Daredevil. Tom 2 - recenzja komiksu
Data premiery w Polsce: 20 listopada 2019Drugi tom serii Daredevil to samodzielny debiut artystyczny kultowego amerykańskiego scenarzysty komiksowego i filmowego oraz rasowego rysownika, Franka Millera. Dzieło liczące sobie prawie czterdzieści lat należy do klasyki komiksu superbohaterskiego i pokazuje, że w tym gatunku można stworzyć historię dojrzałą, realistyczną i przejmującą. Bliżej mu do powieści kryminalnej, kina mafijnego i sądowych dramatów niż typowej bijatyki pomiędzy siłami dobra i zła, do której przyzwyczaiły nas komiksy spod znaku superhero. Do tego w niniejszym woluminie na arenę wkracza słynna morderczyni, istna femme fatale, Elektra. Zanosi się na krwawą jatkę w nowojorskiej dzielnicy Hell’s Kitchen.
Drugi tom serii Daredevil to samodzielny debiut artystyczny kultowego amerykańskiego scenarzysty komiksowego i filmowego oraz rasowego rysownika, Franka Millera. Dzieło liczące sobie prawie czterdzieści lat należy do klasyki komiksu superbohaterskiego i pokazuje, że w tym gatunku można stworzyć historię dojrzałą, realistyczną i przejmującą. Bliżej mu do powieści kryminalnej, kina mafijnego i sądowych dramatów niż typowej bijatyki pomiędzy siłami dobra i zła, do której przyzwyczaiły nas komiksy spod znaku superhero. Do tego w niniejszym woluminie na arenę wkracza słynna morderczyni, istna femme fatale, Elektra. Zanosi się na krwawą jatkę w nowojorskiej dzielnicy Hell’s Kitchen.
Frank Miller to jeden z czołowych twórców amerykańskiego komiksu głównego nurtu, który pełnymi garściami czerpie z dorobku innych autorów (vide: komiksu azjatyckiego), kultowych filmów (głównie noir) i książek (groszowe kryminały). Jego oryginalny styl, skupienie się na motywacji i przemyśleniach prezentowanych bohaterów, wciągające historie oraz charakterystyczna kreska na dobre zrewolucjonizowały sztukę komiksową. Do najważniejszych tytułów tego autora należą następujące serie i powieści graficzne: Sin City, Powrót Mrocznego Rycerza, Batman. Rok pierwszy, 300. Amerykański wirtuoz ma na swoim koncie scenariusze do filmów RoboCop 2 i Sin City - Miasto grzechu, który on również wyreżyserował.
Rzeczony artysta w swoich dziełach porusza problematykę społeczną (nierówności, ubóstwo, pycha szemranych biznesmenów), pokazuje ciemną stronę wielkich metropolii oraz krzywdy ludzi znajdujących się na marginesie. Wszystkie te elementy znajdziemy w recenzowanym albumie, który należy uznać za jedną z najlepszych opowieści z niewidomym wojownikiem(obok serii Daredevil: Nieustraszony Briana Michaela Bendisa i Eda Brubakera). We wcześniejszym tomie Miller zajmował się wyłącznie warstwą graficzną, a za stronę fabularną odpowiadał Roger McKenzie. Dopiero przekazanie pełni władzy nad podupadającym tytułem twórcy 300 spowodowało, że Daredevil stał się jednym z najważniejszych postaci w Marvel Comics, a sprzedaż zeszytów z jego przygodami znacznie wzrosła. Frank Miller skupił się na psychologizacji postaci, powszechnym mroku, przemocy i przyziemnych sprawach, rezygnując przy tym z najważniejszych aspektów komiksu spod znaku superhero.
Pierwsze skrzypce w recenzowanym albumie odgrywa kwartet ważnych graczy (Daredevil, Elektra, Kingpin oraz Bullseye), a burzliwe interakcje między tymi bohaterami należy uznać za jeden z najmocniejszych punktów owego komiksu. Daredevil to obrońca uciśnionych w biednej dzielnicy Hell’s Kitchen. W normalnym życiu Matt Murdock jest adwokatem pomagającym najbardziej potrzebującym i biednym. Elektra to dawna miłość Matta – płatna zabójczymi i mistrzyni katany, równie seksowna co niebezpieczna. Ciekawie wypadają dwie pozostałe kluczowe postaci w tej awanturze: szef organizacji przestępczej Wilson Fisk alias Kingpin, który za sprawą zaginięcia żony wraca do dawnego przestępczego życia, a także bezbłędny morderca Bullseye ze zdiagnozowanym guzem mózgu. Na drugim planie przemykają intrygujący bohaterowie, z których na słowa uznania zasługują: wierny przyjaciel Murdocka, Foggy Nelson, dziennikarz śledczy Ben Urich, który poznał prawdziwą tożsamość niewidomego obrońcy, żądny krwawej zemsty na złoczyńcach Frank Castle (Punisher), podrzędni przestępcy (Grotto i Turk) wprowadzający element humorystyczny do ponurej fabuły oraz dawny nauczyciel sztuk walki i mistrz Daredevila, sędziwy Stick.
Pomysłodawca serii Sin City nie zapomniał ponadto o adwokackich sprawach, które są nieodzownym elementem działalności Matta. Adwokat próbuje oczyścić z zarzutów zresocjalizowanego kryminalistę Melvina Pottera alias Gladiatora, by w późniejszym czasie zaangażować się w śledztwo przeciwko marionetce Kingpina, kandydatowi na burmistrza miasta, Cherryhowi. Świetnie wypada epizod poświęcony szkoleniu pod czujnym okiem Sticka, a zwłaszcza wizje z przeszłości jakich doświadcza niezmordowany Daredevil. Warto pokłonić się przed częstymi zaciekłymi konfrontacjami z Bullseyem oraz dwulicową ukochaną Matta, Elektrą. Cieszą także mordercze ataki Fiska, który z wyrachowaniem pozbywa się zdrajców w swoich szeregach i wszelakich wrogów, epizodyczny występ późniejszych stałych sojuszników Diabła – Iron Fista i Luke’a Cage’a oraz walka z królem nieszczęsnych mieszkańców kanałów. Ostatni rozdział to natomiast uwertura bólu, cierpienia i straconej miłości, które spadają na załamanego Matta.
Dodajmy do tego realistyczną kreskę Millera, bezbłędne cieniowania, ikoniczne okładki zeszytów, zapadające w pamięć sceny walk z największymi wrogami oraz precyzyjnie oddaną architekturę, wszechobecny bród i mrok w biednej dzielnicy Nowego Jorku, a otrzymamy komiksową klasykę w najlepszym wydaniu. Słowem, dzieło które ukształtowało charakter i osobowość Daredevila. Dla wielbicieli serialu produkcji Netflixa rzecz obowiązkowa.
Poznaj recenzenta
Mirosław SkrzydłoKalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1989, kończy 35 lat
ur. 1988, kończy 36 lat