PlayStation 5 kontra Xbox Series X – wstępne porównanie konsol [AKTUALIZACJA]
Przedstawiciele Sony oraz Microsoftu zaprezentowali światu pierwsze szczegóły dotyczące specyfikacji nowych konsol. Co o nich wiemy i która ma większy potencjał?
Przedstawiciele Sony oraz Microsoftu zaprezentowali światu pierwsze szczegóły dotyczące specyfikacji nowych konsol. Co o nich wiemy i która ma większy potencjał?
Gdyby potencjał konsol kolejnej generacji oceniać po jakości prezentacji Sony i Microsoftu, Xbox Series X wygrałby w przedbiegach. Mike Cerny przez kilkadziesiąt minut przynudzał na livestreamie, skutecznie usypiając publiczność zgromadzoną przed ekranami, na przemian opowiadając o banałach i szczegółowej budowie podzespołów. A tak naprawdę nie wniósł zbyt wiele do rozmowy o możliwościach nowej konsoli. Tymczasem Microsoft wyłożył kawę na ławę i opublikował obszerny materiał opisujący korzyści, jakie wiążą się z przeskokiem na Xboxa Series X.
Jednak to nie wystąpienia wygrywają wojny platform, a jakość samych sprzętów. Co dziś wiemy o konsolach nowej generacji?
PlayStation 5 i Xbox Series X - wydajność
Zarówno projektanci Sony jak i Microsoftu postawili na współprace z AMD i wyposażyli swoje konsole w podzespoły z linii Zen 2, które w teorii będą w stanie poradzić sobie z przetwarzaniem obrazu 8K. Na papierze to Microsoftu będzie miał nieznaczną teoretyczną przewagę wydajnościową, jego konsola ma dysponować mocą obliczeniową rzędu 12 teraflopów, a sprzęt konkurencji zaoferuje moc rzędu 10,2 teraflopa. Każda z konsol będzie dysponowała także 16 GB pamięci RAM GDDR6.
Do tych liczb nie warto jednak przykładać zbyt dużego znaczenia, gdyż te wyliczenia mają znaczenie wyłącznie teoretyczne. W rzeczywistości może okazać się, że oba sprzęty będą generować grafikę o podobnej jakości.
PlayStation 5 i Xbox Series X – nośnik pamięci
Czas dysków HDD odchodzi w niepamięć. Sony i Microsoft przechodzą na zapisywanie danych na nośniku SSD, który drastycznie przyspieszy przetwarzanie danych, w tym m.in. wczytywanie lokacji. Temu aspektowi najwięcej miejsca poświęcił Mark Cerny, który szczegółowo omówił przewagę, jaką da wdrożenie nowego sposobu danych i jak wielkim przeskokiem technologicznym będzie dla branży konsol.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że PlayStation 4 przetwarza dane z prędkości 50-100 MB/s, a dzięki dyskowi SSD PlayStation 5 będzie przetwarzać je z prędkością 5,5 GB/s. Zastosowanie autorskiego nośnika da Sony zauważalną przewagę nad Xboxem Series X, który będzie pracował z przepustowością rzędu 2,4 GB/s. Dzięki temu przewaga w teoretycznej wydajności sprzętu Microsoftu może stopnieć. Choć nowy Xbox będzie dysponował większą mocą, to PlayStation 5 będzie w stanie szybciej przetwarzać informacje zapisane na dysku.
Z drugiej strony Microsoft zaoferuje nieco więcej przestrzeni na przechowywanie danych, kolejny Xbox zostanie wyposażony w nośnik o pojemności 1 TB. Sony wolało ograniczyć przestrzeń na dane do 825 GB, gdyż taka konstrukcja umożliwiła zauważalne zwiększenie przepustowości.
PlayStation 5 i Xbox Series X – obraz i dźwięk
Wyznacznikiem jakości nowej generacji konsol mają być gry odpalane w rozdzielczości 4K przy 60 klatkach na sekundę. Oba urządzenia umożliwią także generowanie obrazu przy 120 klatkach na sekundę, a flagową technologią, która ma zachęcić nas do wymiany sprzętu, będzie ray tracing.
Dzięki współpracy z AMD obie konsole prześledzą przebieg indywidualnych promieni świetlnych, a co za tym idzie, wygenerują realistyczne odblaski i załamania światła. Dotychczas do tej technologii dostęp mieli gracze pecetowi wyposażeni w karty Nvidii z linii RTX. Nowa generacja ma szansę upowszechnić tę technologię i sprawić, że trafi do szerokiego grona odbiorców.
Szerzej o zaletach ray tracingu pisaliśmy w artykule poświęconym kartom Nvidia RTX.
Technologia śledzenia promieni zostanie wykorzystana nie tylko do poprawy jakości grafiki. Obie firmy planują wykorzystać jej potencjał również do poprawy jakości ścieżki audio. Microsoft i Sony zaprojektowały konsole w taki sposób, aby twórcy gier byli w stanie precyzyjnie określać źródło pochodzenia dźwięku. A co za tym idzie – jego miejsce w przestrzeni brzmieniowej. W efekcie gracz będzie mógł lepiej zorientować się np. z której strony prowadzony jest ostrzał przez przeciwnika.
