Nie uwierzysz, jak mikroskopijna jest ta wersja klasycznego Snake'a!
Niezwykłe podejście do klasycznej gry, które zmusza do spojrzenia na piksele w zupełnie nowy sposób.
Niezwykłe podejście do klasycznej gry, które zmusza do spojrzenia na piksele w zupełnie nowy sposób.
Kultowy Snake, w którego graliśmy na Nokiach na przełomie wieku, wydaje się być esencją minimalizmu, ale dwóch programistów udowadnia, że kreatywność nie zna ograniczeń. Patrick Gillespie zmieścił grę w przestrzeni subpikseli monitora, zaś donno2048 zakodował ją w rozmiarze… pojedynczego kodu QR.
Mikroskopijna wersja Snake'a jest dziełem programisty Patricka Gillespie, który zademonstrował ten niesamowity wyczyn na swoim kanale YouTube. Gillespie wyjaśnia, że 15 lat temu stworzył grę Snake w języku programowania JavaScript. Jego celem było zmniejszenie jej rozmiarów do momentu, w którym gra wykorzystuje poszczególne subpiksele monitora. Jest więc tak mała, że do poprawnej rozgrywki wymaga mikroskopu. Imponujące, choć raczej niezbyt praktyczne.
Subpiksele to mniejsze elementy składające się na pojedynczy piksel na wyświetlaczu LCD. Zazwyczaj występują w kolorze czerwonym, zielonym i niebieskim, a ich jasność jest dostosowywana w celu uzyskania różnych kolorów, które widzimy podczas patrzenia na ekran. Dla porównania: standardowy piksel na 4K monitorze ma ok. 0,2 mm, subpiksel jest więc trzy razy mniejszy.
Gillespie użył swojego komputera iMac do projektu opartego na przeglądarce, ponieważ geometria pikseli ekranu Retina jest formacją pasków RGB (inni producenci ekranów mają często inaczej rozwiązany układ subpikseli). Projekt nie rozpoczął się gładko, ponieważ Gillespie starał się, aby gra wyświetlała tylko jeden kolor w każdym subpikselu, jednak zielony subpiksel pokazywał trochę czerwonego i niebieskiego, co wymagało od niego przejścia na przestrzeń kolorów LED z szerszą gamą.
Ci, którzy nie mają mikroskopu, ale chcą wypróbować tę subpikselową wersję Snake'a, mogą w nią zagrać w przeglądarce internetowej przy maksymalnym powiększeniu, a także użyć funkcji Lupy systemu Windows ustawionej na maksimum.
W mikroskopijnego Węża można zagrać na stronie internetowej Patricka Gillespiego (pole gry to ten czarny prostokąt pod strzałką). Można również zapoznać się z kodem gry na GitHubie, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak została stworzona.
Z kolei kilka tygodni temu twórca donno2048 zdołał skompresować Węża do zaledwie 56 bajtów, co czyni grę wystarczająco małą, aby można ją było zakodować w pojedynczym kodzie QR.
Źródło: Opracowanie własne/TechSpot
naEKRANIE Poleca
ReklamaKalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1990, kończy 35 lat
ur. 1974, kończy 51 lat
ur. 1974, kończy 51 lat
ur. 1937, kończy 88 lat
ur. 1980, kończy 45 lat