
Najnowsza recenzja redakcji
Podstawową wadą tak rozbudowanej fabularnie produkcji telewizyjnej jak Ray Donovan jest to, że w kolejnych odcinkach krótkiego sezonu brakuje czasu ekranowego, aby w sposób satysfakcjonujący zaprezentować widzom wszystkie ważne wątki. Niestety Get Even Before Leavin' ma podobny problem. Nie ujrzymy w nim Eda Cochrana, Marisol, ojca Romero i Sonii Kovitzky. Hector jedynie zaznacza swoją obecność w kilkuminutowej wstawce. Z jednej strony takie rozwiązanie można zrozumieć - wątek główny jest ciekawy i dobrze zaprezentowany, dlatego nie żałujemy ani minuty mu poświęconej; z drugiej nie możemy się już doczekać obecności innych charakterystycznych bohaterów. Wygląda jednak na to, że piąty odcinek był pożegnaniem z pustynną Nevadą i już w następnym nieobecni dostaną trochę więcej czasu.
W omawianym odcinku tradycyjnie dominują dwa wątki, reszta toczy się w tle i nie stanowi głównej osi fabularnej. Oczywiście najważniejsza jest historia Raya i Mickeya, jednak drugim bardzo ważnym motywem są małżeńskie zmagania Bunchy’ego. Na drodze najmłodszego z braci Donovan staje depresja jego żony. Musi on teraz zająć się samotnie opieką nad nowo narodzoną córką, z czym lepiej bądź gorzej daje sobie radę. Mimo że wątek poporodowej depresji, odrzucenia i wychowywania dziecka przez jedno z rodziców jest dość często eksploatowany w produkcjach telewizyjnych i filmowych, to w historię Bunchy’ego angażujemy się emocjonalnie ze względu na sympatię do tej postaci. Duża w tym zasługa scenarzystów, którzy od początku świetnie piszą bohaterów i pozwalają widzom poznać ich w bardzo dogłębny sposób.
Wątek Bunchy’ego jest oczywiście bardzo ważny, ale pierwsze skrzypce odgrywają znów Mickey i Ray. Jak już wcześniej zostało wspomniane, wydarzenia w Nevadzie kończą motyw pogoni najstarszego Donovana za grubą kasą. Wielka szkoda, bo wydarzenia z Get Even Before Leavin' były doskonałym przykładem na to, że twórcy Raya Donovana potrafią całkiem sprawnie przenieść pewną tarantinowską poetykę na mały ekran. Całość obfitowała w wiele smaczków, błyskotliwych rozwiązań i nieszablonowych akcji. Można żałować, że nie było tego więcej. Niestety sama końcówka pozostawia trochę do życzenia. Kraksa na drodze i sposób, w jaki Donovanowie wpadają w łapska Małego Billa Primma, to kuriozalne rozwiązanie tak fajnego wątku. Pustynna przygoda zdecydowanie zasługiwała na bardziej lotne zakończenie.
W piątym odcinku po raz kolejny została zawiązana nić porozumienia między ojcem i synem. Stosunek Raya do Mickeya jest już zupełnie inny niż na początku serialu i ewidentnie twórcy dążą do jeszcze większego zacieśnienia więzi między tą dwójką. Tak jak wielu się spodziewało, najstarszy Donovan powoli przechodzi zmianę i może już wkrótce zacznie odgrywać trochę inną rolę. Warto w tym momencie zwrócić też uwagę na Johna Voighta jako aktora, który perfekcyjnie znalazł się w roli. Swoją drogą - ciekawy jest fakt, że aktor będący we wczesnej młodości wielką hollywoodzką gwiazdą grywał głównie postacie pozytywne, dobroduszne i lekko naiwne, na starość jednak przyszło mu występować w rolach czarnych charakterów albo drobnych cwaniaczków spod ciemnej gwiazdy. Ci, którzy pamiętają młodego ojca Angeliny Jole, z pewnością zauważyli, jak bardzo zmieniła się jego fizjonomia. Być może jest to jeden z powodów, dla których John Voight obsadzany jest teraz głównie w rolach negatywnych bohaterów.
