7 wyjątkowych kobiet z filmów Luca Bessona
Odważne, zaradne, inteligentne, wysportowane, odporne na przeciwności losu i nierzadko bardzo urodziwe. Kobiece bohaterki z filmów Luca Bessona od lat przykuwają uwagę widzów, a dla grających je aktorek niejednokrotnie okazały się drzwiami do sławy.
Odważne, zaradne, inteligentne, wysportowane, odporne na przeciwności losu i nierzadko bardzo urodziwe. Kobiece bohaterki z filmów Luca Bessona od lat przykuwają uwagę widzów, a dla grających je aktorek niejednokrotnie okazały się drzwiami do sławy.
Na ekranie kobiety Bessona to bohaterki kochające swoich mężczyzn, rozrywane przez przeciwstawiające się sobie racje, istoty z innych światów, postacie historyczne. W życiu prywatnym - nierzadko muzy, a nawet życiowe partnerki tego jednego z najoryginalniejszych współczesnych reżyserów… Z okazji premiery Lucy ze Scarlett Johansson w roli tytułowej przyglądamy się Bessonowskim heroinom (w kolejności według powstawania filmów).
1. Kobieta wyrozumiała:
Johanna, Wielki błękit
Johanna, w którą wcieliła się Rosanna Arquette, to eteryczna w sensie fizycznym, ale bardzo silna psychicznie partnerka głównego bohatera, nurkującego na niewyobrażalnych głębokościach Jacques'a (Jean-Marc Barr) zwanego człowiekiem-delfinem. Jej siła wywodzi się z wyrozumiałości, a wyrozumiałość z miłości do przeznaczonego jej mężczyzny, któremu będzie musiała pozwolić pobić rekord, spełnić marzenia i jednocześnie umrzeć. Jedyna z wymienionych w artykule bohaterek postać drugoplanowa jest swoistą zapowiedzią Bessonowskiego kanonu kobiety zaradnej, z odwagą i nadzieją na lepsze jutro stawiającej czoła przeciwnościom. A dziecko rosnące w jej łonie, mimo że już półsierota, wydaje się być tego oczywistym symbolem.
2. Kobieta – zabójczyni:
Nikita, Nikita
Nikita grana przez Anne Parillaud, będącą pierwszą z Bessonowskich muz, to narkomanka o zabójczych skłonnościach, która w wyniku ujawnienia tychże zostaje zauważona przez służby specjalne, dzięki czemu unika więzienia. W realnym świecie nazwano by ją zezwierzęconą socjopatką, natomiast magia kina pozwala jej dojść szybko wyjść z nałogu i stać się bardzo skuteczną agentką na usługach rządu. Przemiana Nikity z zahukanej i nadaktywnej chłopczycy w superskoncentrowaną morderczynię na zlecenie i świadomą swojego czaru kobietę będzie trwała trzy lata, a gdy dziewczyna nareszcie zamieszka na zewnątrz ośrodka szkoleniowego, momentalnie – jak to z Bessonowskimi bohaterkami bywa – przystosuje się do nowego środowiska, a na dodatek rozkocha męskie serce. Tylko czy narzucona jej "praca" pozwoli Nikicie ułożyć sobie życie uczuciowe i zapuścić korzenie? Scena szlochu bohaterki wynurzającej broń ukrytą przed narzeczonym w wannie z wodą w dobitny sposób ukaże tragizm jej życiowego rozdarcia.
3. Kobieta – dziecko:
Matylda, Leon Zawodowiec
Matylda to obok uroczej pomarańczowowłosej kosmitki, o której za chwilę, chyba najbardziej pamiętana przez widzów Bessonowska bohaterka i zarazem postać, która otworzyła drzwi do kariery 13-letniej wówczas Natalie Portman. Młoda aktorka stworzyła ikonę dziecięcej postaci, która w wyniku splotu nieszczęśliwych wydarzeń zmuszona jest przedwcześnie dorosnąć. Pełna słodyczy, o żywej inteligencji, popalająca papierosy i reinterpretująca cytat z "Małego Księcia" o odpowiedzialności za oswojenie Matylda na oczach widza rozpuszcza twardą skorupę tytułowego Leona (Jean Reno), od którego uczy się rzemiosła tak zwanego czyściciela. Besson łamie tabu, ukazując strzelające z broni dziecko, które co prawda szkoli się na strzelaniu kulami z ketchupem, lecz nie omieszka spytać swojego dziwacznego opiekuna, czy następnym razem będzie już mogła użyć prawdziwych. Przekorny widz powie o Matyldzie "mała stara", ale i tak da się jej rozłożyć na łopatki w końcowej scenie filmu z balladą Stinga w tle.
4. Kobieta nie z tego świata:
Leeloo, Piąty element
Leeloo, czyli Milla Jovovich, druga reżyserska muza, w obiektywie Bessona po raz pierwszy. Wzięta supermodelka i twarz L’Oreala, będąca wówczas u szczytu kariery, za jednym zamachem wciela się w tytułowy piąty element – Istotę Doskonałą, kosmitkę i młodą kobietę, która nie będzie potrafiła oprzeć się miłości. Zanim jednak zrozumie, że warto wesprzeć się na silnym ramieniu pewnego ironicznego taksówkarza (Bruce Willis), przeżyje masę przygód i mimo początkowego zagubienia w nieznanym jej dotąd świecie nauczy się mnóstwa nowych rzeczy. Uczyć się z kolei będzie niewiarygodnie szybko, bo jako Istota Doskonała dysponuje nie tylko wyjątkową urodą oprawioną fenomenalną pracą charakteryzatorów i kostiumami Jeana-Paula Gaultiera, lecz także niebywałą inteligencją i pamięcią wzrokową. A zwinna będzie i wojownicza nie mniej od samej Nikity. Ot, taka z niej megazdolna osóbka.
