Na przestrzeni ostatnich lat gry wideo znacznie ewoluowały, nie tylko pod względem stylu rozgrywki, ale także pod względem aspektów technologicznych. Rozwój technologii pozwolił tworzyć gry coraz bardziej realistyczne. Te najlepsze pod względem graficznym tytuły przypominamy w poniższym zestawieniu. Zdajemy sobie sprawę, że pięknie wyglądających gier było więcej, ale postanowiliśmy skupić się na produkcjach, których oprawa wizualna naprawdę zapadała w pamięć.

Mafia: The City of Lost Heaven

Producent: Illusion Softworks Rok wydania 2002 Wielu miłośników gier zapewne uzna, że to miejsce powinno paść łupem Grand Theft Auto 3, które z pewnością wyznaczyło standardy trójwymiarowych gier akcji w otwartym świecie. Oczywiście można z tym polemizować, podobnie jak w przypadku pozostałych pozycji na tej liście. Za fakt uznać trzeba, że wcześniej żadnej firmie nie udało się wydać tak rozbudowanego tytułu w oprawie 3D. Biorąc jednak pod uwagę okoliczności czasu produkcyjnego, obie gry powstawały mniej więcej w tym samym okresie, a Mafia swoją premierę miała tylko kilka miesięcy później od wyżej wspomnianego GTA 3. Mafia pod względem technologicznym w wielu aspektach przewyższała grę Rockstar. Lepsze modele postaci i szczegółowość otoczenia, możliwość przebijania opon, czy różnorodność  misji, z których wiele rozgrywało się wewnątrz budynków (a przecież był to sandbox), to tylko kilka z wielu aspektów technicznych robiących ogromne wrażenie w 2002 roku.  Do tego bardzo ciekawa historia łącząca masę znanych już z kina gangsterskiego schematów w zgrabną całość oraz rewelacyjny klimat, którego do dzisiaj nie udało się odtworzyć w żadnej innej grze o tej tematyce. Mafia to klasyk, po który powinien sięgnąć każdy gracz jeśli jeszcze nie miał takiej okazji. No url

Need for Speed: Underground 2

Producent: Electronic Arts Rok wydania 2003 W tę część do dzisiaj zagrywa się wielu entuzjastów gier wyścigowych twierdząc, że jest to jedna z najlepszych odsłon tej serii, traktująca tematykę nielegalnych wyścigów i tuningu. Pierwszy Underground w dniu premiery zaskoczył graczy nie tylko nową formułą rozrywki czerpiącą z filmowej serii Szybcy i Wściekli, ale także rewelacyjną oprawą graficzną. Refleksy świetlne, odbicia od powierzchni drogi, różnorodne shadery i rozmycia podczas dużych prędkości tworzyły klimat jedyny w swoim rodzaju. Wszystkie te smaczki potrzebowały mocnych kart graficznych obsługujących Pixel Shader (na konsolach efekty te także występowały). Gra uruchamiała się na kartach nie obsługujących tej funkcji, jednak nie robiła już takiego wrażenia. No url

Far Cry 2

Producent: Crytek Rok wydania 2004 Niemiecka firma Crytek bez szumnych zapowiedzi stworzyła produkt we wszystkich aspektach tak kompletny, że przerósł on oczekiwania zarówno graczy jak i krytyków. Far Cry zaskoczył przede wszystkim piękną grafiką. Największe wrażenie robiła woda, nie tylko jej tafla, ale także  jej wnętrze, wzbogacone o faunę i florę. W 2004 roku nie było piękniejszej gry, która broniła się również znakomitym gameplayem i fabułą. W tamtym roku wśród FPS-ów pod względem oprawy wyróżniał się także Half Life 2 ze swą niesamowitą mimiką twarzy postaci i fizyką oraz Doom 3 z rewelacyjnym cieniowaniem. Jednak to Far Cry pokazał światu jak powinny wyglądać gry wideo. Następne części choć prezentowały się również okazale nie zostały stworzone już na autorskim silniku studia Crytek, ponieważ prawa do marki Far Cry miał  francuski wydawca Ubisoft natomiast cały zestaw narzędzi, na którym stworzono grę należał do Niemców. No url

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Producent: Bethesda Softworks Rok wydania 2006 Oblivion jeszcze przed premierą był jedną z najbardziej oczekiwanych gier RPG, a wszystko dzięki materiałom promocyjnym, które ukazywały jej piękno. Silnik, na którym stworzono Obliviona w pełni wykorzystywał możliwości DirectX 9.0. Przez to możliwe było zaimplementowanie wymagających efektów wizualnych oraz płynnej animacji NPCów i ich mimiki twarzy. Gra potrafiła również generować bardzo daleki obszar widzenia, co nie było wcześniej spotykane w grach tego pokroju. Wszystkie te elementy pokazały, że w grach RPG grafika może mieć również duże znaczenie. Podobnie jak w przypadku Mafii można się w tym miejscu kłócić, także o Gothica 3, który w dniu premiery niestety borykał się z wieloma problemami natury technicznej. Gra była bardzo słabo zoptymalizowana, co zdecydowało o wyborze konkurenta do tego zestawienia, jednak w 2006 roku podobnie jak Oblivion prezentowała się okazale. No url

Crysis

Producent: Crytek Rok wydania 2007 Kolejnym produktem, który ponownie wysoko ustawił poprzeczkę pod względem oprawy wizualnej był Crysis, gra twórców pierwszego Far Cry. Po raz kolejny Crytek pokazał, że jest liderem jeśli chodzi o grafikę w grach wideo. Crysisa również wypozycjonowano pod takim kątem. Mechanika gry jak i fabuła były tylko pretekstem do zaprezentowania drugiej wersji silnika firmy Crytek. Pierwsze pokazy Crysisa z pewnością zrobiły na wszystkich ogromne wrażenie dzięki zastosowaniu właśnie tak innowacyjnej technologii. Większość osób chciało posiadać tę grę tylko dlatego, że była ona najlepiej wyglądającą produkcją do tej pory. Tak naprawdę sama gra, która nie była wcale zła zeszła na drugi plan, a Crysis stał się swoistym benchmarkiem. Crytek decydując się na taki zabieg musiał wiązać się z tym, że nie wszyscy posiadali tak mocny sprzęt. Żadna inna gra nie była do tej pory tak bardzo związana z produktem komplementarnie. Wzrost cen sprzętu komputerowego mógł być naprawdę dużym problemem dla twórców Crysisa. Jednak po jego sukcesie nie można mieć żadnych wątpliwości, że ten zabieg się opłacił. Pierwsza odsłona trylogii powstała w 2007 roku, natomiast dopiero pojawienie się w 2011 roku Battelfielda 3 było jej technologicznym konkurentem mając na uwadze gry typu FPS. Twórcy obydwu tych gier ciągle udoskonalali  swoje silniki graficzne. Zdania są podzielone, który z nich jest lepszy. Zarówno jeden jak i drugi mają swoje mocne i słabe strony. Sama technologia jednak nie jest wyznacznikiem udanej grafiki. Trzeba umieć ją też dobrze wykorzystać. Polska gra Sniper Ghost Warrior 2 wykorzystywała silnik od twórców Crysisa. Gracze sami wypozycjonowali grę w ten sam sposób. Niestety nie wyglądała ona tak fenomenalnie jak tego oczekiwali. No url
Strony:
  • 1 (current)
  • 2
To jest uproszczona wersja artykułu. KLIKNIJ aby zobaczyć pełną wersję (np. z galeriami zdjęć)
Spodobał Ci się ten news? Zobacz nasze największe HITY ostatnich 24h
Skomentuj