Wolelibyśmy, żeby autonomiczny pojazd zabił przestępcę zamiast psa
Naukowcy przeprowadzili badania, które będą podwalinami do stworzenia systemu moralności sztucznej inteligencji. Wnioski z tych badań są bardzo interesujące.
Naukowcy przeprowadzili badania, które będą podwalinami do stworzenia systemu moralności sztucznej inteligencji. Wnioski z tych badań są bardzo interesujące.
W 2016 roku naukowcy z MIT uruchomili ogólnodostępny projekt Moral Machine, który miał pomóc określić, jak powinna funkcjonować moralność sztucznej inteligencji. Osoby zainteresowane uczestnictwem w projekcie poproszono, aby wyobraziły sobie, że wsiadają do autonomicznego samochodu, w którym wysiadają hamulce, a na przejście dla pieszych wkracza grupa ludzi. Ich zadanie było dość proste - mieli wskazać, kto powinien zginąć w wypadku.
Projekt Moral Machine przyciągnął dwa miliony respondentów z 233 krajów. Każdy z nich odpowiedział na 13 pytań, zasilając swoimi odpowiedziami bazę danych sztucznej inteligencji. W ten sposób stworzono coś na wzór zbiorowej moralności, systemu oceniania wartości ludzi oraz zwierząt biorących udział w ruchu drogowym. Według tych wytycznych systemy autonomiczne miałyby decydować, kogo zabić, a kogo oszczędzić.
Po kilku latach badań naukowcy udostępnili ich wyniki na łamach magazynu Nature. Przy okazji wskazali, kto według nas stanowi największą wartość dla społeczeństwa. Większość wyników nie powinna zaskakiwać, choć znalazło się w nich kilka niespodzianek. Oto wykres ilustrujący prawdopodobieństwo ocalenia bądź uśmiercenia konkretnych osób podczas wypadku z udziałem autonomicznego pojazdu:
Jak się okazuje, najwyżej cenimy sobie życie niemowlaków, dziewczynek, chłopców i kobiet w ciąży. Przedkładamy także osoby wysportowane na takie, które nie dbają o swoje zdrowie. Co ciekawe, zauważalnie częściej wolelibyśmy uśmiercić starszych niż bezdomnych, a psy są dla nas więcej warte niż przestępcy.
Takie wyniki każą nam się zastanowić nad tym, czy sztuczna inteligencja rzeczywiście powinna wartościować ludzi, a jeśli tak - to jakimi wytycznymi ma się kierować. Z drugiej strony jeśli rzeczywiście chcemy żyć w świecie, w którym funkcjonują autonomiczne samochody, prędzej czy później będziemy musieli odpowiedzieć sobie na pytanie, kto powinien ginąć z rąk sztucznej inteligencji. Czy SI powinna za wszelką cenę chronić kierowcę? A może powinna ograniczać straty w ludziach?
Zobacz także:
Na te pytania nie ma dobrej odpowiedzi. Ale jeśli ktoś chce przyczynić się do rozwoju projektu, wciąż może udzielić swoich odpowiedzi w ankiecie Moral Machine.
Źródło: Futurism / Zdjęcie: MIT
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1981, kończy 43 lat
ur. 1977, kończy 47 lat
ur. 1966, kończy 58 lat
ur. 1970, kończy 54 lat
ur. 1992, kończy 32 lat