Najnowsza recenzja redakcji
Epizod Gag or Throttle jest swoistego rodzaju kwintesencją całego serialu. Wypełniony po brzegi naukowymi terminami i nieludzkimi badaniami, odziera z ostatnich pozorów świat nauki i eksperymentów dotyczących klonowania. Nie da się ukryć, że wywiera zdecydowanie większe wrażenie na kobietach. Nam po prostu łatwiej jest utożsamić się ze strachem, utraceniem godności i niezależności własnego ciał i życia. Orphan Black wielokrotnie poruszał problem praw autorskich i autonomii - w tym konkretnym odcinku uświadomił jak bardzo jest to istotne, nawet dla tak zgorzkniałego serca, jakie posiada Rachel.
To właśnie Rachel Duncan stoi w centrum uwagi. Ponownie scenarzyści sięgają po wspomnienia z przeszłości, starając się uświadomić jak trudne i wymagające wyrzeczeń życie prowadziła od najmłodszych lat Rachel. Bez problemów można zauważyć, że próbuje się nam sprzedać Rachel jako postać tragiczną, którą powinniśmy właśnie w tym momencie choć trochę polubić. I być może to by zadziałało, gdyby nie fakt że jej wewnętrzna przemiana została ograniczona do jednego odcinka. Do tej pory była kreowana jako wierny fanatyk P. T. Westmorelanda, dla którego zrobiłaby wszystko. Prawdziwym punktem kulminacyjnym dla jej kariery miało być podpisanie aktu emancypacji, który gwarantuje jej niezależność i wolność. Rachel nie jest już własnością intelektualną Neolucjonistów. Problem w tym, że jak wszystko w jej życiu, była to zwykła iluzja i manipulacja. P. T. Westmoreland, poprzez kamerę zainstalowaną w jej oku, dalej ją kontroluje, szpieguje i to w najbardziej ordynarny i bezpretensjonalny sposób... z wnętrza jej głowy. Odkrycie tego faktu jest punktem zapalnym wszystkich kolejnych wydarzeń. Rachel w akcie zemsty decyduje się stanąć po stronie Sary i Kiry, niwecząc tym samym plany swojego dotychczasowego guru.
I o ile da się jeszcze zrozumieć motywy stojące za zachowaniem Rachel, o tyle denerwujące jest zachowanie Sarah. Wraz z (bezpiecznym!) powrotem Cosimy do domu, docierają do Sary informacje o planach DYAD wobec Kiry. Sarah nie robi nic, tylko negocjuje z Rachel o pomoc, co wydaje się tak absurdalne, że ciężko uwierzyć w to, co się widzi na ekranie. Sarah jeszcze nigdy nie była tak bierna, zwłaszcza jeśli chodzi o jej córkę. Początek sezonu obfitował w skomplikowaną akcję uwolnienia Kiry, nawet jeśli jeszcze wtedy nie było nic wiadomo na temat nadchodzącego zagrożenia. Tym razem jednak, zamiast planować i zakradać się do laboratorium, Sarah płacze do słuchawki. Właśnie w takich momentach odnosi się wrażenie, że niektóre wątki rozpisywane są po prostu na kolanie i od niechcenia.
Podobne odczucia pozostawia po sobie powrót Alison. Szczerze mówiąc, był on całkowicie niepotrzebny akurat w tym odcinku, ponieważ nie wniósł dosłownie nic, co mogłoby się przydać do opowiadanej teraz historii. Mało tego, odmiana Alison sprawia, że nie tylko straciła ona swój małomiasteczkowy wygląd i urok, ale wydaje się być całkowicie innym klonem. W przypadku serialu, gdzie identyfikacja postaci polega w dużej mierze na ich zewnętrznej charakteryzacji, tak znacząca zmiana wprowadza istotne zamieszanie w odbiorze. Doskonale to widać w przypadku Alison i przez chwilę można było odnieść wrażenie, że to ktoś inny, kto próbuje podszyć się pod żonę Donniego. Co z tego wyjdzie? Trudno ocenić. NA razie lepiej pozostać sceptycznym. A szkoda, bo pożegnanie Alison było naprawdę emocjonujące i pasujące do serialu. Teraz jednak jej powrót niszczy całą, uprzednią atmosferę roztoczoną nad państwem Hendrix.
