Technologie, na które wpływ miały Gwiezdne Wojny
Gwiezdne Wojny jak każde kino science fiction inspiruje naukowców do wymyślania nowych technologii. Zobaczcie, na co wpływ mogła mieć słynna kosmiczna saga.
Gwiezdne Wojny jak każde kino science fiction inspiruje naukowców do wymyślania nowych technologii. Zobaczcie, na co wpływ mogła mieć słynna kosmiczna saga.
Lewitujące pojazdy
Tak jak pracowano nad latającą deską z Powrotu do przyszłości, tak zawsze marzeniem wielu było stworzenie latającego samochodu/motocyklu na wzór pojazdu Luke’a Skywalkera z Star Wars: Episode IV - A New Hope. O ile pojazdy, które mogłyby unosić się nad każdą nawierzchnią, dalej są jedynie w sferze marzeń (dotychczasowe projekty bazują na potężnych śmigłach, zaś śmigacz Luke’a unosił się dzięki antygrawitacji), to inne są już rzeczywistością. W wielu krajach na świecie wprowadza się tzw. Maglevy (od Magnetic Levitation), czyli pociągi, które dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu nie dotykają w ogóle powierzchni, przez co mogą rozwijać ogromne prędkości. Marzenia o takich pojazdach istniały na długo przed Gwiezdnymi Wojnami, jednak filmy George’a Lucasa rozpowszechniły tę technologie. Aktualnie rekord prędkości osiągnięty przez Maglev to 603 km/h.
Holografy
To coś, za czym z utęsknieniem rozglądają się naukowcy – próba stworzenia holografów, które mogłyby funkcjonować w ramach rozmowy konferencyjnej, cały czas pozostaje w sferze marzeń, choć ciągle podejmowane są nowe próby. Problemem nie jest nawet wyświetlanie obrazu, ale jego nagranie i przesłanie, by odtworzyć na innym urządzeniu w tym samym momencie. Wpływ Gwiezdnych Wojen na tę technologie, podobnie jak przy prostetycznych kończynach, widoczny jest także w nazewnictwie – polska firma, która próbuje przenieść hologramy do świata rzeczywistego, zawdzięcza swoją nazwę księżniczce Lei.
System obronny Stanów Zjednoczonych
Punkt ten niewiele ma wspólnego z samą technologią, jednak wpływ Gwiezdnych Wojen na zagraniczną politykę Ronalda Reagana jest nad wyraz oczywisty. Wystarczy wspomnieć o najsłynniejszym przemówieniu prezydenta, w którym określił Związek Radziecki jako „Imperium zła”, bezpośrednio odnosząc się do Gwiezdnych Wojen. To był rok 1983 i Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi dopiero miał trafić na ekrany kin.
Gwiezdne Wojny jednak włączały się w całą doktrynę Reagana, który za punkt honoru postawił sobie walkę z komunizmem. Do czasu jego rządów obowiązywała tzw. doktryna wzajemnej anihilacji (lub wzajemnego zagwarantowanego zniszczenia), która zakładała budowę takiego arsenału wojennego, że w wyniku konfliktu nuklearnego obaj przeciwnicy zostaliby starci w pył, prawdopodobnie wraz z resztą świata. Reagan chciał wprowadzić obronny system rakietowy, który zakładał także użycie broni rozmieszczonej w przestrzeni kosmicznej (na wzór Gwiazdy Śmierci?). Bardzo szybko do projektu przypięta została nazwa „Star Wars”, którym posługiwali się zarówno przeciwnicy, jak i zwolennicy prezydenta. Od tej pory jedna z wojennych doktryn nazywana była tytułem filmów George’a Lucasa.
Pixar
Mimo że początki Pixara sięgają 1974 roku, to dopiero dzięki Lucasowi firma ta zaczęła się kształtować. Zaproponował ekipie pracę przy jego filmach i tak oto Pixar stała się częścią Lucasfilmu. The Graphics Group, bo tak nazywała się wtedy ta grupa, współpracowała z Industrial Light & Magic przy tworzeniu efektów specjalnych. Steve Jobs po zwolnieniu z Apple postanowił wykupić Graphics Group od Lucasa i uruchomił własną firmę pod nazwą Pixar.
Photoshop
W 1987 roku Thomas Knoll napisał program do wyświetlania obrazów w skali szarości pod nazwą Display. Jednak John Knoll, brat Thomasa, pracownik Industrial Light & Magic, doświadczony w pracy nad efektami do Gwiezdnych Wojen, przekonał go, żeby przerobił program na edytor. Thomas zrobił sobie półroczną przerwę od szkoły i wraz z bratem zaprojektował nowy program, który nazwali ImagePro. Niedługo potem został on sprzedany firmie Adobe i tak powstał słynny Photoshop.
Gwiezdne Wojny stały się także w znacznej mierze prekursorem efektów specjalnych, w tym tworzonych komputerowo (CGI), oraz zrewolucjonizowały kinematografię w innych dziedzinach, lecz o tym przeczytacie w jednym z przyszłych artykułów.
- 1
- 2 (current)
Dzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1962, kończy 62 lat
ur. 1968, kończy 56 lat
ur. 1988, kończy 36 lat
ur. 1980, kończy 44 lat
ur. 1965, kończy 59 lat