Przeklęty grobowiec: Światło w grobowcu – recenzja książki
Data premiery w Polsce: 26 kwietnia 2016Christian Jacq jest francuskim egiptologiem, twórcą Instytutu Ramzesa zajmującego się dokumentowaniem zagrożonych zabytków starożytności, ale szerszej publiczności znany jest przede wszystkim jako autor poczytnych powieści i książek popularnonaukowych o starożytnym Egipcie, m.in. serii Ramzes, Egipski sędzia czy Tajemnice Ozyrysa.
Christian Jacq jest francuskim egiptologiem, twórcą Instytutu Ramzesa zajmującego się dokumentowaniem zagrożonych zabytków starożytności, ale szerszej publiczności znany jest przede wszystkim jako autor poczytnych powieści i książek popularnonaukowych o starożytnym Egipcie, m.in. serii Ramzes, Egipski sędzia czy Tajemnice Ozyrysa.
La Tombe maudite jest pierwszym z cyklu Śledztwa księcia Setny, jak sama nazwa wskazuje – historycznych opowieści z sensacyjną nutą i atmosferą tajemniczości w tle. Przenosimy się w czasy faraona Ramzesa II, teoretycznie będącego u szczytu władzy po zwycięstwie nad Nubijczykami, chociaż tak naprawdę było ono zasługą jego dwóch synów z dwóch różnych matek – pełnego ambicji, żądnego władzy generała Ramesu i skromnego, oddanego zdobywaniu wiedzy skrybie Setnie, który pragnie zostać kapłanem Ptaha. Jak to bywa, starszy brat uważnie sprawdza młodszego, ale nie znajduje niczego podejrzanego, dopóki nie dochodzi między nimi do rywalizacji o kobietę, młodą uzdrowicielkę i kapłankę ze świątyni Sachmet – Sekhet. Miłość między Setną a Sekhet przynosi sporo problemów, jako że Ramesu nie uznaje przegranej, a dodatkowo sprzyja mu ojciec młodej kapłanki, zamożny dygnitarz Keku.
Jednakże Przeklęty grobowiec nie jest jedynie historią obyczajowo-miłosną ze zręcznie nakreślonym obrazem codzienności starożytnego Egiptu za czasów Ramzesa II. W opowieść wkrada się wątek nadprzyrodzony – ze strzeżonego, przeklętego grobowca zostaje ukradziony zapieczętowany dzban Ozyrysa, skrywający tajemnicę życia i śmierci. Pojawia się magia i zły czarownik, a śledztwo prowadzi najlepszy przyjaciel Setny, zbrojmistrz i łucznik Ched ze swoimi ludźmi, któremu jednak przyda się pomoc zarówno kapłana Ptaha, jak i uzdrowicielki. Z czasem wyjdzie, że wrogiem może okazać się ten, kogo nigdy by się nie podejrzewało. Co gorsza, czytelnik nie doczeka się puenty, ponieważ powieść ma otwarte zakończenie, a wątki zostają zawieszone w oczekiwaniu na… kolejny tom z cyklu. Trudno orzec, czy to zaleta czy wada, ale taki, a nie inny finał niewątpliwie zaostrza apetyt na nadchodząca Zakazaną księgę.
Należy podkreślić, że Dom Wydawniczy Rebis wydał powieść Christiana Jacqa (po raz wtóry, jako że mamy przed sobą przedruk z 2014 roku) bardzo starannie, z szytym grzbietem, czarno-białymi ilustracjami zaczerpniętymi z egipskich papirusów i zdobień grobowców, z ciekawą kolorystycznie okładką i bardzo dobrym tłumaczeniu Moniki Szewc-Osieckiej. Dla miłośników dobrze poprowadzonych opowieści ze starożytności, ze szczyptą sensacji i romansu w osnowie – rzecz obowiązkowa.
Poznaj recenzenta
Monika KubiakDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1998, kończy 26 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1949, kończy 75 lat
ur. 1970, kończy 54 lat