi w mikroskali woltami fabularnymi. Pomaga w tym przede wszystkim skupienie się na wątku Projektu Cadmus – serial zyskuje w tych miejscach, w których scenarzyści nie muszą się głowić nad przygotowaniem dla widzów kolejnego, cotygodniowego zapychacza narracyjnego. Co więcej, ostatnia odsłona serii zostaje uzupełniona o intrygującą scenę finałową, która może nam pokazywać, że odpowiedzialni za serię faktycznie mogą posiadać jeszcze jakieś asy w rękawie. Problem polega jednak na tym, że sprawnie poprowadzony na niwie fabularnej odcinek zawiera w sobie wątpliwej jakości odwołania do współczesnej rzeczywistości amerykańskiego społeczeństwa.
Exodus rozpoczyna się od sekwencji ukazującej porwanie rodziny Bogu ducha winnych kosmitów. Cadmus ma już w posiadaniu cały rejestr przybyszów z Kosmosu, więc ta zakrojona na szeroką skalę łapanka, jak się dowiemy, ma prowadzić do pozbycia się problematycznych i w dodatku międzygalaktycznych imigrantów. Rozwiązania są dwa: albo eksterminacja, za którą opowiada się Lillian Luthor, albo wystrzelenie obcych na statku kosmicznym hen daleko, na co nalega Jeremiah Danvers. Supergirl i DEO dwoją się i troją, by zapobiec nadchodzącej tragedii. Na drugim biegunie tej walki pojawia się wątek Kary, która chce przekonać Snappera Carra, że artykuł o niecnym i szpetnym planie Cadmus będzie jak znalazł w tym niespokojnym okresie. Jak już jednak doskonale wiemy ze spraw Wikileaks czy Edwarda Snowdena, żaden whistleblower nie ma dziś lekko. Ostatecznie więc naiwna dziennikarka będzie musiała uciec się do opublikowania tekstu w blogosferze, co nie tylko pozbawi ją pracy, ale jeszcze – jak sama przyzna – zdeformuje obraz tego, kim naprawdę jest.
Najmocniejszą stroną odcinka okazuje się więc sprawnie rozpisana i zaserwowana nam narracja. Twórcy redukują posiłkowanie się nachalnymi ornamentami w postaci spazmatycznych dyskusji o życiowych powinnościach i uświadamiania odbiorców w przekonaniu, że bohaterowie wciąż na nowo wchodzą do miłosnego Eldorado – oczywiście to nadal minimalizacja, a pozostałości koszmarków fabularnych z poprzednich odsłon serii nieustannie wybrzmiewają w tle, choć w znacznie mniejszej niż dotychczas skali. Wątek Projektu Cadmus wciąga z kolei tym bardziej, im częściej kontrapunktem dla niego staje się debata o istocie medialnej czwartej władzy na linii Kara – Snapper Carr. Jest też wreszcie coś przejmującego i zarazem niepokojącego w scenie, w której Supergirl ostatkiem sił spowalnia rozpędzony statek z kosmicznymi imigrantami. Nie da się ukryć, że ród Elów po wejściu na orbitę miewa ostatnimi czasy ogromne problemy, by przywołać tylko przypadek Supermana z filmu Batman v Superman: Dawn of Justice . W tym fabularnym szaleństwie i bezgranicznym poświęceniu jest jednak metoda – Dziewczyna ze Stali prezentuje się wiarygodnie tam, gdzie rzeczywiście musi zmagać się z siłami, które nawet dla niej mogą okazać się zabójcze.
Z drugiej jednak strony emblematyczny w tym samym aspekcie staje się przypadek Hanka. Gwoli przypomnienia: Marsjański Łowca Ludzi to jeden z najpotężniejszych telepatów, jakich kiedykolwiek widziało uniwersum DC. Jego serialowa wersja praktycznie co tydzień musi nas informować, że jakiś więzień czy inny gość DEO ma umysł dla niego niedostępny, ponieważ Cadmus go przed nim „zablokował”. Nie ma więc przypadku w tym, że solidnie podirytowany J’onn J’onzz użyje swoich sztuczek na wciąż wierzącej w niewinność ojca Alex. Przybrana siostra Kary z niejasnych przyczyn staje się ostatnimi czasy pierwszorzędną gwiazdą serialu – niewprawiony widz może mieć problem z określeniem tego, kto faktycznie jest tytułową bohaterką produkcji. Zaskakuje to tym bardziej, że Chyler Leigh w tej roli prezentuje się najczęściej fatalnie, ewentualnie przyzwyczajając nas do swojego, bądź co bądź przeciętnego, poziomu gry aktorskiej.
