Dlaczego stacje telewizyjne rezygnują z zamówień pilotowych odcinków?
Bitwa o najlepsze seriale telewizyjne trwa w najlepsze, a amerykańskie stacje telewizyjne coraz częściej decydują się zamówić od razu pierwszy, trzynasto-odcinkowy sezon danego serialu i nie czekają na produkcję pilota. Dlaczego?
Bitwa o najlepsze seriale telewizyjne trwa w najlepsze, a amerykańskie stacje telewizyjne coraz częściej decydują się zamówić od razu pierwszy, trzynasto-odcinkowy sezon danego serialu i nie czekają na produkcję pilota. Dlaczego?
Jak zauważa portal The Hollywood Reporter wszystkiemu winna jest coraz większa konkurencja ze strony stacji kablowych, które nowe seriale traktują z większym szacunkiem, niż dotychczas robiono to w telewizji ogólnodostępnej. Zamówienie bezpośrednio pierwszego sezonu nowego serialu jest coraz popularniejsze, a dodatkowo jest zastrzykiem zaufania dla producentów, którzy w spokoju mogą pracować nad danym projektem. Nowi gracze na rynku jak Netflix, czy WGN America kuszą producentów większymi zobowiązaniami w porównaniu do telewizji ogólnodostępnej, gdzie liczą się cyferki oglądalności.
W zamówieniach pełnych serii na sezon 2014/15 bryluje stacja FOX, która przed tygodniem dała zielone światło na rozpoczęcie produkcji niezwykle interesującego projektu pt. "Hieroglyph" autorstwa scenarzysty Pacific Rim Travisa Beachama. Zamówiono pierwszy sezon, który składał się będzie z 13. odcinków. Podobne zamówienia FOX zrealizował już wcześniej, ale bez konkretnej liczby odcinków. Mowa o niezatytułowanym projekcie komediowym Tiny Fey oraz prequelu Batmana opartego na komiksach DC pt. "Gotham".
Podobnymi zamówieniami w ostatnim czasie może się pochwalić stacja CBS, która zamówiła pierwszy sezon sci-fi "Extant" oraz nowy serial Vince'a Gilligana i Davida Shore'a pt. Battle Creek.
- W telewizji ogólnodostępnej staramy się konkurować z tym, co proponują kablówki i platformy internetowe. Przy zamówieniu pełnego sezonu, mamy możliwość zatrudnić do serialu prawdziwą gwiazdę. Choćby taką Halle Berry w "Extant", która nie była zainteresowania graniem w samym pilocie. Liczył się dla niej pełny sezon serialu - powiedział Gary Newman, szef studia 20 th Centruy Fox TV.
Kevin Reilly, szef FOX dodaje, że zamawianie pilotów i "pilotowy okres w telewizji" jest idiotyczny. Jego stacja musi wydać 4 miliony dolarów na produkcję pilota, którego widownia nigdy nie zobaczy, jeśli okaże się słaby. Bezpośrednie zamówienie sezonu pozwala inaczej rozłożyć koszta produkcji, a do tego jest pewność, że przynajmniej część pieniędzy zwróci się choćby ze sprzedaży licencji na rynek międzynarodowy. Podobnie na ten temat wypowiada się szefowa CBS Nina Tassler, która mocno docenia sukces Under The Dome i twierdzi, że "Extant" w 2014 roku będzie podobnym sukcesem.
- Z perspektywy stacji zamawianie całego sezonu faktycznie może być ryzykowne, ale wszystko zależy od przedstawionego konceptu i nazwisk, które zajmują się projektem. Jeśli telewizję stać wydać 30 milionów dolarów na pierwszy sezon i liczyć, że 2/3 z tego i tak im się zwróci, to warto podjąć ryzyko - dodaje Newman, twierdząc, że wydawanie 3-4 mln na pilotowy odcinek przestaje być coraz bardziej opłacalne. Szczególnie, że amerykańskie stacje zamawiają średnio 25-30 pilotów na sezon, z których zamówienie otrzymuje tylko połowa z nich. To oznacza, że przeznaczają około 50 mln dolarów na piloty, które nigdy nie ujrzą światła dziennego.
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1998, kończy 26 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1949, kończy 75 lat
ur. 1970, kończy 54 lat