„Miś” po cyfrowej rekonstrukcji
23 kwietnia (poniedziałek) w warszawskim Kinie Kultura odbędzie się uroczysty pokaz komedii Stanisława Barei "Miś" (1980). Organizatorami premiery są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Studio Filmowe "Perspektywa" i Kino Kultura oraz twórcy projektu KinoRP. Gośćmi specjalnymi będą twórcy filmu.
23 kwietnia (poniedziałek) w warszawskim Kinie Kultura odbędzie się uroczysty pokaz komedii Stanisława Barei "Miś" (1980). Organizatorami premiery są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Studio Filmowe "Perspektywa" i Kino Kultura oraz twórcy projektu KinoRP. Gośćmi specjalnymi będą twórcy filmu.

Będzie to "Miś" na skalę naszych cyfrowych możliwości. Parówkowym skrytożercom powiemy mocno i stanowczo: NIE, obejdziemy Dzień Pieszego Pasażera, uczcimy nową, świecką tradycję i oczywiście zaśpiewamy prezesowi naszego klubu gromkie "łubu dubu". (Organizatorzy w kwestii stroju przypominają, że klient w krawacie jest mniej awanturujący się…)
Premiera ma charakter zamknięty. Po premierze w kinie Kultura w Warszawie i w kinie Polonia w Łodzi (dniach 24-26 kwietnia) Miś będzie pokazywany szerokiej publiczności w ramach cyklu "Kino bez napisów". W Stopklatce wypatrujcie wkrótce zaproszeń na premierę filmu w specjalnym konkursie.
Czołowy kronikarz PRL-u w szczytowej formie. Ryszard Ochódzki, prezes klubu sportowego "Tęcza", chce ubiec eksżonę i podjąć oszczędności z ich wspólnego londyńskiego konta. Podobny plan ma też była pani Ochódzka, która uszkadza bohaterowi paszport i uniemożliwia wyjazd. Zdeterminowany prezes prosi o pomoc przyjaciela, producenta filmowego Hochwandera. Razem wymyślają intrygę: dzięki niej nie tylko znajdą sobowtóra Ochódzkiego, węglarza Palucha, na którego zostanie wystawiony nowy paszport, ale i zarobią, przygotowując happening, z olbrzymim słomianym misiem wiszącym nad Warszawą w roli głównej.
Scenariusz filmu powstał podczas zimy stulecia '79, jego kolaudacja przypadła zaś na gorący sierpień '80. Dzięki sprzyjającej politycznej aurze "Miś" - w przeciwieństwie do wcześniejszych filmów Barei, choćby "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz" (1978) - został łagodniej potraktowany przez cenzurę. Poza kilkoma zmianami (np. Ochódzki zamiast Nowochódzki) udało się zachować 90% pierwotnego tekstu, dzięki czemu ta kultowa dziś polska komedia pozostaje doskonałym zapisem swoich czasów, dokumentem epoki. I peerelowskich absurdów przełomu lat 70. i 80. dających się we znaki samym twórcom, jak choćby baleron, na który, jako na filmowy rekwizyt, trzeba było złożyć specjalne zamówienie w zakładach mięsnych, bo normalnie, w sklepie był nie do kupienia... Intryga prezesa Ochódzkiego (Stanisław Tym), chcącego uprzedzić byłą żonę w oczyszczeniu ich wspólnego londyńskiego konta, dla pary scenarzystów Bareja-Tym była doskonałym pretekstem, by pokazać i wykpić peerelowską, głównie gierkowską gigantomanię, bezsensowne, symbolizowane przez słomianego misia inwestycje, marnotrawstwo, urzędnicze absurdy, puste rytuały, głupotę i kombinatorstwo Rysia-Misia czy innych jemu podobnych "porządnych chłopów". Skeczowa konstrukcja filmu oddawała chaos tamtej rzeczywistości, brak wartości odbijający się także w karykaturalnym języku. Z komediową formą nie współgrał poważny finał, w którym wtedy widziano wołanie o zmianę, a z dzisiejszej perspektywy - proroczą wizję upadku komunizmu. Miś ze Wschodu przestał być straszny, Misiowi Barei, dzięki projektowi KinoRP - i mecenatowi PKO Bank Polski - niestraszny czas i jego niszczycielski wpływ.
Rekonstrukcja "Misia" jest dziełem YakuMama Film, rekonstrukcją dźwięku zajmowała się firma Sfera Dźwięku.
Miś to kolejna - po Nie ma róży bez ognia, Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?, Poszukiwana, poszukiwany - komedia Stanisława Barei, która doczekała się nowej cyfrowej kopii dzięki mecenatowi PKO Bank Polski. I nie ostatnia - w tym roku cyfrowej rekonstrukcji został poddany także film Brunet wieczorową porą.
Projekt KinoRP to przedsięwzięcie zainicjowane w roku 2008 przez firmę KPD i koordynowane przez Cyfrowe Repozytorium Filmowe, którego partnerami są obecnie: Studio Filmowe KADR, Studio Filmowe TOR, Studio Filmowe ZEBRA, The Chimney Pot, Yakumama Film, Studio Filmowe TPS, Sound Place i Studio Company. Projekt KinoRP honorowym patronatem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski. STOPKLATKA jest patronem medialnym przedsięwzięcia.
Źródło: stopklatka.pl



naEKRANIE Poleca
ReklamaKalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1982, kończy 43 lat
ur. 1954, kończy 71 lat
ur. 1981, kończy 44 lat
ur. 1978, kończy 47 lat
ur. 1978, kończy 47 lat

