Najnowsza recenzja redakcji
Po serii kilku słabszych odcinków, Orphan Black w końcu zaproponował epizod, który ogląda się z niekłamaną przyjemnością. Dotychczasowe problemy z ekspozycją ciągu zdarzeń wydają się znikać, a całość nabiera zdecydowanie przyjemniejszego wyrazu. W dalszym ciągu można zauważyć, że poszczególne odcinki skupiają się wokół pojedynczych klonów. Tym razem jednak odcinek, w którym główną bohaterką była Cosima był wyczekiwanym od dawna przełomowym momentem w całej historii.
Cosima w swoich badaniach odkrywa powiązanie pomiędzy DNA “potwora” kryjącego się w pobliskim lesie a Kirą. Obydwoje doświadczyli mutacji na genie LIN28a, który odpowiada za szybką regenerację komórek, a tym samym powodując cudowne ozdrowienie organizmu. P. T. Westmoreland lata temu dokonał tego samego odkrycia na małym chłopcu o imieniu Yannis. Lata eksperymentów, leczenia i eksploatowania jego ciała i umysłu doprowadziła do nieodwracalnych zniszczeń. Yannis - potwór zamieszkujący las otaczający wioskę, jest wynikiem nieudanych eksperymentów. Podobnej mutacji dokonano na grupie klonów, jednak gen ujawnił się dopiero w drugim pokoleniu. Zatem los Yannisa może stać się przyszłością Kiry. Zwłaszcza, że za jej badania odpowiedzialna jest Rachel, której bezwzględna natura podsycana płytkimi komplementami P. T. Westmorelanda czyni ją jeszcze bardziej niebezpieczną. Od Kiry zostaną pobrane jajeczka, by następnie zapłodnić nimi 1300 surogatek, aby potem badać kolejne mutacje i jej skutki.
Jest to bardzo ważny epizod, nie tylko z punktu widzenia fabuły, ale przede wszystkim dla kobiet. Tak silna ingerencja w życie małej dziewczynki stawia pod wielkim znakiem zapytania moralność samej nauki, ale również podejście do kobiety i ludzkiego ciała. Odebranie młodej dziewczynce jej przyszłych dzieci, a później poddanie ich badaniom genetycznym jeszcze zanim zaczną prowadzić w pełni świadome życie jest przerażające, nawet jeśli to tylko serial. Twórcy poruszyli tutaj problem godności dziecka i nienaruszalność jego ciała. Pod tym względem serial bardzo pozytywnie mnie zaskoczył.
Dużo gorzej wypada ograniczenie głównego konfliktu serialu do jednego antagonisty i jego urojonych marzeń o życiu wiecznym, bo mniej więcej to tego została przedstawiona główna idea serialu. Przez cztery sezony budowano napięcie, sugerujące że projekt Leda i Castor mają wyjątkową wartość, a za jego powodzeniem stoi potężna organizacja i ogromnymi zasobami i technologią. Teraz jednak mówi się nam, że wszystko zaczęło się od jednego mężczyzny, który siedzi gdzieś pośród głuszy - całkowicie odcięty od realnego świata. Co więcej, P. T. Westmoreland jawi się jako manipulatywny oszust, którego zdemaskować próbuje Siobhan i jej skład (Felix, Adele i Scott). Wygląda to trochę jak zabawa w kryminał w stylu opowieści o Frankensteinie. Mimo, że ostatecznie wnosi to trochę koloru do całej sytuacji, to jednak dość mocno rozczarowuje.
Dużym plusem było skupienie się wokół postaci Cosimy. Nie da się zaprzeczyć, że jest ona jednym z najbardziej dopracowanych charakterologicznie klonów, a sceny z jej udziałem zazwyczaj są żywe i pełne emocji. Tak było i tym razem, a Tatiana Maslany po raz kolejny brylowała na ekranie. Cosima nie tylko przyczyniła się do rozgryzienia motywów Rachel i P. T. Westmorelanda, ale również pokazała jak silną i krnąbrną jest postacią. Podczas uroczystej kolacji w rezydencji szefa Neolucjonistów, zamiast pokornie podążać za schematami, zagrała na nosie konwenansom i oczekiwaniom. Ubrana w smoking, trzymająca za rękę swoją dziewczynę zadawała niewydogne pytania pokazując to, czego nauczyła ją Delphine: być może Neolucjoniści ją stworzyli, ale nie odbiorą jej człowieczeństwa. Motyw zachowania ludzkich odruchów, czucia i postrzegania własnej godności jako wartości wielokrotnie przewija się w trakcie tego odcinka. Ostatnim jego wyrazem był dylemat, przed którym stanęła Cosima. Zabić na Yannisa, a tym samym skrócić jego cierpienie, czy ofiarować mu życie i spróbować jakoś je naprawić? Mimo że nie jest to nic nowatorskiego, to doskonale wpasowało się w całość, a ostatnie sceny przykuły wystarczająco uwagę.
