Repertuar kin Nowość Program TV
Ocena recenzenta:
8/10

Niemiłość – recenzja filmu

Piąty film Zwiagincewa – czas więc na zadyszkę na pełnym metrażu. Tak się jednak nie dzieje. Niemiłość nie rozłazi się w żadnym z momentów, a oba wymiary, symboliczny oraz realistyczny, pomagają w nakreśleniu jednego z najlepszych obrazów współczesnej Rosji w kinie. Kraju nieco drapieżnego, ale też zmagającego się ze swoją tożsamością, rozerwanego między dawnymi wartościami a ponownym pękaniem.

Zwykła rosyjska rodzina. Są poza ideologicznymi czkawkami, przezroczyści na tle innych przedstawicieli klasy średniej, a ich największym grzechem jest to, że – jak głosi zresztą tytuł – brak w rodzicach miłości. Tej do siebie nawzajem, a także do dwunastoletniego syna oraz bliźnich dookoła. Gdy najważniejsze wydaje się stworzenie nowych związków z kochankami oraz wbijanie sobie coraz to głębszych szpil, pojawia się coś, co w teorii powinno tę rodzinę spoić na nowo – dziecko bowiem znika z bez śladu. Coś, co w amerykańskim kinie byłoby przyczynkiem do banalnej historii o ponownym poszukiwaniu tego, co ważne, u Zwiegincewa jest preludium do jeszcze większego osuwania się w czeluść, do której nie dociera nawet promyk szczerego uczucia. Mimo, że opis fabuły brzmi jak historia miłości w obliczu wyzwania, daleko temu do kina familijnego.

Choć małżeństwo Żeni (Marianna Spiwak) i Borysa (Aleksiej Rozin) istnieje już jedynie na papierze, łączy ich konieczność „odbębnienia” obowiązku wychowania dziecka. Młody, zanim zniknie z domu, musi co chwilę wysłuchiwać, że jest niepotrzebny, a „czytając” uważnie z rodziców, tworzy obraz samego siebie jako niechcianego przedmiotu, który niepotrzebnie powstrzymuje ich przed rozejściem się w przeciwne kierunki. Jest to więc niezwykle smutna relacja z rzeczywistości, w której relacje międzyludzkie są już czysto formalne, a jedyne emocje ocierające się o graniczne odnaleźć można w kącikach zaszklonych oczu niechcianego dziecka. Ta relacja jest hipnotyzująca, przepięknie nakręcona, a jednocześnie chłodna i wystylizowana, nie sposób więc przejść obojętnie obok cierpienia niewinnych.

Przystępność filmu została osiągnięta dzięki odwadze w sięganiu do narzędzi kina gatunkowego. Poszukiwania chłopca – choć są jedynie pretekstem do bliższego przyjrzenia się rodzicom – mają znamiona kryminału proceduralnego, który z łatwością zaangażuje widza, któremu umknie warstwa metaforyczną. Dwunastoletni Alosza jest jednak czymś więcej dla reżysera niż zgubioną walizką z pieniędzmi albo poszlaką pomagającą w rozwiązaniu zagadki kryminalnej. Chłopak symbolizuje wartości, które nowoczesne rodziny tracą z radaru, mimo że obiecywały sobie być lepszymi niż przodkowie.

Niemiłość została uhonorowana nagrodą Jury w Cannes, a teraz powalczy o Oscara. Jeśli wygra – będzie to tryumf kina, które za pomocą przygarbionych jednostek opowiada o kondycji całej ludzkości. Tytułowa niemiłość to, wbrew naszemu dobremu samopoczuciu, nie tylko hedonizm i brak gotowości na dzielenie się sobą, ale ogromna wyrwa w sercu. Być może nie do wypełnienia.

 

 

Niemiłość

Najlepsze z 24h

Piotr Piskozub
spoilery
-

Daredevil: sezon 3. – recenzja spoilerowa

3. sezon serialu Daredevil to prawdziwa jazda bez trzymanki. Żadnego Diabła Stróża tu nie znajdziecie…

Ocena recenzenta:
9
Piotr Piskozub
spoilery
-

Daredevil – showrunner wyjaśnia finał. Czy…

Shorunner serialu Daredevil, Erik Oleson, zabrał głos na temat tego, co zobaczyliśmy w 3. sezonie,…

Michalina Reda
-

Jason Momoa ma już plan na…

Jason Momoa zdradził, że ma plany na film Aquaman 2 i nawet rozmawiał o tym…

Michalina Reda
-

Pennyworth – oto złoczyńca serialu o…

Pennyworth to nadchodzący serial o kamerdynerze Batmana. Wiemy już, kto będzie głównym złoczyńcą produkcji.

Michalina Reda
-

Crossover Arrowverse – Jensen Ackles zagra…

W sieci pojawiła się pogłoska, że Jensen Ackles zagra Batmana w crossoverze Arrowverse. Stephen Amell…

Michalina Reda
-

Ralph Demolka 2 – żart o…

Ralph Demolka 2 to nowa animacja, w której znajdą się nawiązania do wielu popkulturowych produkcji.…

Co o tym sądzisz?