
Najnowsza recenzja redakcji
Impersonalni ("Person of Interest") w 2. odcinku powracają do swojego proceduralnego rodowodu, wciąż jednak rozwijając mocno zarysowany wątek główny. Tym razem na tapecie jest niebezpieczny rodzaj gry miejskiej, który niemal co miesiąc rozgrywa się w różnych zakątkach świata. Tym razem padło na Nowy Jork. Sama idea tego typu zabawy jest świetna - twórcy zresztą po raz kolejny sięgają po sprawdzone motywy. Znajdzie się tutaj coś dla fanów twórczości Dana Browna, gdzie królują zagadki, łamigłówki oraz symbolika, jak i klasycznych kryminałów.
Cieszy chwilowe odwrócenie ról i schematu początku. Zazwyczaj to Harold dawał zlecenia Johnowi, ale tym razem jest odwrotnie. To Reese namawia Fincha na pomoc mu w sprawie Claire - genialnej nastoletniej mistrzyni szachowej, która zdaje się być szalona. Szybko okazuje się jednak, że bierze udział w tajemniczej grze miejskiej. I choć sama gra poprowadzona jest bezbłędnie, a zagadki trzymają się kupy, to najważniejsze okazuje się niesamowite rozwiązanie, kiedy po licznych próbach Harold zaczyna rozumieć, kto jest twórcą niebezpiecznej zabawy. Wątek główny tym samym zaczyna się jeszcze bardziej rozwijać, a widz pozostaje w szoku - Samarytanin nie dość, że sam myśli, to jeszcze zaczyna werbować swoją ekipę. Jeżeli starcie Maszyny Fincha z Samarytaninem można nazwać walką bogów, tak możliwe jest, że za jakiś czas dojdzie do starcia dwóch ekip herosów pod rządami cybernetycznych bóstw.
Widać, że twórcy mają doskonałą koncepcję, przemyślaną w każdym calu. Najnowszy sezon Impersonalnych mógłby być właściwie początkiem niemal każdego serialu w tych klimatach. Widz nie ma prawa ani na chwilę się nudzić, bo na każdym kroku twórcy go zaskakują. Nadal nie wiadomo, jaką przykrywkę ma Root, ale chyba żadną szczególną i robi po prostu swoje. To ciekawe, jak z przeciwnika stała się sprzymierzeńcem, a teraz niemal szefową składu. Sameen również ma swoje momenty - i to dosyć humorystyczne. Obie jej przykrywki są zabawne, choć ta nocna o wiele bardziej pasuje do bohaterki. Nie zawodzi Fusco, który wprowadza element komediowy do serialu, a także będzie napędzać fabułę - wszak ma teraz nowego partnera, który awansował z wydziału narkotykowego. Cały pomysł niespecjalnie podoba się Reese'owi, który nie przywykł do działania w duecie, ale taka dynamika w narracji bardzo się przyda. Szczególnie że John ma w sumie najlepszą fałszywą tożsamość.
[video-browser playlist="633204" suggest=""]
W odcinku znalazło się kilka scen-perełek. Jedną z nich jest chociażby ta z telefonem - w pełni oddaje ona charakter Johna. Ciekawe są również jego rozważania z Finchem. Widać, kto stracił nadzieję, a kto wciąż próbuje ratować innych. Na szczęście Maszyna zadbała także o Harolda, pokazując mu, że istnieje cień szansy. Bardzo podoba mi się nowa baza bohaterów.
W produkcji wyraźnie czuć rękę Jonathana Nolana; Impersonalni czerpią wiele z jego scenariopisarskich zainteresowań. Dwa pierwsze odcinki są zresztą tego najlepszym przykładem. "Claire nie chciała pomocy" - mówi Finch podczas rozmowy z Johnem, nad czym zresztą bardzo ubolewa. Bo tak naprawdę 2. odcinek pomimo całej otoczki rekrutowania ekipy przez Samarytanina traktuje o samotności i desperackiej próbie walki z przeciwnościami losu, poszukiwaniu swojej drogi i zagubieniu. To motywy wykorzystane zarówno w Prestiżu, jak i 3. części "Batmana", a w tworzeniu obu Jonathan pomagał bratu. Bohaterowie są zmęczeni i radzą sobie na swój własny sposób. John wciąż wierzy w sprawę, czeka na nowe numery i walczy o każdą osobę. Finch natomiast tę nadzieję utracił, ale przywróciła mu ją Root, pokazując, że Maszyna nie zapomniała o nim.
Czytaj również: Nowy fragment 3. sezonu "Arrow". Czy zobaczymy nadludzkie moce?