Największym mankamentem w Exodus jest jednak to, co na ekranie tylko delikatnie zasugerowano – metafora problemów imigrantów w amerykańskim społeczeństwie. Nie zrozumcie mnie źle: nie mam nic przeciwko inteligentnie wplecionym w fabułę odwołaniom do wszelkich bolączek dzisiejszego świata. Będę jednak protestował wszędzie tam, gdzie tego typu zabiegi serwowane są widzom za pomocą łopaty czy innego młotka. Zwróćcie więc uwagę, że z ekranu padają słowa o kosmitach umieszczonych wbrew swej woli na statku, o przymusie, o tym, że mają tu oni swoje rodziny i koniec końców przebywają na Ziemi legalnie. Jest też Snapper Carr, który mówi o manipulacjach medialnych i umieszczeniu faszystów w Białym Domu. Jeśli wierzyć zapewnieniom producenta, Andrew Kreisberg, scenariusz tego odcinka powstawał w pierwszym tygodniu po wygranej Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich USA – w serialowej historii uosobieniem jego dyskusyjnych planów staje się więc Lillian Luthor, i to jeszcze na zasadzie: „a przecież mogła zabić”. Zaskakuje to, że twórcy produkcji ledwie dwa tygodnie po indoktrynacji uczuciowej decydują się bez żadnej refleksji zanurzać fabułę w propagandzie politycznej.
Na szczęście dla fanów serii jest jednak nadzieja – mam na myśli finałową sekwencję, w której pojawiają się Teri Hatcher i Kevin Sorbo. Najprawdopodobniej mamy tu do czynienia z królem i królową planety Daxam, którzy przybyli po swojego niesfornego syna, Mon-Ela (przynajmniej taka sugestia pojawia w zapowiedziach kolejnego odcinka). Cieszy fakt, że twórcy na tym etapie sezonu wciąż posiadają w zanadrzu wątek, który może stanowić nowe otwarcie dla całej zasadniczej osi fabularnej obecnej odsłony serii. Miejmy nadzieję, że odpowiedzialni za produkcję wyciągną lekcję z koszmarków i głupstewek, którymi raczyli nas przecież nie tak dawno, i zdecydują się – jak wcześniej zapowiadali – na „postawienie świata Supergirl na głowie”, cokolwiek to oznacza.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Pilot (26 października 2015)
- Stronger Together (2 listopada 2015)
- Fight or Flight (9 listopada 2015)
- Livewire (16 listopada 2015)
- How Does She Do It? (23 listopada 2015)
- Red Faced (30 listopada 2015)
- Human for a Day (7 grudnia 2015)
- Hostile Takeover (14 grudnia 2015)
- Blood Bonds (4 stycznia 2016)
- Childish Things (18 stycznia 2016)
- Strange Visitor from Another Planet (25 stycznia 2016)
- Bizarro (1 lutego 2016)
- For the Girl Who Has Everything (8 lutego 2016)
- Truth, Justice and the American Way (22 lutego 2016)
- Solitude (29 lutego 2016)
- Falling (14 marca 2016)
- Manhunter (21 marca 2016)
- Worlds Finest (28 marca 2016)
- Myriad (11 kwietnia 2016)
- Better Angels (18 kwietnia 2016)
Sezon 2
- The Adventures of Supergirl (10 października 2016)
- The Last Children of Krypton (17 października 2016)
- Welcome to Earth (24 października 2016)
- Survivors (31 października 2016)
- Crossfire (7 listopada 2016)
- Changing (14 listopada 2016)
- The Darkest Place (21 listopada 2016)
- Medusa (28 listopada 2016)
- Supergirl Lives (23 stycznia 2017)
- We Can Be Heroes (30 stycznia 2017)
- The Martian Chronicles (6 lutego 2017)
- Luthors (13 lutego 2017)
- Mr. & Mrs. Mxyzptlk (20 lutego 2017)
- Homecoming (27 lutego 2017)
- Exodus (6 marca 2017)
- Star-Crossed (20 marca 2017)
