Tajemnice średniowiecznych morderstw: odcinek 2 – recenzja
Tym razem Tajemnice średniowiecznych morderstw przybliżają kulisy śmierci wybitnego poety i dramaturga Christophera Marlowe’a.
Tym razem Tajemnice średniowiecznych morderstw przybliżają kulisy śmierci wybitnego poety i dramaturga Christophera Marlowe’a.
Drugi odcinek Medieval Murder Mysteries przenosi widzów do… epoki renesansu i przybliża wydarzenia z 1593 roku, kiedy to w karczemnej bijatyce śmierć poniósł Christopher Marlowe. Z pozoru wszystko na ten temat wiadomo, ale twórcy programu stawiają pytania dotyczące wiarygodności relacji i tradycyjnie snują hipotezy dotyczące alternatywnego przebiegu wydarzeń związanych ze śmiercią angielskiego twórcy.
Christopher Marlowe, mimo zaledwie niecałych trzech dekad życia, na stałe wpisał się w historię sztuki. Należy do najwybitniejszych twórców epoki elżbietańskiej, był prekursorem białego wiersza w Anglii i autorem wybitnych dramatów: między innymi Tamerlana Wielkiego, Tragicznych dziejów doktora Fausta czy Edwarda II. Miał jednak także drugie oblicze – był wybuchowy, skłonny do przemocy i wykazywał słabość do ludzi z półświatka. Prawdopodobnie był także szpiegiem i wykonywał liczne zadania dla angielskiej korony, a w ostatnich tygodniach życia popadł w konflikt z prawem o podłożu religijnym.
Te wszystkie okoliczności starają się uwzględnić twórcy Tajemnic średniowiecznych morderstw w tworzeniu możliwych alternatywnych scenariuszy wydarzeń. Z jednej strony starają się potwierdzić oficjalną teorię o śmierci w pijackiej burdzie, z drugiej stawiają hipotezy dotyczące zabójstwa na zlecenie, a nawet sfingowania własnej śmierci. O tym, jaką wersję wydarzeń uznano za najbardziej prawdopodobną, przekonają się ci, którzy obejrzą ten odcinek.
Produkcja nie jest pozbawiona wad. Wypowiedzi ekspertów, na których opiera się w dużej mierze program, niewiele wnoszą. Najwięcej można się dowiedzieć z opinii patologa wskazującego błędy w źródłach (m.in. raporcie koronera) i podającego możliwą alternatywę. Jego udziałem jest też obalenie jednej z przedstawianych w odcinku hipotez. Pozostali specjaliści ograniczają się do ogólników i komunałów, ewentualnie dodają detale wzbogacające kontekst i tło historyczne.
Te ostatnie dozowane są oszczędnie. O ile jeszcze w pierwszym odcinku aż tak bardzo to nie przeszkadzało, to w tej znacznie bardziej skomplikowanej sprawie szersze zarysowanie tła byłoby przydatne, by można było sobie wyrobić lepsze zdanie o możliwych okolicznościach śmierci Marlowe’a. Wystarczy powiedzieć, że kilka minut przeglądania internetu dostarcza więcej informacji, niż znalazło się w programie. Szkoda, bo w ten sposób można wyłapać nie tylko kontekst i fakty, ale i różnorodne smaczki – jak choćby teorię, że za twórczością Szekspira stoi właśnie Marlowe, który wywinął się śmierci.
Mimo powyższego odcinek ten jest bardziej interesujący i dynamiczniej prowadzony niż historia zaginięcia książąt z Tower z poprzedniego epizodu. Mniej jest powtórzeń (zarówno scen, jak i wypowiedzi), co tylko wskazuje, że twórcy bazowali na bogatszym materiale źródłowym. Przedstawili go przyzwoicie, ale niedosyt pozostał.
Poznaj recenzenta
Tymoteusz WronkaDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1962, kończy 62 lat
ur. 1968, kończy 56 lat
ur. 1988, kończy 36 lat
ur. 1980, kończy 44 lat
ur. 1965, kończy 59 lat