Odcinek 2 ma niesamowitą dynamikę, na swój sposób przebijając ten z numerkiem 1. Genialna jest scena, w której Claire odnajduje wreszcie rozwiązanie i widzi, że nic tam nie ma. Otaczają ją najemnicy i w tym momencie dzwoni telefon. Zdała test, dostała to, czego chciała, ale czy aby na pewno? Jak powiedział Finch: "Odnajdziesz cel, ale czy jest to aby na pewno to, czego poszukujesz?". Wspaniale ukazało to, że czasami złą osobą staje się ta zagubiona, która jedynie poszukiwała sensu. Wszystkich niestety uratować się nie da, a walka z Samarytaninem nabiera dopiero rozpędu. Jaki będzie jej ostateczny wynik? Nie wiadomo. Zapowiada się jednak ogrom emocji.
Pokaż pełną recenzję
Sezony
Sezon 1
- Pilot (22 września 2011)
- Ghosts (29 września 2011)
- Mission Creep (6 października 2011)
- Cura Te Ipsum (13 października 2011)
- Judgement (20 października 2011)
- The Fix (27 października 2011)
- Witness (3 listopada 2011)
- Foe (17 listopada 2011)
- Get Carter (8 grudnia 2011)
- Number Crunch (15 grudnia 2011)
- Super (12 stycznia 2012)
- Legacy (19 stycznia 2012)
- Root Cause (2 lutego 2012)
- Wolf and Cub (9 lutego 2012)
- Blue Code (16 lutego 2012)
- Risk (23 lutego 2012)
- Baby Blue (8 marca 2012)
- Identity Crisis (29 marca 2012)
- Flesh and Blood (5 kwietnia 2012)
- Matsya Nyaya (26 kwietnia 2012)
- Many Happy Returns (3 maja 2012)
- No Good Deed (10 maja 2012)
- Firewall (17 maja 2012)
Sezon 2
- The Contingency (27 września 2012)
- Bad Code (4 października 2012)
- Masquerade (18 października 2012)
- Triggerman (25 października 2012)
- Bury the Lede (1 listopada 2012)
- The High Road (8 listopada 2012)
- Critical (15 listopada 2012)
- ‚Til Death (29 listopada 2012)
- C.O.D. (6 grudnia 2012)
- Shadow Box (13 grudnia 2012)
- 2πR (3 stycznia 2013)
- Prisoner’s Dilemma (10 stycznia 2013)
- Dead Reckoning (31 stycznia 2013)
- One Percent (7 lutego 2013)
- Booked Solid (14 lutego 2013)
- Relevance (21 lutego 2013)
- Proteus (7 marca 2013)
- All In (14 marca 2013)
- Trojan Horse (4 kwietnia 2013)
- In Extremis (25 kwietnia 2013)
- Zero Day (2 maja 2013)
- God Mode (9 maja 2013)
Sezon 3
- Liberty (24 września 2013)
- Nothing to Hide (1 października 2013)
- Lady Killer (8 października 2013)
- Reasonable Doubt (15 października 2013)
- Razgovor (22 października 2013)
- Mors Praematura (29 października 2013)
- The Perfect Mark (5 listopada 2013)
- Endgame (12 listopada 2013)
- The Crossing (19 listopada 2013)
- The Devil’s Share (26 listopada 2013)
- Lethe (17 grudnia 2013)
- Aletheia (7 stycznia 2014)
- 4C (14 stycznia 2014)
- Provenance (4 lutego 2014)
- Last Call (25 lutego 2014)
- RAM (4 marca 2014)
- / (18 marca 2014)
- Allegiance (25 marca 2014)
- Most Likely To… (1 kwietnia 2014)
- Death Benefit (15 kwietnia 2014)
- Beta (29 kwietnia 2014)
- A House Divided (6 maja 2014)
- Deus Ex Machina (13 maja 2014)
Sezon 4
- Panopticon (23 września 2014)
- Nautilus (30 września 2014)
- Wingman (7 października 2014)
- Brotherhood (14 października 2014)
- Prophets (21 października 2014)
- Pretenders (28 października 2014)
- Honor Among Thieves (11 listopada 2014)
- Point of Origin (18 listopada 2014)
- The Devil You Know (25 listopada 2014)
- The Cold War (16 grudnia 2014)
- If-Then-Else (6 stycznia 2015)
- Control-Alt-Delete (13 stycznia 2015)
- M.I.A. (3 lutego 2015)
- Guilty (10 lutego 2015)
- Q&A (17 lutego 2015)
- Blunt (24 lutego 2015)
- Karma (10 marca 2015)
- Skip (24 marca 2015)
- Search and Destroy (7 kwietnia 2015)
- Terra Incognita (14 kwietnia 2015)
- Asylum (28 kwietnia 2015)
- YHWH (5 maja 2015)
Sezon 5
- B.S.O.D. (3 maja 2016)
- SNAFU (9 maja 2016)
- Truth Be Told (10 maja 2016)
- 6,741 (16 maja 2016)
- ShotSeeker (17 maja 2016)
- A More Perfect Union (23 maja 2016)
- QSO (24 maja 2016)
- Reassortment (24 maja 2016)
- Sotto Voce (30 maja 2016)
- The Day the World Went Away (31 maja 2016)
- Synecdoche (7 czerwca 2016)
- .exe (14 czerwca 2016)
- return 0 (21 czerwca 2016)

