Stephen King. Instrukcja obsługi (2019)

Stephen King. Instrukcja obsługi

„Stephen King. Instrukcja obsługi” to pierwszy kompleksowy przewodnik po literackim i filmowym świecie twórcy To. Omówiono tu wszystkie książki, jakie wydał (oraz kilka tych, które chciał napisać), każdą adaptację filmową. Znajdziecie tu miniprzewodnik po miasteczku Castle Rock i historię powstania Mrocznej Wieży.
 
„Stephen King. Instrukcja obsługi” to także rozmowy z twórcami, którzy pracowali z Kingiem – Mickiem Garrisem („Lśnienie”, „Bastion”), Peterem Straubem („Talizman”, „Czarny dom”) Zakiem Hilditchem („1922”), Tommym Lee Wallace’em („To”) – czy z tymi, którzy stali się częścią ikonicznych adaptacji jego prozy, jak Lisa i Louise Burns, czyli bliźniaczki Grady z Lśnienia Kubricka. Amerykański rynek powieści grozy podsumowuje Robert McCammon, wyróżniony Nagrodą Brama Stokera twórca takich bestsellerów, jak „Magiczne lata” i „Łabędzia pieśń” (pięć milionów sprzedanych egzemplarzy).
 
Z kolei popularni pisarze (Katarzyna Puzyńska, Wojciech Chmielarz, Remigiusz Mróz, Jakub Małecki, Robert J. Szmidt, Rafał Kosik, Mort Castle i Artur Cieślar) podzielili się opowieściami o ich „pierwszym razie z Kingiem” i o tym, co w jego twórczości najbardziej ich przeraża.
 
„Stephen King. Instrukcja obsługi” to najpełniejszy przewodnik po twórczości Stephena Kinga dostępny na polskim rynku. I jedyny taki stworzony przez autora z Europy.

Najnowsza recenzja redakcji

Stephen King. Instrukcja obsługi to pełne kompendium wiedzy o twórczości Stephena Kinga, a także ekranizacji jego powieści, nowel i opowiadań. Kompendium niezwykle kompleksowe, opracowane z wyczuciem i nie bójmy się tego słowa, miłością, zarówno co do pisarstwa Kinga, jak i samego autora, choć nie stroni od punktowania jego słabości i kryzysów (ale także zwycięstw i wzlotów). Z drugiej strony opracowanie, choć obszerne, a nawet wyczerpujące, nie jest w pełni obiektywne. Może i dobrze, ponieważ trudno spoglądać na literaturę i ekranizacje ulubionego autora chłodnym spojrzeniem nieczułego analityka. To znaczy – można by, ale w rezultacie otrzymalibyśmy nudne jak flaki z olejem zestawienie bibliograficzne. Tymczasem w przypadku Stephen King. Instrukcja obsługi mamy do czynienia z imponującym (prawie jak dorobek Kinga) podsumowaniem jego twórczości, przedstawionym rzetelnie i w oparciu o liczne źródła, a jednocześnie z nutą subiektywnej oceny, zarówno publikacji, jak i ich kinowo-serialowych przeróbek, co nadaje książce lekkości, a czytelnikowi sprawia o wiele więcej przyjemności.

W znacznym stopniu nowe opracowanie Roberta Ziębińskiego opiera się na jego wcześniejszej publikacji non-fiction King. Sprzedawca strachu, poświęconej li i jedynie adaptacjom filmowym twórczości Stephena Kinga, ale jest o niebo obszerniejsze i bardziej dogłębne, wszak tym razem dotyczy całego dorobku Króla Horrorów (za którym to określeniem słusznie King nie przepada). I, mimo że miejscami nie zgadzam się z subiektywną oceną poszczególnych dzieł – de gustibus non est disputandum, doceniam moc pracy włożonej w opracowanie całości.

Warto również zwrócić uwagę na interesujący podział kompendium na bardzo przemyślane części. I tak, pierwszą, najdłuższą część kompendium zajmują omówienia powieści i ich, lepszych lub gorszych, ekranizacji, drugą – na podobnej zasadzie, przedstawienie losów opowiadań, trzecią poświęcono jeszcze mroczniejszym niż zwykle w przypadku Kinga powieściom wydawanym pod pseudonimem Richarda Bachmana, czwartą – historii cyklu z pogranicza fantasy (bo, umówmy się, to fantasy nietypowe, w niepowtarzalnym, jakże kingowskim stylu) Mroczna Wieża, piąta – publikacjom non-fiction, natomiast część szósta, przewrotnie nazwana Bękarty, sieroty i dzieci niechciane opowiada o scenariuszach, komiksach i mniej udanych, najczęściej pisywanych w koprodukcji opowiadaniach.

Stephen King. Instrukcja obsługi - okładkaŹródło: Albatros

Jednak to nie wszystko, jeśli chodzi o strukturę kompendium. Interesującym zabiegiem było dodanie żyjących własnym życiem podrozdziałów, poruszających kwestie z jednej strony marginalnie, a z drugiej – niezwykle ciekawe, jak kariera rockowa Stephena Kinga, jego „dolar babies”, czyli prawa do ekranizacji opowiadań sprzedawane młodym scenarzystom za przysłowiowego dolara, ekranizacje twórczości a la Bollywood, czy omówienie dziejów ulubionego (po Derry), fikcyjnego miasteczka Kinga – Castle Rock. Dorzućmy do tego kilka wstępów, chyba nieświadomie miejscami pisanych stylem Kinga (ani chybi kto z kim przestaje, takim się staje), pojawiające się tu i ówdzie, niczym rodzynki w keksie, choć adekwatnie do poruszanej tematyki, wywiady z aktorami, reżyserami i pisarzami (np. Peterem Straubem) i wypowiedzi uznanych, polskich pisarzy (choćby Roberta Szmidta, Marty Guzowskiej, Katarzyny Puzyńskiej, czy Remigiusza Mroza), a otrzymamy kompendium doprawdy nietuzinkowe. Oto z założenia nieco nudnawe zestawienie twórczości, które czyta się równie dobrze, co powieść.

Dla zagorzałych czytelników Stephena Kinga to pozycja obowiązkowa, przyjemność nad przyjemnościami i mnóstwo czasu spędzonego z ulubionym autorem, jego życiem i twórczością. Dla dopiero zaczynających przygodę z tym autorem bądź nie przepadającym za jego pisarstwem – okazja, by dowiedzieli się czegoś nowego, nieoczekiwanego i fascynującego. Może przełamią się i sięgną po tę jedną powieść, czy opowiadanie, których opis do nich przemówił, a później, kto wie, wsiąkną w uniwersum Kinga na dobre. Czego im wraz z Robertem Ziębińskim życzymy.
Stephen King Instrukcja obsługi

Co o tym sądzisz?

naEKRANIE Poleca

naEKRANIE poleca
naEKRANIE poleca
naEKRANIE poleca
naEKRANIE poleca
naEKRANIE poleca
naEKRANIE poleca

Dzisiaj urodziny obchodzą

Kate Mara

Kate Mara

ur. 1983, kończy 37 lat

Daniel Olbrychski

Daniel Olbrychski

ur. 1945, kończy 75 lat

Grant Show

Grant Show

ur. 1962, kończy 58 lat

Tracy Morgan

Tracy Morgan

ur. 1943, kończy 77 lat

Donal Logue

Donal Logue

ur. 1966, kończy 54 lat

Porównywarka VOD Nowość Repertuar kin Program TV