Barry Baz Idoine – technologia VR ułatwiła kręcenie The Mandalorian
Filmowiec współpracujący przy serialu The Mandalorian postanowił podzielić się swoimi odczuciami związanymi z wykorzystaniem nowoczesnych technologii na planie tej produkcji.
Filmowiec współpracujący przy serialu The Mandalorian postanowił podzielić się swoimi odczuciami związanymi z wykorzystaniem nowoczesnych technologii na planie tej produkcji.
Na łamach wywiadu dla serwisu Variety Barry Baz Idoine zdradził, co stanowiło inspirację dla filmowców pracujących nad fantazyjnymi krajobrazami z serialu The Mandalorian. Twórcy czerpali pomysły m.in. z dzieł takich japońskich artystów jak Akira Kurosawa czy Kazuo Miyagawa. To w ich pracach doszukiwano się źródeł inspiracji dla krajobrazów wyniszczonych przez wysoce zindustrializowane społeczeństwa.
Idoine opowiedział o wyzwaniach, z jakimi zespół zmagał się podczas kręcenia odcinka The Jedi z drugiego sezonu. W powstawaniu odcinka niezwykle przydatna okazała się technologia wirtualnego planu stworzona przez ekspertów z ILM StageCraft, o której głośno zrobiło się już przy okazji kręcenia pierwszego sezonu serialu. Dzięki niej filmowcy mogli wyświetlić dowolne, nawet najbardziej fantazyjne krajobrazy już w momencie realizacji zdjęć. W tym m.in. przez dowolny czas wyświetlać scenerię w tzw. „złotej godzinie” - krótkim okienku czasowym, w którym słońce zapewnia najlepsze naturalne oświetlenie.
W procesie planowania z pomocą przyszła także technologia VR, za pośrednictwem gogli filmowcy wstępnie planowali kolejne ujęcia. Wirtualna sceneria pozwoliła dowolnie obracać i zmieniać obiekty, aby znaleźć idealne ustawienia świetlne, które pozwolą zaprezentować konkretną scenę w jej najlepszej możliwej odsłonie.
Zdaniem Idoine ta technologia przyszła również z pomocą samym aktorom, którzy mogli zobaczyć, w jakim otoczeniu przyjdzie im grać. Podczas pracy z green screenem artyści nie mają bowiem pojęcia, co znajduje się wokół nich. Realizując filmy przy wykorzystaniu starych metod filmowych aktorzy muszą liczyć na swoją wyobraźnię, aby lepiej wczuć się w otoczenie, które powstanie dopiero w procesie postprodukcji. Wirtualny plan od ILM StageCraft ułatwia im pracę.
Ale nawet tak zaawansowana technologia nie rozwiązuje wszystkich problemów. Jak zauważył Idoine, na planie jedną z największych niedogodności okazało się filmowanie głównego bohatera. Jego hełm odbijał wszystko, co znajdowało się wokół. Nie tylko wirtualną scenerię, lecz także cały zespół techniczny oraz kamery. Jednak to nie problem z hełmem zapadną Idoine na długo w pamięć, a praca z wodą na planie. Choć wielu traktuje ten żywioł jako ogromne wyzwanie realizacyjne, dla niego była to szansa, aby nakręcić wymarzone ujęcia, m.in. miecza świetlnego odbijającego się w tafli wody podczas zachodu słońca.
Źródło: Variety
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1981, kończy 43 lat
ur. 1977, kończy 47 lat
ur. 1966, kończy 58 lat
ur. 1970, kończy 54 lat
ur. 1992, kończy 32 lat