Do serialu powróciła też dwójka postaci, które kojarzymy z poprzednich sezonów. Para kochanków, Gracie i Mark, ponownie wracają do gry. Mark, raczej ostatni z projektu Castor przybywa do Virginii, nie z potrzeby serca, ale z powodów zdrowotnych. Choroba, na którą cierpią klony widocznie zaczęła się objawiać u Marka i stąd jego oferta. Dostarczy informacji dotyczących Heleny i odda własne nasienie do dalszych badań w zamian za lekarstwo. Dreszcze obrzydzenia przechodzą na samą myśl, że być może będą chcieli połączyć DNA z projektu Castor z DNA pochodzącym od Kiry. Zastanawia tylko jedno pytanie: skąd Gracie i Mark wiedzą, gdzie przebywa Helena?
Takich drobnych niuansów jest mnóstwo, a scenarzyści nie zdają sobie trudu, by się nimi przejmować. Finałowy sezon serialu cierpi na pewne uproszczenia, odzierając główną fabułę z głębi. Wioska P. T. Westmorelanda dalej funkcjonuje, mimo buntu, jaki się zrodził w poprzednim odcinku. Cosima dotarła do domu poza ekranem i pojawiła się bezpiecznie w piwnicy Scotta. Rachel, jak na bezduszną osobę przystało, samodzielnie decyduje się pozbyć kamery z oka za pomocą pobitego kieliszka. Helena dalej jest odstawiona na boczny plan, tak samo jak Felix czy Ferdynand. Niby dobrze się to ogląda, ale jednak daje się odczuć takie rozwiązania są dobierane pod wpływem chwili. Orphan Black o wiele bardziej stawia na obraz, dopieszczając poniektóre sceny, ale przez to traci trochę na jakości fabularnej. Po ostatnim sezonie oczekuje się trochę więcej, mocniej i dokładniej.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Natural Selection (30 marca 2013)
- Instinct (6 kwietnia 2013)
- Variation Under Nature (13 kwietnia 2013)
- Effects of External Conditions (20 kwietnia 2013)
- Conditions of Existence (27 kwietnia 2013)
- Variations Under Domestication (4 maja 2013)
- Parts Developed in an Unusual Manner (11 maja 2013)
- Entangled Bank (18 maja 2013)
- Unconscious Selection (25 maja 2013)
- Endless Forms Most Beautiful (1 czerwca 2013)
Sezon 2
- Nature Under Constraint and Vexed (19 kwietnia 2014)
- Governed by Sound Reason and True Religion (26 kwietnia 2014)
- Mingling Its Own Nature with It (3 maja 2014)
- Governed As It Were by Chance (10 maja 2014)
- Ipsa Scientia Potestas Est (17 maja 2014)
- To Hound Nature in Her Wanderings (24 maja 2014)
- Knowledge of Causes, and Secret Motion of Things (31 maja 2014)
- Variable and Full of Perturbation (7 czerwca 2014)
- Things Which Have Never Yet Been Done (14 czerwca 2014)
- By Means Which Have Never Yet Been Tried (21 czerwca 2014)
Sezon 3
- The Weight of This Combination (18 kwietnia 2015)
- Transitory Sacrifices of Crisis (25 kwietnia 2015)
- Formalized, Complex, and Costly (2 maja 2015)
- Newer Elements of Our Defense (9 maja 2015)
- Scarred by Many Past Frustrations (16 maja 2015)
- Certain Agony of the Battlefield (23 maja 2015)
- Community of Dreadful Fear and Hate (30 maja 2015)
- Ruthless in Purpose, and Insidious in Method (6 czerwca 2015)
- Insolvent Phantom of Tomorrow (13 czerwca 2015)
- History Yet to Be Written (20 czerwca 2015)
Sezon 4
- The Collapse of Nature (14 kwietnia 2016)
- Transgressive Border Crossing (21 kwietnia 2016)
- The Stigmata of Progress (28 kwietnia 2016)
- From Instinct to Rational Control (5 maja 2016)
- Human Raw Material (12 maja 2016)
- The Scandal of Altruism (19 maja 2016)
- The Antisocialism of Sex (26 maja 2016)
- The Redesign of Natural Objects (2 czerwca 2016)
- The Mitigation of Competition (9 czerwca 2016)
- From Dancing Mice to Psychopaths (16 czerwca 2016)
Sezon 5
- The Few Who Dare (10 czerwca 2017)
- Clutch of Greed (17 czerwca 2017)
- Beneath Her Heart (24 czerwca 2017)
- Let the Children and Childbearers Toil (1 lipca 2017)
- Ease for Idle Millionaires (8 lipca 2017)
- Manacled Slim Wrists (15 lipca 2017)
- Gag or Throttle (22 lipca 2017)
- Guillotines Decide (29 lipca 2017)
- One Fettered Slave (5 sierpnia 2017)
- To Right the Wrongs of Many (12 sierpnia 2017)

