Federacja Konsumentów: pandemia i opłata reprograficzna pogłębią cyfrowe wykluczenie
Z raportu „Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii. Dostęp oraz korzystanie z internetu i komputera w wybranych grupach społecznych” wynika, że blisko 5 mln Polaków w wieku 16-74 lat nie ma dostępu do komputerów. Zdaniem Federacji Konsumentów rozszerzenie opłaty reprograficznej na urządzenia elektroniczne pogłębi problem cyfrowego wykluczenia.
Z raportu „Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii. Dostęp oraz korzystanie z internetu i komputera w wybranych grupach społecznych” wynika, że blisko 5 mln Polaków w wieku 16-74 lat nie ma dostępu do komputerów. Zdaniem Federacji Konsumentów rozszerzenie opłaty reprograficznej na urządzenia elektroniczne pogłębi problem cyfrowego wykluczenia.
Pandemia koronawirusa zmieniła sposób funkcjonowania całego społeczeństwa. Model pracy i nauki zdalnej upowszechnił się na szeroką skalę, mimo iż z organizacyjnego punktu widzenia nie byliśmy do tego przygotowani. Zwłaszcza w kontekście edukacji, gdyż nowoczesne firmy i duże korporacje szybko i skutecznie wdrożyły nowy model współpracy z zatrudnionymi.
O tym, jak poważny problem stanowi cyfrowe wykluczenie w naszym kraju, najlepiej świadczą unijne statystyki. Jedynie w Bułgarii, Chorwacji, Grecji, Portugalii, Rumunii oraz Włoszech skala tego zjawiska jest większa. Z raportu Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii. Dostęp oraz korzystanie z internetu i komputera w wybranych grupach społecznych wynika, że aż 4,15 mln Polaków w grupie wiekowej 16-74 lata nigdy nie korzystało z internetu, a 4,78 mln nie miało styczności z komputerem. W całej Unii Europejskiej jedynie 9% obywateli nigdy nie korzystało z internetu, w Polsce odsetek ten wynosi aż 15%. Ponadto aż 19% Polaków nigdy nie korzystało z komputera, zaś unijny odsetek w tym przypadku wynosi 14%.
Powyższe dane jasno sugerują, że w dobie dominacji urządzeń mobilnych komputery przestały być podstawowym narzędziem do komunikacji przez internet. Badania dowodzą, że aż 73% użytkowników sieci łączy się z nią za pośrednictwem tych sprzętów. Raport dowodzi także, że jednym z najczęstszych powodów braku dostępu do interetu wymienia się zbyt wysokie koszty urządzeń elektronicznych (21,6%).
Ponadto jak zauważyli eksperci z Federacji Konsumentów, w dobie pandemii cyfrowe wykluczenie w dużej mierze odbija się na sektorze edukacyjnym. Obecnie od 50 do 70 tysięcy uczniów nie posiada w domu żadnego urządzenia elektronicznego do nauki zdalnej, a przeszło milion musi współdzielić komputer bądź tablet z innymi członkami gospodarstwa domowego. Z tego powodu skuteczne prowadzenie nauki zdalnej na szeroką skalę jest niemożliwe.
Pandemia koronawirusa unaoczniła narastający problem cyfrowego wykluczenia. W gospodarstwach wielodzietnych prowadzenie nauki zdalnej w sposób ciągły i wysoce skuteczny jest niemożliwe. Aż 81% dyrektorów placówek edukacyjnych przyznało, że największym wyzwaniem, z jakim zmaga się obecnie system edukacji zdalnej jest brak nieograniczonego dostępu uczniów do urządzeń elektronicznych umożliwiających nieprzerwane uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych.
A zdaniem Federacji Konsumentów planowane rozszerzenie opłaty reprograficznej na komputery i urządzenia mobilne tylko pogłębi ten problem:
Źródło: Federacja Konsumentów
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1971, kończy 53 lat
ur. 1964, kończy 60 lat
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1974, kończy 50 lat