Jacek Kurski uważa, że oglądalność TVP może być zaniżana
Prezes TVP - Jacek Kurski - krytycznie wypowiada się na temat pomiarów oglądalności firmy Nielsen. Twierdzi, że firma może celowo zaniżać wyniki oglądalności kanałów Telewizji Polskiej.
Prezes TVP - Jacek Kurski - krytycznie wypowiada się na temat pomiarów oglądalności firmy Nielsen. Twierdzi, że firma może celowo zaniżać wyniki oglądalności kanałów Telewizji Polskiej.
Firma Nielsen mierzy wyniki oglądalności w polskiej telewizji już od wielu lat i dotychczas nikt do jej pracy nie miał większych zastrzeżeń. Nowy szef TVP - Jacek Kurski uważa jednak, że wyniki publikowane przez Nielsen nie są precyzyjne i nie odzwierciedlają faktycznej widowni jego stacji. Kurski zwraca uwagę na problem grupy komercyjnej w wieku 16-49 lat.
- Ja od paru dni nie łapię się do przedziału 16-49, a moja siła nabywcza jest wielokrotnie większa niż moich dzieci. 20% rynku reklam to leki, co powinno premiować grupę senioralną, która jest wierna TVP. A dzieje się odwrotnie. Kto zgodził się na tak absurdalne rozwiązanie, korzystne dla prywatnych nadawców. Nasze wyniki mogą być sztucznie zaniżane - twierdzi Jacek Kurski na łamach magazynu W sieci.
Należy przypomnieć, że firma Nielsen podaje wyniki oglądalności zarówno w ogólnej liczbie widzów, jak i grupie komercyjnej 16-49, czyli ludzi, do których w zdecydowanej większości kierowane są reklamy telewizyjne. Biorąc pod uwagę, że Telewizję Polską ogląda spora grupa ludzi starszych, automatycznie nie łapią się oni do kluczowego przedziału wiekowego.
Czytaj także: Telewizja Polska zapowiada dwa nowe seriale historyczne
Problem ten sygnalizowały już poprzednie władze Telewizji Polskiej, które próbowały wymusić zmianę przedziału do 59 lat. TVP wprowadziła go indywidualnie w 2014 roku i próbowała przyzwyczaić rynek do tej zmiany, wprowadzają indeksowanie z grupy 16-49 na 16-59 na poziomie 1,32. Oznaczało to, że aby otrzymać koszt w nowej grupie, należało koszt dotychczasowej grupy rozliczeniowej podzielić przez 1,32. W tej sprawie nie udało się jednak porozumieć z innymi podmiotami korzystającymi z wyników badań firmy Nielsen. Dla stacji komercyjnych przedział 16-49 jest bowiem o wiele korzystniejszy, niż 16-59.
Przedstawiciele firmy Nielsen odbierają zarzuty i uważają, że to odbiorcy badania mogą sami tworzyć konkretne grupy docelowe, wobec których mierzone będą wyniki oglądalności. Dodają też, że w 2012 roku na zlecenie TVP przeprowadzono audyt, który sprawdzał poprawność pomiarów oglądalności Telewizji Polskiej. Wynik był pozytywny.
Źródło: wirtualnemedia / Fot. TVP
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1993, kończy 31 lat
ur. 1972, kończy 52 lat
ur. 1948, kończy 76 lat
ur. 1976, kończy 48 lat
ur. 1974, kończy 50 lat