Netflix przejmuje Wiedźmina. Sprawdzamy co z państwową dotacją
Nie dalej jak wczoraj informowaliśmy, że Tomasz Bagiński przekazał Netflixowi prawa do serialu Wiedźmin. Produkcji, na którą w 2014 roku otrzymał dofinansowanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Co teraz z tymi pieniędzmi?
Nie dalej jak wczoraj informowaliśmy, że Tomasz Bagiński przekazał Netflixowi prawa do serialu Wiedźmin. Produkcji, na którą w 2014 roku otrzymał dofinansowanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Co teraz z tymi pieniędzmi?
W celu wyjaśnienia całej sytuacji, skontaktowaliśmy się z panem Rafałem Jankowskim, rzecznikiem PISF. Pierwsza odpowiedź, jaką otrzymaliśmy, była zaskakująca. W otrzymanym mailu przeczytaliśmy co następuje:
Nikt nie ubiegał się w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej o dofinasowanie produkcji takiego projektu filmowego.
Zdziwieni sprzecznymi informacjami postanowiliśmy drążyć temat, zaś rzecznik chętnie wyjaśnił nieporozumienie:
W 2014 roku Polski Instytut Sztuki Filmowej dofinansował kwotą 150 000 zł rozwój projektu (development) pt. Wiedźmin. Wnioskodawcą była Platige Film Sp. z o.o. Tak jak napisałem w poprzednim mailu: do PISF nie wpłynął wniosek o dofinansowanie produkcji pełnometrażowego filmu fabularnego o takim tytule.
Zapytany o różnice między developmentem a produkcją, sprecyzował:
Development to w skrócie różnego rodzaju prace przygotowawcze rozwijające projekt filmowy, przed rozpoczęciem etapu produkcji filmowej. Nie ma żadnego prawnego związku między tymi dwiema sprawami (dofinansowanie przez PISF rozwoju projektu i suwerenna polityka producenta dysponującego prawami do projektu filmowego). Właściciel praw do scenariusza, projektu filmowego itd. może robić z nim to, co uzna za stosowne.
Oznacza to, iż ani Tomasz Bagiński ani Platige Film nie mają żadnych zobowiązań wobec PISF ani vice versa.
Dzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1962, kończy 62 lat
ur. 1968, kończy 56 lat
ur. 1988, kończy 36 lat
ur. 1980, kończy 44 lat
ur. 1965, kończy 59 lat