Halo drive – napęd rodem z filmów science fiction

Naukowiec z Uniwersytetu Columbia zaprezentował referat opisujący model matematyczny napędu, który mógłby rozpędzić pojazdy kosmiczne do astronomicznych prędkości. Halo drive czerpałby energię z czarnej dziury.

Emil Borzechowski

Tagi:  nauka

Na drodze do podboju kosmosu stoi wiele przeszkód m.in. technologia, która uniemożliwia błyskawiczne przemieszczanie się po Układzie Słonecznym (o dalszych rubieżach kosmosu nawet nie wspominając). W Star Wars: Episode IV - A New Hope czy Star Trek to systemy napędów nadświetlnych umożliwiły dotarcie do najdalszych zakątków galaktyk. Niestety, choć NASA prowadziła badania koncepcyjne nad napędami typu warp, w 2008 roku zaniechała finansowania tego projektu i nigdy nie wyszedł on z fazy teoretycznej.

Nie oznacza to jednak, że napędy wysokich podświetlnych prędkości nigdy nie powstaną, naukowcy wciąż pracują nad ich stworzeniem. David Kipping z Uniwersytetu Columbia opublikował na arXiv.org pracę badawczą, w której opisuje teoretyczne założenia do skonstruowania napędu typu halo pozwalającego znacząco przyspieszyć podróże kosmiczne. Oto jak opisuje swój projekt na łamach serwisu New Scientist:

To coś jak system autostradowy, w którym musisz wnieść jednorazową opłatę. Kiedy zapłacisz za przejazd, możesz przemierzać drogi szybkiego ruchu tak długo, jak zechcesz.

Działanie systemu polegałoby na wystrzeleniu w stronę czarnej dziury wiązki laserowej o dużej mocy. Czarna dziura zakrzywiłaby ją i ładowała energią. Po przechwyceniu wiązki pojazd mógłby rozpędzić się do prędkości umożliwiających przeprowadzenie podróży międzygwiezdnych w relatywnie krótkim czasie. Jak zauważyli dziennikarze New Scientists, współczesne sondy kosmiczne korzystają z podobnego mechanizmu - asysta grawitacyjna Jowisza pomaga im nabrać prędkość potrzebną do dotarcia do planet zewnętrznych Układu Słonecznego.

Pomysł Kippinga ma jednak pewną wadę. Aby napęd halo zadziałał, musimy odpalić go w pobliżu czarnej dziury i dysponować laserem o ogromnej mocy. A o spełnieniu tych warunków możemy na razie pomarzyć, co czyni projekt naukowca wyłącznie teoretycznym rozwiązaniem problemu podróży międzygwiezdnych.

Źródło: Futurism / Zdjęcie: Pixabay

Co o tym sądzisz?

Wkrótce dokonamy migracji systemu komentarzy. Nowy system komentarzy pozwoli nam m.in. rozwinąć funkcje, których nie możemy uzyskać w Disqus, zwiększy bezpieczeństwo strony i przyspieszy czas jej ładowania. W związku z tym wymagana jest Państwa zgoda na przeniesienie Państwa komentarzy do nowego systemu i powiązania go z Państwa kontem w serwisie naEKRANIE.pl. Prosimy o zalogowanie się na wszystkie konta disqus, z których Państwo korzystacie i powiązanie ich z naszym serwisem. W przypadku braku udzielenia tejże zgody, Państwa komentarze w dniu uruchomienia nowego systemu komentarzy przejdą proces zmiany na anonimowe. Proszę kliknąć tutaj, aby wyrazić zgodę i powiązać to konto.

Jeżeli posiadasz oddzielne konto w serwisie disqus kliknij tutaj, aby je powiązać

UWAGA: Ten komunikat będzie się pojawiał aż do momentu uruchomienia systemu nowych komentarzy niezależnie od tego czy wykonasz powyższe instrukcje czy nie.

Porównywarka VOD Nowość Repertuar kin Program TV