
Dla fanów gier wideo nazwa Blizzard Entertainment kiedyś oznaczała perfekcję. Renomowane studio stojące za klasykami takimi jak World of Warcraft i Diablo słynęło z tego, że stawiało radość z grania ponad wszystko. To, co zaczęło się jako marzenie dwóch studentów UCLA – tworzenie gier, w które sami chcieli grać – przerodziło się w gamingowe imperium z tysiącami pracowników, milionami fanów i miliardowymi przychodami. Oparte na ponad 300 wywiadach z obecnymi i byłymi pracownikami, Play Nice odsłania kulisy 33-letniej historii Blizzarda – historii pełnej kreatywności, frustracji, piękna i zdrady. To opowieść o tym, co tak naprawdę znaczy krwawić na niebiesko i jak wygląda starcie bezlitosnej pogoni za zyskiem z artystycznym idealizmem.
Premiera (Świat)
9 kwietnia 2025Premiera (Polska)
9 kwietnia 2025Polskie tłumaczenie
Bartosz CzartoryskiLiczba stron
416Autor:
Jason SchreierGatunek:
non-fictionWydawca:
Polska: SQN
Najnowsza recenzja redakcji
Blizzard to firma legenda, która przez długi czas była synonimem wysokiej jakości. Jej logo, pojawiające się na ekranie podczas uruchamiania gier, wywoływało u graczy ogromną ekscytację i szybsze bicie serca. Nie da się jednak ukryć, że w ostatnich latach zaliczyła sporo wizerunkowych wpadek — poczynając od nie zawsze udanych premier, a kończąc na głośnej aferze związanej z molestowaniem seksualnym. O tym wszystkim — i nie tylko — można przeczytać w nowej książce autorstwa Jasona Schreiera, dziennikarza przez lata związanego z serwisem Kotaku, a obecnie piszącego dla Bloomberga.
Już sam tytuł — Play Nice. Powstanie, upadek i przyszłość Blizzarda — zdradza wiele na temat zawartości książki. Na ponad 450 stronach znajdziemy długą i szczegółową historię firmy. Autor z wielką pieczołowitością opisuje początki, gdy studio nazywało się jeszcze Silicon & Synapse, a później stopniowo przeprowadza czytelnika przez kolejne etapy rozwoju, w których nie brakowało zarówno spektakularnych wzlotów, jak i poważnych upadków. Choć Diablo, Warcraft czy StarCraft odniosły ogromne sukcesy, nie przyszło to bez poświęceń, o których wielu graczy mogło nie mieć pojęcia. Za każdą z tych produkcji stało mnóstwo wysiłku i napięć, a także wiele godzin „crunchu” — czyli przymusowych nadgodzin, byleby tylko zdążyć z premierą.
W książce nie zabrakło również bardziej aktualnych tematów, które, mam wrażenie, dla większości czytelników będą interesujące. Choć o toksycznym środowisku pracy i przypadkach molestowania seksualnego w Blizzardzie, a także o fuzji Blizzarda z Activision swego czasu było głośno w mediach, Schreier ujawnia znacznie więcej szczegółów. Informacje pochodzą od obecnych i byłych pracowników firmy – trudno więc o lepsze, bardziej wiarygodne źródła.
Nie sposób pominąć również stylu autora, który w dużej mierze sprawia, że Play Nice jest tak przyjemną lekturą – i to nie tylko dla osób śledzących branżę gier z wypiekami na twarzy. Schreier pisze lekko i przystępnie, ale nie sięga po zbędne uproszczenia. Dzięki temu książka pozostaje atrakcyjna zarówno dla laików, jak i dla osób dobrze zaznajomionych z tą tematyką.
Play Nice. Powstanie, upadek i przyszłość Blizzarda to trzecia książka Jasona Schreiera, którą miałem przyjemność przeczytać — i zarazem trzecia, która wywarła na mnie duże wrażenie. To nie jest jedynie zbiór ciekawostek (choć i tych nie brakuje!) czy informacji, które można bez problemu znaleźć w internecie, ale rzetelna robota dziennikarska. Schreier po raz kolejny potwierdza swoją niezwykłą wnikliwość i profesjonalizm. Udowadnia też, że nie ma sobie równych, jeśli chodzi o znajomość kulis branży gamingowej.
Pokaż pełną recenzję

