
Najnowsza recenzja redakcji
Rattus Rattus zaczyna się bardzo sugestywnym snem Raya Donovana, mającym za zadanie w obrazowy sposób przedstawić obecną sytuację naszego protagonisty i naświetlić jego obawy. Wielu fanom seriali ta surrealistyczna wstawka od razu skojarzy się z podobnymi rozwiązaniami zastosowanymi w Rodzinie Soprano. W ogóle obie sagi mają wiele punktów wspólnych. Twórcy Ray Donovan ewidentnie inspirowali się produkcją HBO przy budowaniu struktury fabularnej, szczególnie jeśli chodzi o życie osobiste głównego bohatera. W pewnych momentach jednak oba seriale różnią się znacząco, zwłaszcza w kwestii głębi psychologicznej postaci. Widać to doskonale w omawianej wizji. U Raya, mimo że jest ona nieszablonowa, w klarowny, jasny, wręcz łopatologiczny sposób prezentuje życie wewnętrzne głównego bohatera. W Rodzinie Soprano podobne motywy ciągnęły się czasem przez kilka odcinków. Były zawoalowane, symboliczne i mocno złożone. Aby je rozszyfrować, widz musiał wykazać się inteligencją oraz bardzo skrupulatnie obserwować szczegóły i niuanse w zachowaniu bohaterów.
Powyższy dysonans jest w zasadzie moim jedynym i głównym zarzutem, jeśli chodzi o czwarty sezon Raya Donovana. Brak rozwoju postaci był widoczny od samego początku. Natłoczenie wątków i intryg skutkowało mniejszym zaangażowaniem twórców w budowanie psychologii bohaterów. Oczywiście taki zabieg nie jest konieczny w każdym serialu - wiele produkcji umyślnie rezygnuje ze skomplikowanych niuansów na rzecz nieskrępowanej akcji. Od takiego serialu jak Ray Donovan oczekiwałbym jednak poważniejszego podejście do tematu. Prezentuje on spektrum ciekawych indywiduów, które aż proszą się o osobiste, głębsze wątki. Niestety w czwartym sezonie postacie były tylko pionkami rozstawionymi na szachownicy przez scenarzystów lub przysłowiowym liściem targanym przez wiatr wydarzeń. Zdecydowanie zabrakło czasu ekranowego na spokojniejszy rozwój. Historii było po prostu za wiele i siłą rzeczy część z nich została potraktowana po macoszemu. Oczywiście Ray Donovan nadal wyróżnia się na tle konkurencji. Ocena w tym segmencie jest surowa, ponieważ od dobrych produkcji powinniśmy oczekiwać trochę więcej.
Wspomniane mankamenty nie zmieniają jednak faktu, że czwarty sezon trzeba uznać za udany. Finał bardzo ładnie skumulował wszystkie wątki i rozwiązał akcję. Wreszcie mieliśmy okazję obserwować całą rodzinę Donovanów mającą wspólny cel. Może zaskakiwać trochę wizerunek Brendana i Mickeya w rolach bezwzględnych morderców rozprawiających się z rosyjską mafią, ale widocznie twórcy chcieli pokazać, że rodzina jest zdolna do wszystkiego, aby zachować jedność. Skoordynowana akcja Irlandczyków przeciwko rosyjskiej mafii wyszła całkiem dobrze, choć wydaje się, że Dimitri w zbyt prosty sposób dał się podejść Aviemu i Daryllowi. Podobne odczucia mogą towarzyszyć powrotowi Soni Kovitzky, która przed nagłą śmiercią nie odegrała większej roli w głównej intrydze. Być może warto było poświęcić jej trochę więcej czasu, aby zgłębić dramatyczną sytuację, w której się znalazła.
Bardzo pozytywnie oceniam też zakończenie historii Hectora i ojca Romero. „Pieprzyć księdza” – mówi bokser i jest to godne podsumowanie wszystkich zdarzeń w tym wątku. Porady i nauki duchownego nie miały przełożenia na rzeczywistość, w której żyją Campos i Donovan. Mimo szczerych chęci nie jest im po drodze z Bogiem, którego chciał narzucić Romero, dlatego też świadomie wybierają życie wedle własnych zasad, nie oglądając się na przeszłość. Bardzo brutalne rozwiązanie, ale logiczne i zrozumiałe. Kończąc tę historię, twórcy nie próbują na siłę moralizować postaci Raya i Hectora, tylko każą widzowi zaakceptować ich takimi, jakimi są – nie złymi ludźmi (jakby chciał ksiądz Romero), ale wojownikami próbującymi ochronić siebie i bliskich przed okrucieństwem otaczającego świata.
