TOP Showmax: Filmy ambitne
Filmy ambitne i filmy komercyjne – jest to jeden z najbardziej dyskusyjnych podziałów we współczesnej kinematografii. W jaki sposób rozgraniczyć produkcje idealistyczne od tych stworzonych z myślą o sukcesie finansowym?
Filmy ambitne i filmy komercyjne – jest to jeden z najbardziej dyskusyjnych podziałów we współczesnej kinematografii. W jaki sposób rozgraniczyć produkcje idealistyczne od tych stworzonych z myślą o sukcesie finansowym?
Postawienie jasnej granicy nie jest taką prostą sprawą. Każdy twórca, realizując swoje dzieła, liczy przecież również na zarobek i możliwość utrzymywania się jedynie ze swojej pracy artystycznej. Z drugiej strony, pojawia się też pytanie, czy kino komercyjne wyklucza możliwość podejmowania ambitnych tematów.
Dyskusje na ten temat trwają zarówno na salach akademickich jak i spotkaniach towarzyskich. Showmax ma w swojej ofercie wiele interesujących filmów. Poniższa lista prezentuje dziesięć najgłośniejszych filmów, które można uznać za ambitne. Część z nich wciąż cieszą się wielką popularnością, inne odniosły wielki sukces komercyjny. Być może to zestawienie pomoże odpowiedzieć na pytanie, czy podział kina na ambitne i komercyjne w ogóle ma sens.
Annie Hall
Według wielu jest to najlepszy film Woody Allen. Autobiograficzna opowieść pełna humoru i filozoficznej refleksji potrafi zauroczyć nawet największych pesymistów. Annie Hall to jeden z najznamienitszych przedstawicieli kina autorskiego, które pokazuje widzom charakter i tożsamość twórcy. Dzięki Annie Hall poznajemy Woody’ego Allena ze wszystkimi jego demonami i fantasmagoriami. Umiejętność zrobienia takiego niezależnego obrazu za hollywoodzkie pieniądze, to nie lada sztuka. Kino ambitne pełne gębą, a sukces komercyjny potwierdza jedynie klasę reżysera jako geniusza kinematografii.
Jagten
Europejska estetyka, powolna narracja i frapujący temat. Mężczyzna pracujący jako przedszkolanka zostaje oskarżony przez jedną ze swoich podopiecznych o napastowanie seksualne. Mała dziewczynka szybko wycofuje się z tego, co powiedziała, jednak miejscowa społeczność łaknie już tylko krwi ofiary. Polowanie podejmuje tematy psychologii, socjologii i filozofii. Robi to bardzo subtelnie i umiejętnie, nie zważając na konwenanse obowiązujące we współczesnym kinie. Film budzący w widzu niepokój i zmuszający do zastanowienia się nad kondycją dzisiejszych społeczeństw.
Amator
Praktycznie każdy obraz Krzysztof Kieślowski nadawałby się do tego zestawienia. Dzieło Amator można uznać za przedstawiciela jego filmografii. Chęć utrwalenia rozwoju córeczki skłania zaopatrzeniowca zakładu przemysłowego do zakupu kamery wideo. Odkrywa on w sobie talent i nagrywa filmy doceniane na festiwalach. Jednak kariera filmowca nie współgra ze szczęściem jego życia rodzinnego… Tematyka wyboru drogi życiowej, czyli marzenia kontra rzeczywistość, została tu przedstawiona bez filtru naiwności i charakterystycznego dla konwencji filmowej ubarwiania rzeczywistości. Bardziej naturalistycznie już się nie da. Wstrząsające analiza.
Dead Man Walking
Matthew Poncelet popełnił straszną zbrodnię. Razem ze swoim znajomym zgwałcił i zamordował z zimną krwią parę zakochanych w sobie nastolatków. Za swoje przestępstwo zostaje skazany na śmierć i właśnie czeka na wykonanie wyroku. Pewnego dnia odwiedza go siostra Helen Prejean, która staje się jego duchową przewodniczką. Próbuje przekonać skazańca, aby przyznał się do zbrodni i poprosił Boga o przebaczenia. Czy jednak po tak straszliwym czynie może uzyskać odpuszczenie? W tym filmie wszystko jest wyjątkowe. Od szokującego dla wielu przesłania, mówiącego o tym, że nawet najwięksi zbrodniarze zasługują na przebaczenie, po świetną ścieżką dźwiękową skomponowaną przez radykalnie lewicowych muzyków rockowych.
