Tolkien (2019)

Tolkien

Akcja filmu w większości ma skupić się na młodości pisarza - jego okresu w college'u Pembroke i służbie wojskowej podczas I wojny światowej. Film ukaże jego doświadczenia, które potem zostały przeniesione na karty jego powieści fantasy.

Trailery i materiały wideo

Tolkien - zwiastun

Najnowsza recenzja redakcji

Opowieść o życiu Tolkiena po publikacji Władcy pierścieni byłaby wdzięcznym tematem dla filmowców. Oto stateczny profesor Oxfordu, człowiek rodzinny, czerpiący radość z dzieci, spotkań z przyjaciółmi w pubie, a przede wszystkim ze studiowania starych tekstów, często pisanych w martwych językach. Profesor ten pisze dla przyjemności, powoli, po swojemu, pisze coś zupełnie innego, niż to, co jest publikowane. Nie liczy na sukces wydawniczy, mimo wcześniejszej popularności Hobbita, bo też wydawcy z Władcą… mają problemy – książka jest zbyt gruba, więc chcą ją dzielić na trzy, a do tego Tolkien upiera się, by umowa wydawnicza obejmowała również publikację historii i legend tego fikcyjnego świata. Nikt nie wierzył, że znajdzie się wielu amatorów takiej prozy.

Tymczasem sukces był przytłaczający. Trylogia była fenomenem, „gromem z jasnego nieba”, jak to napisał C.S. Lewis, prywatnie przyjaciel Tolkiena. Profesor stał się kimś w rodzaju celebryty, był zasypywany listami, a niektórzy stawiali się nawet na progu jego domu, burząc tak lubiany przez niego spokój. Stany opanowała tolkienowska gorączka, ludzie nosili przypinki z hasłami „Frodo żyje” czy „Gandalf na prezydenta”.

Tego w filmie Tolkien jednak nie zobaczycie. Opowieść kończy się jeszcze przed Hobbitem. Zamiast tego fiński reżyser pokazuje nam młodego Ronalda (tak zwracali się do niego bliscy), z początku bardzo młodego, jeszcze gdy jego matka żyła. Następnie przechodzimy do serca tego filmu, a więc czasów nauki w Oxfordzie, zauroczenia Edith Bratt i przyjaźni z Geoffreyem Bachem Smithem, Christopherem Wisemanem i Robertem Gilsonem, którzy nazywali siebie klubem T.C.B.S. (Tea Club, Barrovian Society).

Pytanie brzmi więc, co takiego było w życiu młodego Tolkiena, że zasługiwało na film? Wielka Wojna, to z pewnością – pisarz był tym pokoleniem, które I wojny światowej doświadczyło bezpośrednio, w walkach na froncie; Smith i Gilson nie wrócili do domu, a strata ta naznaczyła Tolkiena na całe życie. Karukoski używa scen w okopach jako szkieletu filmu, z którego „odbija” się do kolejnych wątków. Tymi są zaś opowieść o wielkiej miłości, zakazanej jednak, jako że Edith była starsza od Ronalda, oraz opowieść o wielkiej przyjaźni, braterstwie zrodzonym z uwielbienia dla sztuki, w wielu jej przejawach.

W tle przewijają się wątki kreacji Śródziemia, pierwsze szkice, prace nad fikcyjnymi językami i tak dalej. Jeżeli jednak ktoś twórczości Tolkiena nie zna, dostrzeże chyba wyłącznie to, co Karukoski pokazuje wprost, jak np. wizje demonów czy rycerzy walczących na froncie I wojny światowej, realnych tylko dla trawionego okopową gorączką umysłu Ronalda.

Przez to, że fiński reżyser często w swoich nawiązaniach do twórczości pisarza był wyjątkowo subtelny, trudno powiedzieć , jak Tolkiena oceni ktoś, kto nie czuje ze Śródziemiem związku emocjonalnego, kto nie poznał Froda czy Sama; ta „dyskusja” o źródłach inspiracji to ogromna wartość filmu Karukoskiego. Jednocześnie, gdyby odrzeć tę fabułę z tego, co „magiczne”, wciąż pozostanie piękna historia miłosna, piękna przyjaźń, tym wyraźniejsza, że w kwestiach obsady twórcy nie zaliczyli żadnego błędu, a wręcz błysnęli, obsadzając Lily Collins w roli Edith czy Anthony’ego Boyle’a w roli Smitha, czyli emocjonalnego serca filmu, przynajmniej w trzecim akcie.

Bo to, jak odbierzemy Tolkiena, będzie zależeć od tego, jak głęboko przemówi do nas to, co łączyło członków T.C.B.S. To, jak zareagujemy, widząc tych chłopców, gdy żegnają się przed wyruszeniem na front. Jeżeli przemówi, jeżeli „zadziała”, otrzymamy film, który wyrasta ponad postać Tolkiena, a staje się opowieścią o pokoleniu naznaczonym wielką krzywdą.

Co o tym sądzisz?

Wkrótce dokonamy migracji systemu komentarzy. Nowy system komentarzy pozwoli nam m.in. rozwinąć funkcje, których nie możemy uzyskać w Disqus, zwiększy bezpieczeństwo strony i przyspieszy czas jej ładowania. W związku z tym wymagana jest Państwa zgoda na przeniesienie Państwa komentarzy do nowego systemu i powiązania go z Państwa kontem w serwisie naEKRANIE.pl. Prosimy o zalogowanie się na wszystkie konta disqus, z których Państwo korzystacie i powiązanie ich z naszym serwisem. W przypadku braku udzielenia tejże zgody, Państwa komentarze w dniu uruchomienia nowego systemu komentarzy przejdą proces zmiany na anonimowe. Proszę kliknąć tutaj, aby wyrazić zgodę i powiązać to konto.

Jeżeli posiadasz oddzielne konto w serwisie disqus kliknij tutaj, aby je powiązać

UWAGA: Ten komunikat będzie się pojawiał aż do momentu uruchomienia systemu nowych komentarzy niezależnie od tego czy wykonasz powyższe instrukcje czy nie.

Zobacz w kinach

Brak emisji w mieście

naEKRANIE Poleca

Dzisiaj urodziny obchodzą

Ginnifer Goodwin

Ginnifer Goodwin

ur. 1978, kończy 41 lat

Maggie Q

Maggie Q

ur. 1979, kończy 40 lat

Tao Okamoto

Tao Okamoto

ur. 1985, kończy 34 lat

Maria Dębska

Maria Dębska

ur. 1991, kończy 28 lat

Molly Ephraim

Molly Ephraim

ur. 1986, kończy 33 lat

Porównywarka VOD Nowość Repertuar kin Program TV