Po raz kolejny pozwolę sobie trochę ponarzekać na postać Abby Donovan, okazało się bowiem, że jej nowotwór przechodzi remisję i wkrótce będzie zdrowa. W związku z tym wszystkie dylematy i ponure przemyślenia, które miała w przeciągu całego sezonu, nie miały zupełnie znaczenia. Abby znowu jest w punkcie wyjścia – przez długie 12 odcinków nie nastąpił nawet minimalny rozwój tej postaci. Takie rozwiązania fabularne tylko potwierdzają tezę o miałkości wątku żony Donovana i braku pomysłu na zagospodarowanie tej bohaterki. Jej występy w czwartym sezonie były tak słabe, że w zasadzie lepiej by było, gdyby jej bohaterka zrobiła sobie dłuższą przerwę i wyjechała na przykład do Bostonu. Nawet w finałowym odcinku, kiedy każdy Donovan był zaangażował w pomoc Rayowi przy rozwiązywaniu rosyjskiego problemu, Abby dostała zadanie… zorganizować przyjęcie z okazji zwycięstwa Hectora.
Sama impreza stanowi zwieńczenie sezonu, przynosząc coś na kształt happy endu. Wszyscy główni bohaterowie wyszli z opresji cało, każdy z nich zakończył swój wątek mniej już bardziej szczęśliwie. Podobnie jak w poprzednich seriach, obyło się bez cliffhangera. W takiej radosnej, optymistycznej atmosferze Ray Donovan żegna się z widzami, pozostawiając nas z pozytywnymi odczuciami. Co z tego, że zdarzały się słabsze momenty, nieodpracowane wątki czy głupie rozwiązania fabularne? Jako całość dostaliśmy znowu solidny produkt, który zapewnia rozrywkę na wysokim poziomie.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- The Bag or the Bat (30 czerwca 2013)
- A Mouth is a Mouth (7 lipca 2013)
- Twerk (14 lipca 2013)
- Black Cadillac (21 lipca 2013)
- The Golem (28 lipca 2013)
- Housewarming (4 sierpnia 2013)
- New Birthday (11 sierpnia 2013)
- Bridget (18 sierpnia 2013)
- Road Trip (25 sierpnia 2013)
- Fite Nite (8 września 2013)
- Bucky Fuckn’ Dent (15 września 2013)
- Same Exactly (22 września 2013)
Sezon 2
- Yo Soy Capitan (13 lipca 2014)
- Uber Ray (20 lipca 2014)
- Gem and Loan (27 lipca 2014)
- S U C K (3 sierpnia 2014)
- Irish Spring (10 sierpnia 2014)
- Viagra (17 sierpnia 2014)
- Walk This Way (24 sierpnia 2014)
- Sunny (31 sierpnia 2014)
- Snowflake (7 września 2014)
- Volcheck (14 września 2014)
- Rodef (21 września 2014)
- The Captain (28 września 2014)
Sezon 3
- The Kalamazoo (12 lipca 2015)
- Ding (19 lipca 2015)
- Come and Knock on Our Door (26 lipca 2015)
- Breakfast of Champions (2 sierpnia 2015)
- Handshake Deal (9 sierpnia 2015)
- Swing Vote (16 sierpnia 2015)
- All Must Be Loved (23 sierpnia 2015)
- Tulip (30 sierpnia 2015)
- The Octopus (6 września 2015)
- One Night in Yerevan (13 września 2015)
- Poker (20 września 2015)
- Exsuscito (27 września 2015)
Sezon 4
- Girl With Guitar (26 czerwca 2016)
- Marisol (3 lipca 2016)
- Little Bill Primm’s Big Green Horseshoe (10 lipca 2016)
- Federal Boobie Inspector (17 lipca 2016)
- Get Even Before Leavin’ (24 lipca 2016)
- Fish and Bird (31 lipca 2016)
- Norman Saves the World (7 sierpnia 2016)
- The Texan (14 sierpnia 2016)
- Goodbye Beautiful (21 sierpnia 2016)
- Lake Hollywood (28 sierpnia 2016)
- Chinese Algebra (11 września 2016)
- Rattus Rattus (18 września 2016)
Sezon 5
- Abby (6 sierpnia 2017)
- Las Vegas (13 sierpnia 2017)
- Dogwalker (20 sierpnia 2017)
- Sold (27 sierpnia 2017)
- Shabbos Goy (10 września 2017)
- Shelley Duvall (17 września 2017)
- If I Should Fall from Grace with God (24 września 2017)
- Horses (1 października 2017)
- Mister Lucky (8 października 2017)
- Bob the Builder (15 października 2017)
- Michael (22 października 2017)
- Time Takes a Cigarette (29 października 2017)
Sezon 6
- Staten Island, Part One (28 października 2018)
- Staten Island, Part Two (4 listopada 2018)
- He Be Tight. He Be Mean (11 listopada 2018)
- Pudge (18 listopada 2018)
- Ellis Island (25 listopada 2018)
- A Girl Named Maria (2 grudnia 2018)
- The 1–3–2 (9 grudnia 2018)
- Who Once Was Dead (16 grudnia 2018)
- Dream On (23 grudnia 2018)
- Baby (30 grudnia 2018)
- Never Gonna Give You Up (6 stycznia 2019)
- The Dead (13 stycznia 2019)

