Repertuar kin Nowość Program TV

 

 

 

Earl i ja i umierająca dziewczyna (2015)

Me and Earl and the Dying Girl

Śr. ocena 7.8

Znasz ten film? Oceń!

0,0

Zgłoś błąd na stronie

Najnowsza recenzja redakcji

Earl i ja i umierająca dziewczyna to jeden z tych filmów, które o sprawach poważnych mówią w sposób całkowicie zwyczajny. Dzięki temu jest tak dobry.

Gdyby chcieć się zastanowić nad tym, ile mieliśmy już filmów o procesie choroby i w ostateczności o umieraniu, można by zrobić całkiem pokaźną listę. To temat, który zawsze będzie poruszał i fascynował kolejnych twórców, tak jak zrobił to z Alfonso Gomezem-Rejonem. Earl i ja i umierająca dziewczyna skupia się na relacji łączącej nastoletniego Grega z umierającą na białaczkę Rachel. To historia przyjaźni, która miała się nigdy nie wydarzyć, ale skoro już zaistniała, to jej siła rażenia była potężna. Tak samo jak siła rażenia tego filmu.

To, co wyróżnia film Rejona, to przede wszystkim fakt, że nic on sobie nie robi z obowiązkowej konwencji, jaką powinien być tutaj romans. W Earl i ja i umierająca dziewczyna w ogóle nie chodzi o pytanie „kocha czy nie kocha”, a nawet więcej: ono w ogóle nie zostaje postawione. Reżyser zwodzi widza i robi to perfekcyjnie, ironizując i uśmiechając się z politowaniem na jakiekolwiek nadzieje widza na filmowy romans. To coś całkiem przeciwnego do tego, co w pokazano w Gwiazd naszych wina, i co ostatecznie zabiło ten film.

Rejon znakomicie bawi się formą, używając wszelkich dostępnych mu środków. Duże znaczenie ma sposób kadrowania, wykorzystywanie muzyki, gra światłem. Szczególnie w pierwszej połowie filmu wygląda to jak popis reżysera – tyle że nim nie jest. Rejon nie traci bowiem ani na chwilę z oczu tego, co jest najważniejsze, czyli relacji między bohaterami i opowieści o rytuale przejścia. Forma jest intensywna, ale nie przykrywa jeszcze bardziej intensywniejszej treści. Sprawia jedynie, że całość jest niesamowicie mocnym doznaniem.

Siłą filmu Earl i ja i umierająca dziewczyna jest także naturalna gra aktorska, przeszyta emocjami, które możemy oglądać na twarzach Olivii Cooke i Thomasa Manna. Rejon nie pozostawia wątpliwości – najważniejsi są dla niego bohaterowie, to oni mają być podstawowym środkiem wyrazu. I tak się dzieje. Sceny pomiędzy Rachel i Gregiem zawsze są jakieś – zabawne, wzruszające, pełne złości czy powagi. Earl i ja i umierająca dziewczyna dodatkowo garściami czerpie z popkultury, bo głównym hobby Grega i jego przyjaciela, Earla, jest kręcenie krótkich filmików, które stanowią parodię znanych dzieł filmowych.

Czytaj także: „Sufrażystka”: W hołdzie – recenzja

Mówić o umieraniu w sposób pozbawiony patosu, lekki i ożywczy to najlepszy i jednocześnie najtrudniejszy sposób. To widać także i tutaj, ponieważ Rejon sam sobie wcisnął hamulec. W pewnym momencie pod koniec porzuca lekką konwencję filmu, jakby zdał sobie nagle sprawę, że może to tak jednak nie wypada mówić o śmierci, i zafundował nam przyciężkawą końcówkę. Trochę szkoda, bo gdyby nie to, ten film byłby jeszcze lepszy. Ale i tak – Earl i ja i umierająca dziewczyna to pozycja obowiązkowa do obejrzenia. W gatunku young adult od dawna nie było czegoś tak dobrego. Jak zwykle publiczność z Sundance się nie myliła – to film, który zasłużył na wygraną.

Za akredytację na AFF dziękujemy telewizji Ale kino+.

Pokaż całą recenzję

Obsada

Powiązane Artykuły

Michalina Reda
-

Najciekawsze filmy o dorastaniu. Co warto obejrzeć?

Dorastanie to jeden z motywów filmowych, które kino wykorzystuje nadzwyczaj często. W dzisiejszym zestawieniu przedstawię…

Katarzyna Koczułap
1-

TOP 10: Najlepsze filmy o dorastaniu z ostatnich lat

Dojrzewanie to coś, co musiał przejść (lub przechodzi) każdy z nas. Są takie filmy, które…

Katarzyna Koczułap
-

10 filmów z Festiwalu Filmowego w Sundance, na które warto czekać

Festiwal w Sundance to doroczne święto kina niezależnego. Także i w tym roku pojawiło się…

Katarzyna Koczułap
-

American Film Festiwal 2015: Siła niezależnego kina – relacja

Zakończyła się 6. edycja American Film Festiwal - festiwalu filmów amerykańskich, który odbył się w…

Co o tym sądzisz?

Z dniem 31.03.2019 dokonamy migracji systemu komentarzy. Nowy system komentarzy pozwoli nam m.in. rozwinąć funkcje, których nie możemy uzyskać w Disqus, zwiększy bezpieczeństwo strony i przyspieszy czas jej ładowania. W związku z tym wymagana jest Państwa zgoda na przeniesienie Państwa komentarzy do nowego systemu i powiązania go z Państwa kontem w serwisie naEKRANIE.pl. Prosimy o zalogowanie się na wszystkie konta disqus, z których Państwo korzystacie i powiązanie ich z naszym serwisem. W przypadku braku udzielenia tejże zgody, Państwa komentarze w dniu uruchomienia nowego systemu komentarzy przejdą proces zmiany na anonimowe. Proszę kliknąć tutaj, aby wyrazić zgodę i powiązać to konto.

Jeżeli posiadasz oddzielne konto w serwisie disqus kliknij tutaj, aby je powiązać

UWAGA: Ten komunikat będzie się pojawiał aż do momentu uruchomienia systemu nowych komentarzy niezależnie od tego czy wykonasz powyższe instrukcje czy nie.