
Najnowsza recenzja redakcji
Produkcja stacji Showtime bardzo dobitnie pokazuje, jak bardzo pojęcie "serialu dramatycznego" różni się dla telewizji ogólnodostępnej i dla stacji kablowej. Oczywiście rządzą się one własnymi prawami, ale dowolność interpretacji słowa "dramat" czasem wydaje się być przesadzona. Na myśl przychodzi choćby slogan reklamowy stacji TNT brzmiący "We Know Drama", ale jeszcze lepiej dramat rozumieją stacje kablowe premium, w tym Showtime. Ray Donovan rozkręcał się w początkowych odcinkach raczej powoli. W dość ślamazarnym tempie zarysowywał charaktery bohaterów, odkrywał kulisy ich przeszłości i bardzo delikatnie posuwał do przodu główny wątek, który w serialu i tak obecny jest na drugim, a nawet trzecim planie.
W ósmym odcinku scenarzyści serwują widzom prywatną i bardzo osobistą historię ściśle związaną z rodziną Donovanów. Ukazana zostaje ona z dwóch perspektyw, które w każdej kolejnej scenie wzajemnie się przenikają. Mimo że akcja toczy się w bardzo wolnym tempie, ogląda się ją z zaciekawieniem - choćby dlatego, że dialogi w bardzo mocny sposób nastawione są na emocje zarówno dorosłych, jak i młodszych bohaterów. Wspomniany wcześniej główny wątek, tak ładnie rozwijany w poprzednich dwóch odcinkach, w "Bridget" zupełnie nie istnieje. Daleki byłbym jednak od nazywania ósmego epizodu Raya Donovana "zapychaczem", bowiem przedstawione w nim wydarzenia na pewno będą miały silne odzwierciedlenie w przyszłości.
[video-browser playlist="635625" suggest=""]
Zgodnie z tytułem odcinka, kluczowymi wątkami okazały się te bezpośrednio nawiązujące do córki głównego bohatera, a także do zmarłej siostry Raya. Co prawda nie mają one ze sobą żadnego bezpośredniego powiązana (poza imieniem), ale pasują do siebie idealnie. Bunt Bridget i próba ucieczki z domu to niby coś, co widzowie muszą oglądać w niemal każdym serialu dramatycznym, w którym występują irytujący nastolatkowie. W Rayu Donovanie całość zaprezentowana została znacznie bardziej dojrzale i momentami bezwzględnie. Zachwycić mogła choćby emocjonalna scena w samochodzie podczas powrotu do domu czy sama końcówka odcinka, po której (teoretycznie) wszystko powróciło do normy. Oby tak się stało. Dzieciaki Raya mają swoje problemy, są one w serialu eksploatowane dość wyraźnie i ogląda się je nieźle, ale na ten sezon już wystarczy.
Nazwanie odcinka "Bridget" posłużyło też jako zaakcentowanie urodzin zmarłej siostry Donovanów. Kolejny raz scenarzyści brutalnie udowodnili, że bracia – mimo wielu problemów i nieoszczędzania przez życie – potrafią trzymać się razem. Każdy z nich ma własne problemy, z którymi musi sobie radzić. Ray kolejny raz stara się panować nad wszystkim, zupełnie przeciwnie do Mickeya, którego wątek w tym odcinku był jedyną i największą wadą. Dotychczas najstarszy z Donovanów był ważnym elementem każdego epizodu, tymczasem flirt z nowo poznaną kobietą trudno jakoś sensownie zinterpretować.
Ray Donovan nawet bez najmniejszego "liźnięcia" głównego wątku wciąż jest serialem, który ogląda się przyzwoicie. Mam jednak cichą nadzieję, że w ciągu najbliższych czterech tygodni twórcy zdecydują się na odważniejsze ruchy w fabule, a kilka wątków solidnie ruszy do przodu. Tego ten serial właśnie potrzebuje.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- The Bag or the Bat (30 czerwca 2013)
- A Mouth is a Mouth (7 lipca 2013)
- Twerk (14 lipca 2013)
- Black Cadillac (21 lipca 2013)
- The Golem (28 lipca 2013)
- Housewarming (4 sierpnia 2013)
- New Birthday (11 sierpnia 2013)
- Bridget (18 sierpnia 2013)
- Road Trip (25 sierpnia 2013)
- Fite Nite (8 września 2013)
- Bucky Fuckn’ Dent (15 września 2013)
- Same Exactly (22 września 2013)
Sezon 2
- Yo Soy Capitan (13 lipca 2014)
- Uber Ray (20 lipca 2014)
- Gem and Loan (27 lipca 2014)
- S U C K (3 sierpnia 2014)
- Irish Spring (10 sierpnia 2014)
- Viagra (17 sierpnia 2014)
- Walk This Way (24 sierpnia 2014)
- Sunny (31 sierpnia 2014)
- Snowflake (7 września 2014)
- Volcheck (14 września 2014)
- Rodef (21 września 2014)
- The Captain (28 września 2014)
Sezon 3
- The Kalamazoo (12 lipca 2015)
- Ding (19 lipca 2015)
- Come and Knock on Our Door (26 lipca 2015)
- Breakfast of Champions (2 sierpnia 2015)
- Handshake Deal (9 sierpnia 2015)
- Swing Vote (16 sierpnia 2015)
- All Must Be Loved (23 sierpnia 2015)
- Tulip (30 sierpnia 2015)
- The Octopus (6 września 2015)
- One Night in Yerevan (13 września 2015)
- Poker (20 września 2015)
- Exsuscito (27 września 2015)
Sezon 4
- Girl With Guitar (26 czerwca 2016)
- Marisol (3 lipca 2016)
- Little Bill Primm’s Big Green Horseshoe (10 lipca 2016)
- Federal Boobie Inspector (17 lipca 2016)
- Get Even Before Leavin’ (24 lipca 2016)
- Fish and Bird (31 lipca 2016)
- Norman Saves the World (7 sierpnia 2016)
- The Texan (14 sierpnia 2016)
- Goodbye Beautiful (21 sierpnia 2016)
- Lake Hollywood (28 sierpnia 2016)
- Chinese Algebra (11 września 2016)
- Rattus Rattus (18 września 2016)
Sezon 5
- Abby (6 sierpnia 2017)
- Las Vegas (13 sierpnia 2017)
- Dogwalker (20 sierpnia 2017)
- Sold (27 sierpnia 2017)
- Shabbos Goy (10 września 2017)
- Shelley Duvall (17 września 2017)
- If I Should Fall from Grace with God (24 września 2017)
- Horses (1 października 2017)
- Mister Lucky (8 października 2017)
- Bob the Builder (15 października 2017)
- Michael (22 października 2017)
- Time Takes a Cigarette (29 października 2017)
Sezon 6
- Staten Island, Part One (28 października 2018)
- Staten Island, Part Two (4 listopada 2018)
- He Be Tight. He Be Mean (11 listopada 2018)
- Pudge (18 listopada 2018)
- Ellis Island (25 listopada 2018)
- A Girl Named Maria (2 grudnia 2018)
- The 1–3–2 (9 grudnia 2018)
- Who Once Was Dead (16 grudnia 2018)
- Dream On (23 grudnia 2018)
- Baby (30 grudnia 2018)
- Never Gonna Give You Up (6 stycznia 2019)
- The Dead (13 stycznia 2019)