Finalnie Mickey i Ray wracają do Los Angeles na tarczy i jest to najistotniejsza informacja płynąca z Get Even Before Leavin'. Oprócz Bunchy’ego, pozostałe postacie zostały jedynie lekko dotknięte. Tradycyjnie Abby Donovan nadal zmaga się z różnymi aspektami swojej choroby, Bridget natomiast przechodzi kolejne zawirowania miłosne niemające większego znaczenia dla fabuły serialu. Trochę więcej czasu ekranowego dostaje tym razem Conor, który wraz z Avim tworzy dość zabawny duet. Syn Raya przyjął w najnowszym sezonie dziwną, irytującą manierę w stylu młodocianego „gangsta”. Prawdopodobnie jest to celowe zagranie twórców, mających w zamiarze podbudować postać i postawić ją w jakiejś dramatycznej sytuacji. Jego zabawy z bronią sugerują, że może to wydarzyć się już niedługo.
Mimo pewnych wad i niedociągnięć Ray Donovan ogląda się nadal bardzo dobrze. Dzięki fuzji gatunków każdy znajdzie w nim coś dla siebie. Get Even Before Leavin' zakończył jeden z wątków, jednak nie oznacza to spowolnienia akcji. Serial ten ma to do siebie, że po każdym obejrzanym odcinku widz czeka z wypiekami na twarzy na następny, mimo że produkcja nie obfituje w cliffhangery i nagłe zwroty akcji.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- The Bag or the Bat (30 czerwca 2013)
- A Mouth is a Mouth (7 lipca 2013)
- Twerk (14 lipca 2013)
- Black Cadillac (21 lipca 2013)
- The Golem (28 lipca 2013)
- Housewarming (4 sierpnia 2013)
- New Birthday (11 sierpnia 2013)
- Bridget (18 sierpnia 2013)
- Road Trip (25 sierpnia 2013)
- Fite Nite (8 września 2013)
- Bucky Fuckn’ Dent (15 września 2013)
- Same Exactly (22 września 2013)
Sezon 2
- Yo Soy Capitan (13 lipca 2014)
- Uber Ray (20 lipca 2014)
- Gem and Loan (27 lipca 2014)
- S U C K (3 sierpnia 2014)
- Irish Spring (10 sierpnia 2014)
- Viagra (17 sierpnia 2014)
- Walk This Way (24 sierpnia 2014)
- Sunny (31 sierpnia 2014)
- Snowflake (7 września 2014)
- Volcheck (14 września 2014)
- Rodef (21 września 2014)
- The Captain (28 września 2014)
Sezon 3
- The Kalamazoo (12 lipca 2015)
- Ding (19 lipca 2015)
- Come and Knock on Our Door (26 lipca 2015)
- Breakfast of Champions (2 sierpnia 2015)
- Handshake Deal (9 sierpnia 2015)
- Swing Vote (16 sierpnia 2015)
- All Must Be Loved (23 sierpnia 2015)
- Tulip (30 sierpnia 2015)
- The Octopus (6 września 2015)
- One Night in Yerevan (13 września 2015)
- Poker (20 września 2015)
- Exsuscito (27 września 2015)
Sezon 4
- Girl With Guitar (26 czerwca 2016)
- Marisol (3 lipca 2016)
- Little Bill Primm’s Big Green Horseshoe (10 lipca 2016)
- Federal Boobie Inspector (17 lipca 2016)
- Get Even Before Leavin’ (24 lipca 2016)
- Fish and Bird (31 lipca 2016)
- Norman Saves the World (7 sierpnia 2016)
- The Texan (14 sierpnia 2016)
- Goodbye Beautiful (21 sierpnia 2016)
- Lake Hollywood (28 sierpnia 2016)
- Chinese Algebra (11 września 2016)
- Rattus Rattus (18 września 2016)
Sezon 5
- Abby (6 sierpnia 2017)
- Las Vegas (13 sierpnia 2017)
- Dogwalker (20 sierpnia 2017)
- Sold (27 sierpnia 2017)
- Shabbos Goy (10 września 2017)
- Shelley Duvall (17 września 2017)
- If I Should Fall from Grace with God (24 września 2017)
- Horses (1 października 2017)
- Mister Lucky (8 października 2017)
- Bob the Builder (15 października 2017)
- Michael (22 października 2017)
- Time Takes a Cigarette (29 października 2017)
Sezon 6
- Staten Island, Part One (28 października 2018)
- Staten Island, Part Two (4 listopada 2018)
- He Be Tight. He Be Mean (11 listopada 2018)
- Pudge (18 listopada 2018)
- Ellis Island (25 listopada 2018)
- A Girl Named Maria (2 grudnia 2018)
- The 1–3–2 (9 grudnia 2018)
- Who Once Was Dead (16 grudnia 2018)
- Dream On (23 grudnia 2018)
- Baby (30 grudnia 2018)
- Never Gonna Give You Up (6 stycznia 2019)
- The Dead (13 stycznia 2019)

