E-sport od Blizzarda – Hearthstone, Starcraft 2 i inne
Przedstawiamy i szeroko opisujemy gry e-sportowe Blizzarda, które obecnie rozgrywane są na największych turniejach na świecie. Przeanalizowane zostaną: najnowsza gra Blizzarda - Heroes of the Storm; weteran branży gier - World of Warcraft; największa niespodzianka, jaką jest Hearthstone, i król e-sportu - Starcraft 2.
Przedstawiamy i szeroko opisujemy gry e-sportowe Blizzarda, które obecnie rozgrywane są na największych turniejach na świecie. Przeanalizowane zostaną: najnowsza gra Blizzarda - Heroes of the Storm; weteran branży gier - World of Warcraft; największa niespodzianka, jaką jest Hearthstone, i król e-sportu - Starcraft 2.
World of Warcraft - król MMO jest tylko jeden
O grze World of Warcraft można napisać bardzo dużo na ogromną liczbę tematów. Jest to główny przedstawiciel gatunku MMORPG, wieszczono mu upadek już wiele razy, swoją premierę miało już kilka gier, które miały status "zabójcy WoW-a". Ostatecznie w WoW-a nadal grają miliony ludzi na całym świecie, a o tamtych grach już prawie nikt nie pamięta.
Mimo ogromnej popularności aspekt e-sportowy w przypadku tej produkcji jest dosyć niszowy. W głównej mierze składają się na niego wyścigi o pierwsze na świecie pokonanie danego bossa oraz walki arenowe trzyosobowych drużyn, które odbywają się głównie raz do roku na BlizzConie.
World of Warcraft jak każda gra MMO jest podzielony na sezony. Kilka razy do roku, przeważnie dwa lub trzy, udostępniana jest nowa zawartość, na którą składają się np. tzw. raidy, czyli instancje w grze, w których umieszczeni są wyjątkowo trudni przeciwnicy/bossowie. Wymagają oni ścisłej kooperacji nawet kilkudziesięciu graczy - od ostatniego dodatku liczebność grupy, która podejmuje się pokonania bossów na najwyższym stopniu trudności raidu (mythic), ustawiona została na 20. Każdy boss posiada unikalne mu mechaniki. Powoduje to, że grupy, które po raz pierwszy na świecie podchodzą do niego, muszą najpierw opracować strategię pokonania go, następnie ją zweryfikować, ewentualnie poprawić, potem przećwiczyć i w końcu w jednej próbie perfekcyjnie wszystko wyegzekwować, aby zwyciężyć. Cały wyścig kończy się w momencie zabicia przez jedną z drużyn finałowego bossa w danym raidzie i zdobyciu tytułu World First. W zależności od stopnia trudności wymaga to od kilku do kilkuset prób w przypadku bossów znajdujących się na końcu raidu. W rzeczywistości sprowadza się to do kilu tygodni grania po kilkanaście godzin dziennie, aby w całości wyczyścić dany raid. Łącząc to z niezwykle wysokim poziomem trudności, tylko kilka grup na świecie jest w stanie brać udział w wyścigu o World First i zdobyć sławę wśród społeczności graczy World of Warcraft.
Walki arenowe sprowadzają się do turnieju, w którym bierze udział kilkanaście najlepszych drużyn z całego świata. Walczą one pomiędzy sobą w formacie drabinkowym do momentu wygrania przez jedną drużynę całego turnieju. Najczęstszym formatem jest arena 3v3, czyli w obu drużynach jest trzech graczy, którzy walczą najczęściej do dwóch lub trzech wygranych partii. Jest to dość niszowy element e-sportu i turniej drużyn arenowych rozgrywany jest praktycznie tylko na corocznej imprezie Blizzarda zwanej BlizzCon. Skierowany jest głównie do społeczności graczy PvP, a śledzenie go bez dokładnej znajomości trybu PvP w WoW-ie jest prawie niemożliwe. Drużyny mogą składać się z kombinacji ponad 40 różnych klas postaci dostępnych w grze. Każda klasa ma swój unikalny zestaw umiejętności i łączone są one w trzy osobowe drużyny tak, by jak najlepiej się uzupełniały. Każda pojedyncza potyczka wygląda jak partia szachów, w której strategie jednej drużyny są skrupulatnie kontrowane przez drugą, przez co tylko osoby dobrze zaznajomione z mechanika gry i znające większość klas postaci będą mogły śledzić te zmagania.
Próg wejścia do World of Warcraft jest niezwykle wysoki, zaczynając od kwestii finansowych - kupienie gry razem z bieżącym dodatkiem to koszt kilkuset złotych, występuje też konieczność opłacania miesięcznego abonamentu. Następnie nowy gracz postawiony jest w pozycji całkowitego początkującego, który ma do nadrobienia kilka lat gry względem bardziej doświadczonych graczy. Aby znaleźć miejsce w grupie raidowej lub w zespole arenowym, należy poświęcić masę wolnego czasu nie tylko na perfekcyjne opanowanie mechaniki gry, ale również na poznanie własnej klasy, pozostałych klas dostępnych w grze oraz bossów i ich zdolności. Mimo wszystkich tych wad miliony ludzi codziennie grają w World of Warcraft, ponieważ jest to całkowicie unikatowym przeżyciem, którego nie można porównać z niczym innym w branży gier.
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1998, kończy 26 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1949, kończy 75 lat
ur. 1970, kończy 54 lat