Warto również wspomnieć o dwóch rzeczach. Postać Sarah została ograniczona do minimum, a z nią również i Kiry. Przyznam szczerze, że praktycznie w ogóle nie dało się odczuć ich braku. Wręcz przeciwnie, przesunięcie uwagi na inne klony, pozwoliło odpocząć trochę od marudnej Kiry i jej chwiejnego humoru. Z drugiej strony, scenarzyści rozpieścili nas scenami pomiędzy Delphine i Cosimą. Lojalność Delphine była wielokrotnie kwestionowana, zarówno w poprzednich sezonach, jak i w tym odcinku. Każdorazowo jednak ukazywano jej oddanie wobec Cosimy, co nie tylko stanowiło ciekawy romansowy wątek, ale również podnosiło atrakcyjność całego odcinka. W szerszym kontekście, ta cała zabawa w podwójnego agenta bardzo dobrze się sprawdza, umiejętnie manipulując emocjami widzów. W efekcie dostaliśmy ciekawy odcinek, który jest wyrazisty i pozostawia po sobie dreszcz grozy wędrujący po plecach. Zwłaszcza piosenka towarzysząca napisom końcowym. W obecnej sytuacji wykorzystanie dziecięcego chóru było idealnie dobranym zabiegiem efektownie kończącym odcinek.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Natural Selection (30 marca 2013)
- Instinct (6 kwietnia 2013)
- Variation Under Nature (13 kwietnia 2013)
- Effects of External Conditions (20 kwietnia 2013)
- Conditions of Existence (27 kwietnia 2013)
- Variations Under Domestication (4 maja 2013)
- Parts Developed in an Unusual Manner (11 maja 2013)
- Entangled Bank (18 maja 2013)
- Unconscious Selection (25 maja 2013)
- Endless Forms Most Beautiful (1 czerwca 2013)
Sezon 2
- Nature Under Constraint and Vexed (19 kwietnia 2014)
- Governed by Sound Reason and True Religion (26 kwietnia 2014)
- Mingling Its Own Nature with It (3 maja 2014)
- Governed As It Were by Chance (10 maja 2014)
- Ipsa Scientia Potestas Est (17 maja 2014)
- To Hound Nature in Her Wanderings (24 maja 2014)
- Knowledge of Causes, and Secret Motion of Things (31 maja 2014)
- Variable and Full of Perturbation (7 czerwca 2014)
- Things Which Have Never Yet Been Done (14 czerwca 2014)
- By Means Which Have Never Yet Been Tried (21 czerwca 2014)
Sezon 3
- The Weight of This Combination (18 kwietnia 2015)
- Transitory Sacrifices of Crisis (25 kwietnia 2015)
- Formalized, Complex, and Costly (2 maja 2015)
- Newer Elements of Our Defense (9 maja 2015)
- Scarred by Many Past Frustrations (16 maja 2015)
- Certain Agony of the Battlefield (23 maja 2015)
- Community of Dreadful Fear and Hate (30 maja 2015)
- Ruthless in Purpose, and Insidious in Method (6 czerwca 2015)
- Insolvent Phantom of Tomorrow (13 czerwca 2015)
- History Yet to Be Written (20 czerwca 2015)
Sezon 4
- The Collapse of Nature (14 kwietnia 2016)
- Transgressive Border Crossing (21 kwietnia 2016)
- The Stigmata of Progress (28 kwietnia 2016)
- From Instinct to Rational Control (5 maja 2016)
- Human Raw Material (12 maja 2016)
- The Scandal of Altruism (19 maja 2016)
- The Antisocialism of Sex (26 maja 2016)
- The Redesign of Natural Objects (2 czerwca 2016)
- The Mitigation of Competition (9 czerwca 2016)
- From Dancing Mice to Psychopaths (16 czerwca 2016)
Sezon 5
- The Few Who Dare (10 czerwca 2017)
- Clutch of Greed (17 czerwca 2017)
- Beneath Her Heart (24 czerwca 2017)
- Let the Children and Childbearers Toil (1 lipca 2017)
- Ease for Idle Millionaires (8 lipca 2017)
- Manacled Slim Wrists (15 lipca 2017)
- Gag or Throttle (22 lipca 2017)
- Guillotines Decide (29 lipca 2017)
- One Fettered Slave (5 sierpnia 2017)
- To Right the Wrongs of Many (12 sierpnia 2017)

