Cyberpunk to nocna metropolia rozświetlona neonami w każdym języku świata, z plątaniną uliczek, na których można kupić cybernetyczną miłość, przeżyć czyjeś wspomnienia, wszczepić dodatkową rękę i zostać przerobionym na organy zamienne. W tym popkulturowym labiryncie twoim przewodnikiem będzie Michał Wojtas, prezentujący olbrzymie grono twórców – od azjatyckich po amerykańskich – którzy, inspirując się nawzajem, tworzyli hipnotyzującą wizję przyszłości, świata dotkniętego przez zmiany klimatyczne i wojnę korporacji czyniących ludzi i ich tożsamość chodliwym towarem. Brzmi znajomo, prawda? Mamy za sobą rok 2019, w którym toczy się akcja filmów Łowca androidów i Akira. Wizje świata przyszłości roztoczone przez twórców tych popkulturowych ikon sprzed ponad 30 lat okazały się zaskakująco trafne. Ale nikt się wtedy nie spodziewał, że to właśnie w 2019 roku polski producent gier komputerowych na najważniejszych dla branży targach ogłosi datę premiery swojego nowego tytułu i zaangażuje jednego z najbardziej rozpoznawalnych hollywoodzkich aktorów. Kluczowej postaci w grze swej twarzy i głosu użyczy Keanu Reeves. Mimo że historia cyberpunka toczy się od dobrych kilkudziesięciu lat w najodleglejszych miejscach na świecie, to właśnie Polska niespodziewanie dopisze istotny rozdział do historii tego gatunku, windując go na nowy poziom rozpoznawalności. Ta książka opowiada jego najpełniejszą historię. Michał Wojtas dociera do cyberpunkowych korzeni – jego założeń, estetyki i filozofii. Wyjaśnia, skąd się brały pomysły poszczególnych autorów, jaki wpływ miała na nich popularna literatura science fiction z lat 50. i w jaki sposób awangardowy twórca komiksów z Francji ukształtował obraz cyberpunkowej wizji w amerykańskich blockbusterach. Dowiedz się, jak Japończycy na swój sposób interpretowali science fiction, poznaj poprzednie emanacje cyberpunka w grach komputerowych oraz świat, w którym będzie się toczyła akcja nowej produkcji firmowanej przez CD Projekt i Mike’a Pondsmitha, twórcę bestsellerowej gry RPG z 1988, którą polska firma przenosi na ekrany komputerów. "Cyberpunk 1982–2020" to także książka o dniu dzisiejszym, w którym uśpieni codziennością nie dostrzegamy, jak wiele przepowiedni twórców cyberpunka właśnie się sprawdza.
Premiera (Świat)
15 kwietnia 2020Premiera (Polska)
15 kwietnia 2020Liczba stron
320Autor:
Michał WojtasGatunek:
non-fictionWydawca:
Polska: Znak
Najnowsza recenzja redakcji
Cyberpunk narodził się czterdzieści lat temu i jak burza przeszedł przez popkulturę, zahaczając o każdą jej formę. Niemal każdy kojarzy ten termin, ale czym tak naprawdę jest ten gatunek? Na to pytanie odpowiada książka Michała Wojtasa pt. Cyberpunk 1982-2020.
Na ponad 350 stronach otrzymujemy napisany z pasją przewodnik po gatunku. Książka podzielona jest na kilka działów tematycznych systematyzujących informacje. Mamy więc rys historyczny, czyli przedstawienie, jak się to wszystko zaczęło i dlatego. Dalej autor prezentuje kluczowe dla gatunku postacie (czasem oczywiste jak William Gibson, czasem mniej – jak Mobius), dzieła (można przeczytać zarówno o Akirze, jak i Matriksie). Sięga po literaturę, komiks, gry czy film, odnajdując cyberpunkowe tropy w wielu kluczowych dla popkultury dziełach. Jest w tej książce zarówno historia, jak i wskazanie kluczowych cyberpunkowych motywów.
Autor nie ogranicza się wyłącznie do opisania zjawiska, ale też pokazuje, że cyberpunk jest bliżej niż sądzimy. Chociaż projekcje przyszłości klasyków w wielu kwestiach rozminęły się z obecną rzeczywistością, to wiele charakterystycznych dla cyberpunku motywów (głównie technologicznych) w takiej czy innej formie już istnieje obecnie i jest rozwijana.
Michał Wojtas przedstawia nam kompleksowy obraz gatunku i towarzyszących mu zjawisk, choć rzecz jasna zmuszony był do pewnych cięć i ograniczeń tematycznych. Aż chciałoby się dowiedzieć o szerszym spektrum dzieł osadzonych w cyberpunku albo też o jego polskich przejawach. Podobnie można by wspomnieć o innych technologiach, postaciach etc. Niemniej selekcja dokonana przez autora daje dobry, kompleksowy obraz.
Cyberpunk 1982-2020 powstał m.in w związku z planowaną na ten rok premierą gry Cyberpunk 2077. Autor poświęca tej produkcji ostatni rozdział książki, ale też wielokrotnie wspomina o niej przy omawianiu poszczególnych zagadnień. W efekcie jest tego trochę za dużo, nawiązania mogłyby być nieco subtelniejsze – ale ogólnie, z perspektywy całej książki, to niewielki minus.
Cyberpunk 1982-2020 to przede wszystkim przewodnik po gatunku. Napisany lekko, pełen ciekawostek, zawierający najważniejsze informacje. Nie aspiruje do bycia opracowaniem naukowym, to po prostu interesujące kompendium zarówno dla fanów, jak i osób pragnących poszerzyć swoją wiedzę na temat cyberpunku.
Książkę Cyberpunk 1982–2020 można kupić na stronie wydawnictwa Znak.