Konsole będą realizowały to zadanie w nieco odmienny sposób. Microsoft wykorzysta sprzętową akcelerację DirectX Raytracing, zaś Sony autorską technologię Tempest Engine. Jednak do czasu, aż nie usłyszymy obu konsol na żywo, ciężko będzie ocenić, która z nich lepiej poradzi sobie z tym wyzwaniem.
Potencjał wydajnościowy PlayStation 5 mogliśmy podziwiać podczas prezentacji nowej odsłony silnika graficznego od Epic Games, Unreal Engine 5. Firma zrealizowała pokaz w oparciu o nową konsolę Sony, aby w pełni wykorzystać możliwości jej ultraszybkiego nośnika SSD:
PlayStation 5 i Xbox Series X - gry
Na Xboksie Series X zagramy m.in. w Halo Infinite oraz Senua's Saga: Hellblade II. Oprócz tego ujawniono również sporo gier od deweloperów third-party. Wśród nich znajdzie się m.in. The Medium, czyli nowy horror od polskiego studia Bloober Team, cyberpunkowe The Ascent oraz przerażający Scorn. Więcej informacji na temat gier na sprzęt Microsoftu mamy poznać w lipcu tego roku.
Sony w czerwcu zorganizowało prezentację The Future of Gaming. W trakcie wydarzenia ujawniono, że na PlayStation 5 trafi Marvel Spider-Man: Miles Morales, Ratchet and Clank: Rift Apart czy Horizon Forbidden West. Pełną listę zapowiedzianych produkcji, wraz z ich zwiastunami, znajdziecie w naszym podsumowaniu wydarzenia.
Warto również przypomnieć, że obie konsole zapewnią wsteczną kompatybilność. Xbox Series X odpali gry z Xboxa, Xboxa 360 oraz Xboxa One, zaś Sony potwierdziło, że PlayStation 5 będzie wstecznie kompatybilne z częścią gier z bieżącej generacji. Na razie nie wiadomo, czy pozwoli uruchomić gry z PSX-a, PS2 i PS3.
PlayStation 5 i Xbox Series X – wygląd
Microsoft już pod koniec 2019 roku zaprezentował światu prostopadłościenną konsolę nowej generacji. Wiemy też, jak będzie wyglądał nowy, odświeżony kontroler. Firma postanowiła na zgrabny minimalizm i klasyczną czerń. Oto jak sprzęt prezentuje się w pełnej krasie:
Aktualizacja:
Na prezentację sprzętu Sony musieliśmy poczekać nieco dłużej. Wygląd kontrolera DualSense ujawniono dopiero 7 kwietnia 2020 roku, a na prezentację samej konsoli musieliśmy poczekać aż do 11 czerwca. Japońscy projektanci okazali się znacznie mniej zachowawczy niż ci ze Stanów Zjednoczonych, PS5 wygląda znacznie bardziej futurystycznie niż Xbox Series X. Konsola już na starcie będzie dostępna w dwóch wersjach - klasycznej oraz pozbawionej napędu optycznego. Do sprzedaży trafi także szereg akcesoriów: stacja ładująca, słuchawki z obsługą dźwięku przestrzennego oraz pilot multimedialny.
Konsolę PS5 oraz akcesoria od Sony prezentujemy w poniższej galerii:
PlayStation 5 i Xbox Series X – specyfikacja
Poniżej prezentujemy tabelę porównującą specyfikację obu konsol nowej generacji:
PlayStation 5 | Xbox Series X | |
Procesor | 8-rdzeniowy Zen 2 taktowany zegarem 3,5 GHz (zmienna częstotliwość) | 8-rdzeniowy Zen 2 taktowany zegarem 3,8 GHz |
Układ graficzny | 36-rdzeniowy taktowany zegarem 2,23 GHz (zmienna częstotliwość) / 10,28 TFLOP | 52- rdzeniowy taktowany zegarem 1,825 GHz / 12 TFLOP |
Architektura GPU | RDNA 2 | RDNA 2 |
Pamięć RAM | 16 GB GDDR6 / 256-bit | 16 GB GDDR6 / 320-bit |
Pamięć wewnętrzna | Autorski nośnik 825 GB SSD | Autorski nośnik 1 TB SSD |
Przepustowość danych | 5,5 GB/s (Nieskompresowane), 8-9 GB/s (Skompresowane) | 2,4 GB/s (Nieskompresowane), 4,8 GB/s (Skompresowane) |
Możliwość rozbudowy pamięci | Złącze NVMe SSD | Złącze na dysk 1 TB |
Pamięć zewnętrzna | USB 3.2 HDD | USB 3.2 HDD |
Dysk optyczny | 4K UHD Blu-ray | 4K UHD Blu-ray |
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1975, kończy 49 lat
ur. 1945, kończy 79 lat