5. Kobieta – święta wojowniczka:
Joanna, Joanna d'Arc
Joanna d’Arc, czyli Milla Jovovich w obiektywie Bessona po raz drugi i w zarazem chyba najbardziej kontrowersyjnym dziele jego autorstwa. Bardziej bowiem niż na prawdę historyczną artysta stawia tutaj na motywację bohaterki, a także odważnie i we właściwy sobie rozbuchany, neobarokowy sposób ukazuje – bodajże jako pierwszy reżyser biorący się za bary z historią d’Arc – wizje bohaterki, które prezentuje w umownej, kiczowatej wersji, na czele z wichrem i oślepiającym światłem. Joanna w oku jego kamery to nie tyle święta cierpiętniczka, ile rozkrzyczana wojowniczka. Napaść angielskich żołnierzy na jej rodzinną wieś i zadanie przez jednego z nich śmierci jej siostrze oraz zgwałcenie jej – w takiej, a nie innej kolejności – wywiera na Joannie niezatarte piętno, które w przyszłości zaowocuje wewnętrznym rozdarciem (kuszenie przez Szatana uosobionego przez Dustina Hoffmana), nadającym jej wymiar tragicznej bohaterki niepozbawionej elementów komiksowych.
6. Kobieta – anioł:
Angela, Angel-A
O Rie Rasmussen – wcielającej się w rolę Angeli – Luc Besson powiedział, że jej entuzjazm zachęcił go do powrotu do reżyserii. Po sześcioletnim odpoczynku od kamery francuski artysta powrócił z muzą numer 3 i kolejnym ekranowym portretem niezwykłej kobiety. Ponownie jest to bohaterka bardzo inteligentna, silna i o nietuzinkowej urodzie. Po raz pierwszy też o tak niezwykłych gabarytach, ponieważ i tak już wysoka (178 cm) Rasmussen o niebotycznie długich nogach filmowana jest w sposób optycznie ją wydłużający. Ta karykaturalna wręcz, białowłosa piękność, przypadkowo uratowana przez zadłużonego u mafiosów nieudacznika (Jemel Debbouze) niespodziewanie postanowi mu pomóc, obiecując spełniać wszelkie jego zachcianki, w tym zdobycie tak potrzebnych pieniędzy. Ponieważ cechuje ją fenomenalna wręcz zaradność, pomysłów na to ma wiele – nie zawsze zgodnych z ogólnie przyjętymi zasadami. W przepięknej finałowej scenie Angela w bardzo obrazowy sposób ujawnia swoją prawdziwą tożsamość, która jednak wcale nie przeszkodzi jej kochać niewydarzonego śmiertelnika.
7. Kobieta – żywy pomnik historii:
Aung San Suu Kyi, The Lady
Z pomocą Michelle Yeoh Besson przenosi na ekran historię córki birmańskiego antyrządowego aktywisty, Aung Sana, w której niespodziewany powrót do szarpanej przez wojskową juntę ojczyzny wyzwala potrzebę dokończenia dzieła ojca, czyli zaprowadzenia pokoju i demokracji. Lady to tytuł nadany Aung San Suu Kyi w Birmie, gdzie zakazano używania jej prawdziwego imienia i nazwiska mimo przyznania jej pokojowej Nagrody Nobla, oficjalnego zwycięstwa w tamtejszych wyborach i moralnego wsparcia reszty świata. Zgodnie z faktami Yeoh tworzy na ekranie postać kobiety rozdartej pomiędzy oddaniem ojczyźnie a miłością do rodziny pozostawionej w Wielkiej Brytanii. Świadoma słuszności swojej misji, skazana na wieloletni areszt domowy Suu miała wybitnie utrudniony kontakt z mężem i synami, o pozwoleniu na ich wizyty w Birmie nie wspominając (sama opuścić ojczyzny nie mogła – nie wpuszczono by jej ponownie). Podsłuchiwane i przerywane przez władzę rozmowy telefoniczne z rodziną wypełniły szmat jej życia. Drobna i delikatna, z kwiatami we włosach zamiast biżuterii, nazywana Stalową Orchideą Suu dzisiaj stanowi żywy pomnik walki o demokrację nie za pomocą siły i kul, lecz miłości i cierpliwości przysłowiowej kropli drążącej skałę.
A jaka okaże się Lucy? Wiadomo, że ponownie będzie to bohaterka nieprzeciętnie inteligentna, niezwykle zaradna i świadoma swego uroku, a w wyniku przedostania się do jej organizmu syntetycznej substancji przypominającej narkotyk zyska nadprzyrodzone zdolności. Kobieta – mutant? Czemu nie. W świecie Luca Bessona wszystko jest możliwe.
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1975, kończy 49 lat
ur. 1945, kończy 79 lat