Geneza Przebiegłego dochodzenia Ottona i Watsona to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii polskiego komiksu. W 2004 roku telewizja Arte wraz z czołowym francuskim wydawnictwem komiksym, Glenat ogłosiły międzynarodowy konkurs na powstanie nowego komiksu. Zwycięski tytuł to właśnie Esencja. Był to jeden z pierwszych w historii komiksów polskiego autora wydany najpierw w najważniejszym dla komiksu kraju. Polskie tłumaczenie ukazało się nakładem wydawnictwa Mandragora. Po dwóch latach ukazała się druga część komiksu – Romantyzm – zdaniem wielu krytyków nawet lepszy od pierwszej części. Pierwszy tom opowiada o dochodzeniu, jakie prowadzi prywatny detektyw Otto Bohater i jego szczur Watson (z tej pary szczur jest bystrzejszy). Otto to sympatyczny, rozbrajająco szczery i lekko zaspany pijaczek. Ma swoje spokojne życie, nawet własne biuro detektywistyczne. Szukanie w kanałach ważnych rzeczy, które przypadkowo wpadły do ubikacji zapewnia mu egzystencję na znośnym poziomie. Nie przejmuje się zbytnio jutrem, gdyż ma nadzieję, że dobry los się nim zaopiekuje. Zresztą Otto ma także szczura Watsona. Z tej pary gryzoń jest zdecydowanie lepiej przystosowany do życia. Otto poddaje się sile przypadku. Tak też prowadzi swoje śledztwo. Opierając się na ciągu luźnych i przypadkowych skojarzeń nieoczekiwanie rozwiązuje całą zagadkę. Akcja komiksu rozgrywa się w Warszawie - autorzy zadbali, by charakterystyczne dla Warszawy miejsca były w komiksie rozpoznawalne (np. Powązki, Plac Zamkowy, okolice Starego Miasta, Pałac Kultury, Biblioteka Uniwersytecka, Dworzec Centralny, itp.). W drugim tomie dochodzenie doprowadzi Ottona do Ministerstwa Kultury i tajemniczego projektu wskrzeszenia Mistrzów Romantyzmu... Wielowarstwowa opowieść z odniesieniami do polskiej literatury i popkultury to jedno z najwybitniejszych dzieł polskiego komiksu. Po raz pierwszy w zbiorczym, kolekcjonerskim wydaniu!
Premiera (Świat)
15 września 2015Premiera (Polska)
15 września 2015Liczba stron
88Autor:
Grzegorz Janusz, Krzysztof GawronkiewiczKraj produkcji:
PolskaGatunek:
KomiksWydawca:
Polska: Wydawnictwo Komiksowe
Najnowsza recenzja redakcji
Album Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona: Esencja. Romantyzm złożony jest z dwóch zwartych opowieści (Esencja, Romantyzm), wydanych przed blisko dziesięcioma laty przez nieistniejącą już oficynę Mandragorę. Należy podkreślić, iż Esencja została uhonorowana wianuszkiem prestiżowych nagród i wyróżnień, choćby główną nagrodą w europejskim konkursie zorganizowanym przez francuskie wydawnictwo Gléant (2004 rok). Nie jest to bynajmniej dzieło przypadku. Mamy bowiem do czynienia z niezwykle przemyślanymi i mistrzowsko zrealizowanymi perypetiami przenikliwego detektywa Ottona Bohatera i jego osobliwego druha, Watsona – dystyngowanego szczura o nienagannych manierach. Doświadczony scenarzysta (Wykolejeniec, Czasem) subtelnie połączył ze sobą różne gatunki literackie i filmowe: opowieść detektywistyczną, czarny kryminał, czystą grozę, historię metafizyczną oraz kino moralnego niepokoju. Wyszło wyśmienite danie, pełne smakowitych składników i egzotycznych dodatków.
Pierwsza część przygód nieprzeciętnego duetu śledczych koncentruje się wokół śmierci enigmatycznego Aptekarza i wynikającej z tego lawiny nieprawdopodobnych zdarzeń oraz niebezpieczeństw. Zmarły to dwukrotny zdobywca nagrody Nobla (z chemii oraz literatury), bliski przyjaciel Ottona, który w wyniku nieudanego eksperymentu stracił wzrok i dłonie. Aptekarz skonstruował niezwykłą maszynę przerabiającą książki w napoje, których wypicie pozwala poznać treść danego dzieła. Rewolucyjnym wynalazkiem zaczęli interesować się różni podejrzani mężczyźni, których na swej drodze spotyka niestrudzony detektyw. Jednocześnie w obskurnym biurze protagonisty opowieści pojawia się znany artysta kabaretowy, Noel, którego brat bliźniak (Leon) zmarł w dziwnych okolicznościach. Śledztwo Ottona prowadzi do zaskakujących rozwiązań fabularnych, a pomoc wiernego Watsona okaże się nieodzowna.
W udanej kontynuacji (Romantyzm) na pierwszy plan wysuwa się szarlatański wynalazek nowego ministra kultury, wskrzeszający wybitnych romantyków – Jana Matejkę, Adama Mickiewicza oraz Fryderyka Chopina. Wybitni artyści pojawiają się w wyjątkowo makabrycznej postaci. Ich głównym celem jest stworzenie Wielkiego Dzieła, mającego na celu odrodzenie sztuki wysokiej, zdegradowanej we współczesnym świecie do produktu niższej kategorii. Rewelacyjnie wypada początkowa konwersacja Ottona z jego opasłym sąsiadem na temat marnej kondycji kultury. Równie udanie wypadają: traumatyczne wspomnienia detektywa z lat jego edukacji, umiejętne nawiązania do wątku Aptekarza oraz konfrontacja pary śmiałków z upiornymi romantykami.
Krzysztof Gawronkiewicz w niniejszym dziele udowodnił, że jest jednym z najbardziej charakterystycznych i precyzyjnych polskich rysowników. Kapitalnie wygląda zniszczony przez życie, niechlujny, zaspany Otton Bohater oraz elegancki, gustujący w drogich serach Watson. Warszawa w ujęciu słynnego ilustratora prezentuje się bardzo odrażająco. Gros scen rozgrywa się w kanałach, w których znajdziemy mnóstwo szkieletów, starych przedmiotów, sekretnych korytarzy i komnat (spójrzcie na iście fantasmagoryczny kadr umieszczony na trzydziestej siódmej stronie komiksu czy podziemne złomowisko ze strony siedemdziesiątej ósmej). Bluźnierczy wizerunek Wielkich Romantyków, odrealnione sylwetki Aptekarza oraz szalonego ministra kultury, mocno psychodeliczne sny Ottona oraz posępna, sepiowa kolorystyka (dominujące barwy: czerń, brąz, zgniła zieleń czy krwista czerwień) to kolejne mocne akordy strony graficznej recenzowanej historii.
W rzeczonym albumie odnajdziemy mnóstwo intertekstualnej żonglerki, której nie powstydziłby się sam Alan Moore. Właściwie cała druga nowela to hołd złożony rodzimym dziełom sztuki i literaturze – tylko prawdziwy erudyta odnajdzie wszystkie odwołania wprowadzone przez Grzegorza Janusza. Na szczególne wyróżnienie zasługuje opracowanie na zasadzie kontrastu, konstrukcja psychologiczna głównych postaci, kolorowy wachlarz bohaterów drugoplanowych, nieszablonowe dialogi oraz bogata szata graficzna.
Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona to komiks z cyklu „Musisz mieć!”. Wirtuozeria z prawdziwego zdarzenia. Postmodernistyczne arcydzieło sztuki, które aż prosi się o ekranizację oraz kontynuację.