- Distant Sun (27 marca 2017)
- Ace Reporter (24 kwietnia 2017)
- Alex (1 maja 2017)
- City of Lost Children (8 maja 2017)
- Resist (15 maja 2017)
- Nevertheless, She Persisted (22 maja 2017)
Sezon 3
- Girl of Steel (9 października 2017)
- Triggers (16 października 2017)
- Far from the Tree (23 października 2017)
- The Faithful (30 października 2017)
- Damage (6 listopada 2017)
- Midvale (13 listopada 2017)
- Wake Up (20 listopada 2017)
- Crisis on Earth-X, Part 1 (27 listopada 2017)
- Reign (4 grudnia 2017)
- Legion of Super-Heroes (15 stycznia 2018)
- Fort Rozz (22 stycznia 2018)
- For Good (29 stycznia 2018)
- Both Sides Now (5 lutego 2018)
- Schott Through the Heart (16 kwietnia 2018)
- In Search of Lost Time (23 kwietnia 2018)
- Of Two Minds (30 kwietnia 2018)
- Trinity (7 maja 2018)
- Shelter from the Storm (14 maja 2018)
- The Fanatical (21 maja 2018)
- Dark Side of the Moon (28 maja 2018)
- Not Kansas (4 czerwca 2018)
- Make It Reign (11 czerwca 2018)
- Battles Lost and Won (18 czerwca 2018)
Sezon 4
- The American Alien (14 października 2018)
- Fallout (21 października 2018)
- Man of Steel (28 października 2018)
- Ahimsa (4 listopada 2018)
- Parasite Lost (11 listopada 2018)
- Call to Action (18 listopada 2018)
- Rather the Fallen Angel (25 listopada 2018)
- Bunker Hill (2 grudnia 2018)
- Elseworlds, Part 3 (11 grudnia 2018)
- Suspicious Minds (20 stycznia 2019)
- Blood Memory (27 stycznia 2019)
- Menagerie (17 lutego 2019)
- What’s So Funny About Truth, Justice, and the American Way? (3 marca 2019)
- Stand and Deliver (10 marca 2019)
- O Brother, Where Art Thou? (17 marca 2019)
- The House of L (24 marca 2019)
- All About Eve (31 marca 2019)
- Crime and Punishment (21 kwietnia 2019)
- TBA (28 kwietnia 2019)
- TBA (5 maja 2019)
- TBA (12 maja 2019)
- The Quest for Peace (19 maja 2019)
Sezon 5
- Episode 1 (6 października 2019)
- Episode 2 (13 października 2019)
- Episode 3 (20 października 2019)
- In Plain Sight (27 października 2019)
- Dangerous Liaisons (3 listopada 2019)
- Confidence Women (10 listopada 2019)
- Tremors (17 listopada 2019)
- The Wrath of Rama Khan (1 grudnia 2019)
- Crisis on Infinite Earth: Hour One (8 grudnia 2019)
- The Bottle Episode (19 stycznia 2020)
- Back from the Future - Part One (26 stycznia 2020)
- Back from the Future - Part Two (16 lutego 2020)
- TBA (23 lutego 2020)
- TBA (8 marca 2020)
- Reality Bytes (15 marca 2020)
- The House Of L (22 marca 2020)
- Deus Lex Machina (3 maja 2020)
- TBA (10 maja 2020)
- TBA (17 maja 2020)
- TBA (5 maja 2019)
- TBA (12 maja 2019)
- TBA (19 maja 2019)
Sezon 6
- Episode 1 (30 marca 2021)
- A Few Good Women (6 kwietnia 2021)
- Phantoms of the Opera (13 kwietnia 2021)
- Lost Souls (20 kwietnia 2021)
- Prom Night (27 kwietnia 2021)
- Prom Again! (4 maja 2021)
- Fear Knot (11 maja 2021)
- Episode 8 (24 sierpnia 2021)
- Dream Weaver (31 sierpnia 2021)
- Still I Rise (7 września 2021)
- Mxy in the Middle (14 września 2021)
- Blind Spots (21 września 2021)
- The Gauntlet (28 września 2021)
- Magical Thinking (5 października 2021)
- Hope for Tomorrow (12 października 2021)
- Nightmare In National City (19 października 2021)
- I Believe in a thing Called Love (26 października 2021)
- Truth or Consequences (2 listopada 2021)
- TBA (9 listopada 2021)
- TBA (9 listopada 2021)

