Sztuczna inteligencja powinna grać w RPG, aby zrozumieć człowieka
Gry RPG mogą okazać się najważniejszym elementem na drodze do stworzenia silnej sztucznej inteligencji. Nauczą maszyny, jak realizować konkretne zadania i komunikować się z człowiekiem.
Gry RPG mogą okazać się najważniejszym elementem na drodze do stworzenia silnej sztucznej inteligencji. Nauczą maszyny, jak realizować konkretne zadania i komunikować się z człowiekiem.
Na rynku nie brakuje algorytmów sztucznej inteligencji wyszkolonych w wykonywaniu skomplikowanych zadań takich jak generowanie fotorealistycznych obrazów, prowadzenie pojazdów czy granie w tytuły e-sportowe. Ale wszystkie mają jedną zasadniczą wadę – są ekspertami w niezwykle wąskiej dziedzinie, a proces doszkalania realizują w dość toporny sposób: powtarzają konkretne ruchy tak długo, aż nie trafią na najlepsze możliwe rozwiązanie. To dlatego wciąż nie radzą sobie zbyt dobrze z generowaniem realistycznie brzmiącego tekstu.
Taka technika uczenia maszynowego sprawdza się w większości projektów, jednak prędzej czy później trzeba będzie zastąpić ją metodami o subtelniejszym działaniu. Konieczne będzie wypracowanie narzędzi, które pozwolą zrozumieć algorytmowi swoje błędy oraz cel, który mu przyświeca. Tylko wtedy zrozumie, w jaki sposób tak naprawdę komunikuje się z odbiorcą. Dziś sztuczne inteligencje nie myślą nad znalezieniem optymalnego rozwiązania. Po prostu bezmyślnie testują kolejne taktyki i wybierają te, które sprawdzają się najlepiej. Na dobrą sprawę nie wiedzą, co robią. Potrafią jedynie podążać do z góry narzuconego celu po wcześniej wyznaczonej ścieżce.
Inżynierowie Facebooka postanowili we współpracy z ekspertami Georgia Institute of Technology wywrócić branżę do góry nogami i wytrenować SI w nietuzinkowy sposób. Poprzez gry fabularne. Naukowcy wierzą w to, że jeśli zmusi się algorytm do wykonywania zadań w grach RPG, oprogramowanie nauczy się określać cele i metody postępowania na drodze do jego realizacji w taki sposób, w jaki czyni to ludzki gracz. A to z kolei umożliwi lepiej zrozumieć sposób funkcjonowania języka i zaprojektować oprogramowanie zdolne do płynnej komunikacji z człowiekiem.
Eksperymentalny algorytm dostał nie lada wyzwanie – miał wcielić się w smoka, którego celem było m.in. zbieranie złota. Aby wykonać zadanie, musiał komunikować się z innymi sztucznymi inteligencjami bądź ludzkimi graczami za pośrednictwem uprzednio skonfigurowanych poleceń. Zupełnie tak, jakby był jednym z uczestników tekstowej gry przygodowej pokroju AI Dungeon bądź grał w Skyrima jako jedna z bestii zamieszkujących wirtualny świat.
Według badaczy pierwsze próby przebiegały dość topornie, smok chciał dość nieporadnie przekupić innych graczy, aby wykonywali jego polecenia. Dopiero wzbogacenie wyjściowej bazy danych o dodatkowe informacje pozwoliło osiągnąć sukces. Naukowcy napisali skrypt, który pomógł sztucznej inteligencji zrozumieć, jak inne postaci reagują na poszczególne interakcje. Ta zmiana usprawniła system i program nauczył się sprawniej komunikować z bohaterami oraz dążyć do realizacji z góry narzuconego celu.
Takie badania mogą okazać się kamieniem milowym na drodze do stworzenia silnej sztucznej inteligencji, równie sprawnej i funkcjonalnej co ludzki mózg. Zanim jednak do tego dojdzie, eksperymenty z algorytmami grającymi w RPG mogą doprowadzić do pogłębienia osobowości asystentów głosowych oraz botów komputerowych. Jeśli tak się stanie, nasi cyfrowi przeciwnicy w końcu zaczną żyć własnym, sztucznym życiem.
Źródło: Futurism
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1989, kończy 35 lat
ur. 1988, kończy 36 lat