Blue Velvet
Chyba każdy fan kina i telewizji zna nazwisko David Lynch i chyba nikt nie ma wątpliwości, że jest on specjalistą od kina ambitnego, artystycznego, niezwykłego. Reżyser tworzy swoje filmy, idąc śladami własnych wizji, fantasmagorii i przemyśleń, które często są całkowicie niezrozumiałe dla masowego widza. Blue Velvet to klasyczna opowieść o dobru i złu, kontynuowana później w kolejnych produkcjach reżysera.
Lost in Translation
Rzadko kiedy spotyka się filmy z tak głębokim i przejmującym klimatem jak Między słowami. Kameralny, intymny i melancholijny nastrój, w połączeniu z nostalgiczną oprawą audiowizualną, portretującą Tokio jako miasto zagubionych dusz, tworzy naprawdę unikatowy obraz. Produkcja ta ma w sobie wiele wrażliwości i ludzkiego smutku. Tęsknota za zrozumieniem i akceptacją drugiego człowieka, w świecie, gdzie wszyscy mówimy innymi językami (dosłownie i w przenośni), jest tutaj aż nazbyt widoczna.
Brokeback Mountain
Film zyskał duże uznanie krytyki, jednak jest bardzo kontrowersyjny ze względu na treść i formę. Otóż dwóch prawdziwych mężczyzn, amerykańskich ranczerów, wpada w sidła miłości i zostaje kochankami. Film idzie pod prąd obowiązującym trendom w amerykańskiej kulturze. W związku z tym nie spodobał się wielu, a przez dużą liczbę widzów został wręcz odrzucony. Ambitny pomysł na konwencję i odwaga reżysera pozwoliły jednak stworzyć film nieszablonowy, twórczy i świeży. Prawdziwa gratka dla fanów kina artystycznego.
The Road
Ekranizacja amerykańskiego bestsellera jest wyjątkowa z dwóch względów. Po pierwsze, to prawdziwe przejmujące kino artystyczne, poruszające głębokie psychologiczno-filozoficzne tematy. Po drugie, film jest zrealizowany w bardzo popularnej wśród fanów kina komercyjnego konwencji postapo, czyli w futurystycznym świecie po apokalipsie. Taka fantastyczna forma nie przeszkodziła twórcom w podjęciu bardzo ważnych tematów i zainteresowania nimi szerokiej widowni.
Body/Ciało
Body/Ciało jest filmem poruszającym ważne i uniwersalne tematy. Szumowska jednak w odróżnieniu od swoich poprzednich filmów robi to tym razem w sposób o wiele lżejszy i prostszy, przez co wydźwięk poważnej opowieści jest bardziej pozytywny, a cała forma jest luźniejsza. Nie brak bowiem humoru (czasem specyficznego), który wprowadza odpowiednie rozluźnienie i pozwala widzowi lepiej skupić się na przesłaniu.
The Reader
Lektor to poruszająca opowieść o miłości i dorastaniu, dotykająca również tematów moralności. Nastoletni Michael wdaje się romans z dużą starszą od siebie, tajemniczą kobietą. Po latach, już jako student prawa, spotyka swoją byłą kochankę na ławie oskarżonych o nazistowskie zbrodnie. Jak pogodzić nieposkromione uczucie z niewątpliwym złem, które uczyniła osoba, którą się kocha? Film jest zarówno ciężki, jak i bardzo piękny. Stawia wiele trudnych pytań etycznych, na niektóre opowiada, na inne nie. Pozostawia widza z mętlikiem w głowie i wieloma kwestiami do przemyślenia.
Źródło: zdjęcie główne: Materiały promocyjne
Dzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1962, kończy 62 lat
ur. 1968, kończy 56 lat
ur. 1988, kończy 36 lat
ur. 1980, kończy 44 lat
ur. 1965, kończy 59 lat