Cass Anderson nie zatrzymała się, by sprawdzić, czy siedząca w zaparkowanym na leśnej drodze samochodzie kobieta nie potrzebuje pomocy. Teraz nieznajoma nie żyje. Od tamtej feralnej nocy Cass nie może się pozbierać – regularnie powtarzające się głuche telefony mącą jej spokój, a ona sama czuje, że nieustannie jest obserwowana. Nawet najmniejszy dźwięk przyprawia ją o przyspieszone bicie serca i ciarki. Nękana wyrzutami sumienia zaczyna miewać kłopoty z pamięcią. Coraz częściej nie może sobie przypomnieć, czy zażyła lekarstwa, jaki kod odblokowuje alarm, gdzie zaparkowała samochód, dlaczego zamówiła dziecięcy wózek, skoro nie jest w ciąży, i czy leżący na blacie w kuchni nóż na pewno nie był pokryty krwią… Jedyne, czego nie może wyrzucić z pamięci, to twarz zamordowanej kobiety.
Premiera (Świat)
5 lipca 2017Premiera (Polska)
15 lutego 2018Polskie tłumaczenie
Maria Olejniczak-SkarsgardLiczba stron
352Autor:
B.A. ParisKraj produkcji:
PolskaGatunek:
SensacjaWydawca:
Polska: Albatros
Najnowsza recenzja redakcji
B.A. Paris to angielska autorka od lat mieszkająca we Francji. Zanim skupiła się na karierze pisarki, pracowała w finansach. Oprócz pisania prowadzi szkołę językową i zajmuje się wychowaniem pięciu córek. The Breakdown to jej druga powieść.
Pewnej deszczowej nocy Cass nie zatrzymała się, by sprawdzić, czy siedząca w zaparkowanym na leśnej drodze samochodzie kobieta potrzebuje pomocy, a teraz nieznajoma nie żyje. Od tamtej pory Cass zaczynają nękać głuche telefony. Kobieta nie może się pozbierać, czuje, że nieustannie jest obserwowana. Nawet najmniejszy dźwięk przyprawia ją o przyspieszone bicie serca i ciarki. Nękana wyrzutami sumienia zaczyna miewać kłopoty z pamięcią.
Na skraju załamania zaczyna się interesująco i klimatycznie. Burzowa noc, droga w lesie i tajemnicza kobieta w porzuconym samochodzie. Niestety tak jak w przypadku poprzedniej książki B.A. Paris – Behind Closed Doors – głównym problemem powieści jest brak akcji. Historia rozwija się bardzo wolno.
Autorka skupiła się na opisywaniu wewnętrznych przeżyć bohaterki i stopniowym ukazaniu jej popadania w obłęd. Jednakże przez pierwszych kilkaset stron dostajemy podobne opisy kolejnych sytuacji, w których Cass o czymś zapomina - np. gdzie zaparkowała samochód czy jaki kod odblokowuje alarm. Wszystko to po jakimś czasie zaczyna nużyć i sprawia, że nie śledzimy akcji z zapartym tchem.
Bohaterów również nie ma tutaj zbyt wielu. Jedyną dobrze napisaną postacią jest główna bohaterka – Cass. Może to wynikać z tego, że jest ona również narratorem tej historii. O postaciach drugoplanowych dowiadujemy się tyle, ile zechce nam zdradzić sama narratorka.
Książka Na skraju załamania, chociaż lepsza niż debiutancka powieść B.A. Paris, nie uniknęła typowych dla gatunku schematów. To poprawnie napisana powieść w klimacie psychologicznego thrillera. Jednakże dla czytelników, którzy często sięgają po ten gatunek, nie będzie żadnym zaskoczeniem. Opowiedziana przez Paris historia jest banalna, pozbawiona zwrotów akcji i do bólu przewidywalna.