Arma 3 wykorzystywana do tworzenie fake newsów
Twórcy twierdzą, że gra wciąż jest wykorzystywana do tworzenia fałszywek, oferują wskazówki dotyczące identyfikacji materiałów pochodzących z ich produkcji.
Twórcy twierdzą, że gra wciąż jest wykorzystywana do tworzenia fałszywek, oferują wskazówki dotyczące identyfikacji materiałów pochodzących z ich produkcji.
Materiały filmowe z gier wideo podszywające się pod prawdziwe zdarzenia, zwłaszcza te z konfliktów zbrojnych, nie są niczym nowym. Praktyka ta nasiliła się w tym roku w związku z agresją Rosji na Ukrainie i często to właśnie Arma 3 jest wykorzystywana jako źródło fałszywych materiałów filmowych. Twórcy z Bohemia Interactive odnieśli się do tych filmów i wyjaśnili, jak odróżnić prawdziwe klipy od fałszywek.
Czeskie studio napisało, że ogromna ilość treści generowanych przez użytkowników oraz modów, z których wiele dotyczy rosyjskiego i ukraińskiego sprzętu, dostępnych w Arma 3 sprawia, że jest to idealna gra do tworzenia fałszywek. „Podczas gdy schlebia nam to, że Arma 3 symuluje współczesne konflikty wojenne w tak realistyczny sposób, z pewnością nie jesteśmy zadowoleni, że może być ona mylona z prawdziwymi materiałami wojennymi i wykorzystywana jako propaganda wojenna” – napisał Pavel Křižka, PR Manager Bohemia Interactive.
Křižka napisał, że materiały z Arma 3 został użyte jako fałszywe materiały filmowe z konfliktów w Afganistanie, Syrii, Palestynie, a nawet pomiędzy Indiami a Pakistanem. Ale szczególnie popularną metodą jest tworzenie klipów udających, że pochodzą z rosyjskiej agresji na Ukrainę. Często trafiają one do sieci i są od czasu do czasu pokazywane w legalnych mediach, które wierzą, że są prawdziwe.
Klip, który krążył w październiku, rzekomo pokazujący ukraińskie wojsko uderzające w czołgi armii rosyjskiej, okazał się być materiałem z gry Arma 3. Część tego samego klipu została również wykorzystana w fałszywce z 2020 roku, która sugerowała, że jest to amerykańska broń przeciwlotnicza niszcząca irański pocisk. Był też przypadek z 2018 roku, gdy rosyjska telewizja pokazała klip z Arma 3, który według niej był rzeczywistym materiałem z wojny w Syrii.
Bohemia Interactive próbowała oflagować te filmy u właścicieli platform, takich jak YouTube, ale takie działania często okazują się nieskuteczne. „Stwierdziliśmy, że najlepszym sposobem na uporanie się z tym problemem jest aktywna współpraca z wiodącymi mediami i podmiotami sprawdzającymi fakty (takimi jak AFP, Reuters i inne), które mają lepszy zasięg i możliwości skutecznej walki z rozprzestrzenianiem się materiałów filmowych typu fake news”.
Deweloper podał szereg wskazówek, jak odróżnić prawdziwy materiał filmowy od klipów z rozgrywki w Arma 3:
Bardzo niska rozdzielczość
Nawet całkiem wiekowe smartfony mają możliwość dostarczania filmów w jakości HD. Fałszywe filmy mają zazwyczaj znacznie niższą jakość i są celowo rozpikselowane i rozmyte, aby ukryć fakt, że pochodzą z gry wideo.
Trzęsąca się kamera
Aby dodać dramatyzmu, takie filmy często nie są nagrywane w grze. Autorzy filmują ekran komputera z uruchomioną grą w niskiej jakości i z przesadnym drżeniem kamery.
Często dzieją się w ciemności / w nocy
Materiał filmowy jest często ciemny, aby ukryć niewystarczający poziom szczegółowości sceny z gry wideo.
Najczęściej bez dźwięku
Efekty dźwiękowe w grze można odróżnić od rzeczywistych.
Nie widać ludzi w ruchu
Podczas gdy gra może symulować ruch pojazdów wojskowych stosunkowo realistycznie, uchwycenie naturalnie wyglądających ludzi w ruchu jest nadal bardzo trudne, nawet w najbardziej nowoczesnych grach.
Widoczne elementy Heads Up Display (HUD)
Czasami widoczne są interfejsy gracza, takie jak wybór broni, liczniki amunicji, status pojazdu, komunikaty w grze itp. Często pojawiają się one na krawędziach lub w rogach materiału filmowego.
Nienaturalne efekty cząsteczkowe
Nawet najnowocześniejsze gry mają problem z naturalnym przedstawieniem wybuchów, dymu, ognia i pyłu, a także tego, jak wpływają na nie warunki środowiskowe. Zwróć uwagę przede wszystkim na dziwnie oddzielone chmury.
Nierealistyczne pojazdy, mundury, wyposażenie
Osoby z zaawansowaną wiedzą na temat sprzętu wojskowego mogą rozpoznać użycie nierealistycznych zasobów wojskowych dla danego konfliktu. Na przykład, w jednym z szeroko rozpowszechnionych fałszywych filmów, amerykański system obrony powietrznej C-RAM zestrzeliwuje amerykański samolot szturmowy A-10. Jednostki mogą również mieć nieautentyczne insygnia, kamuflaż itp.
Křižka zakończył prosząc graczy Arma 3 i twórców treści o odpowiedzialne podejście do materiałów z gier, np. wyraźne zaznaczenie, że materiał, który zamieszczają pochodzi z gry wideo.
Arma 3 nie jest jedyną grą wykorzystywaną do fałszowania prawdziwych zdarzeń. Pewien pakistański polityk uważał w 2019 roku, że prawdziwy jest film z GTA V, na którym lądujący samolot ledwo omija cysternę stojącą na pasie startowym. Był też przypadek, gdy rosyjskie ministerstwo obrony twierdziło, że kadry z trailera gry mobilnej AC-130 Gunship Simulator: Special Ops Squadron były „niezbitym dowodem” na to, że Stany Zjednoczone pomagały ISIS w 2017 roku.
Źródło: Opracowanie własne/TechSpot
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1975, kończy 49 lat
ur. 1945, kończy 79 lat