Czy reprezentacja mniejszości na ekranie faktycznie się zwiększa? Nowe badanie
Nowe badanie USC Annenberg skupia się na ostatnich 10 lat w Hollywood i bierze pod lupę najlepiej zarabiające filmy każdego roku. Czy przez ten czas doszło do znaczącej zmiany jeśli chodzi o reprezentację mniejszości na ekranie?
Nowe badanie USC Annenberg skupia się na ostatnich 10 lat w Hollywood i bierze pod lupę najlepiej zarabiające filmy każdego roku. Czy przez ten czas doszło do znaczącej zmiany jeśli chodzi o reprezentację mniejszości na ekranie?
W chwili obecnej w Hollywood trwają liczne dyskusje na temat reprezentacji mniejszości na wielkich ekranach. O swoje prawa walczą przedstawiciele innych ras, kultur, grupy LGBTQ a także same kobiety, które coraz częściej zabierają głos w tej sprawie. I choć w ostatnich latach można mówić o sukcesach filmów reżyserowanych przez kobietę (Wonder Woman), czy czarnoskórego twórcę (Get Out), nowe badanie USC Annenberg pokazuje, że nawet te przypadki nie zmieniają tendencji panującej w Hollywood - tutaj wciąż trudno mówić o równości.
Badanie obejmuje przedział lat 2007-2017. Wyodrębnionych zostało 100 najgłośniejszych filmów każdego kolejnego roku, co daje łączną pulę 1100 tytułów do analizy. Jak pokazują wyniki przeprowadzonego przeglądu, w ostatniej dekadzie nie zaobserwowano żadnej znaczącej statystycznej poprawy w reprezentacji kobiet, osób innej rasy, postaci LBGT lub postaci z niepełnosprawnością. Jak mówi Stief L. Smith z fundacji THR, nie ma wyraźnego trendu, który mógłby sugerować, że walka o równość przynosi na tej płaszczyźnie jakieś efekty.
Oto wnioski wyciągnięte z przeprowadzonego badania:
- choć kobiety stanowią 50.8% populacji Stanów Zjednoczonych, w zeszłym roku stanowiły tylko 31.8% bohaterek na wielkich ekranach. Dla porównania ogólnego: w całej puli 1100 najbardziej popularnych filmów wyodrębniono 48 757 bohaterów, z czego kobiety stanowiły 30.6% (od 2007 do 2017 roku włącznie). Jak widać, ten poziom jest stały i ostatnie rok również nie proponuje wyraźnego wzrostu.
- najwyraźniejszą różnicę widać po podziale wspomnianej grupy bohaterów na mniejsze grupy wiekowe: w przypadku bohaterów dziecięcych w filmach z 2017 roku, dziewczynki stanowiły 47.3% ogółu (chłopcy natomiast 52.7%, co daje prawie pół na pół). Rozbieżności zaczynają być widoczne w starszych grupach wiekowych - wśród filmowych nastolatków z 2017 roku kobiety stanowiły już 44.7% bohaterów, zaś jeśli chodzi o bohaterów powyżej 40 roku życia - tylko 24.6% (podczas gdy mężczyźni aż 75.4% tej grupy wiekowej).
- w 2017 roku aż 70.7% wszystkich mówiących postaci (z ogólnej liczby 4 454) stanowili przedstawiciele rasy białej. Tylko 12.1% to osoby czarnoskóre, 6.2% - Latynosi, 4.8% - Azjaci, 3.9% - przedstawiciele rasy mieszanej, 1.7% - osoby z Bliskiego Wschodu. Warto zauważyć, że te oznaczenia dotyczą postaci, a nie narodowości aktorów - w 2015 roku jedną z filmowych reprezentantek rasy mieszanej była Allison Ng z filmu Aloha. Wówczas wcieliła się w nią Emma Stone.
- Ponad 99% bohaterów filmowych z 2017 roku to osoby orientacji heteroseksualnej oraz osoby cisseksualne. W 81 ze 100 filmów przebadanych właśnie w 2017 roku nie pojawiła się ani jedna osoba o innej orientacji. Jeśli zaś chodzi o grupę 400 filmów z okresu 2014-2017, pojawił się w nich wyłącznie jeden bohater określony jako osoba transpłciowa.
- na wielkich ekranach w 2017 roku tylko 2.5% wszystkich bohaterów zmagało się z niepełnosprawnością. Z tego aż 73% stanowiły osoby białe, a 69.6% było mężczyznami. Ponadto, nawet osoby z niepełnosprawnością były grane przez zdrowych aktorów - dla przykładu w badaniu podano Sally Hawkins, która w filmie The Shape of Water grała niemowę, za co otrzymała nominację do Oscara.
- w 2017 roku premierę miało kilka filmów skoncentrowanych na kobiecej bohaterce i jej historii - badanie wykazuje, że tylko 4 przedstawicielki rasy innej niż biała i tylko 5 kobiet powyżej 45. roku życia otrzymało angaż do głównej roli.
- w grupie wszystkich najlepiej zarabiających filmów z przedziału 2007-2017 tylko 4.3% reżyserów stanowiły kobiety, 5.2% reżyserów było osobami czarnoskórymi i tylko 3.1% to reżyserzy pochodzenia azjatyckiego. Tylko w 2017 roku, w grupie 109 reżyserów, mieliśmy 8 białych kobiet, 4 czarnoskórych mężczyzn i 4 mężczyzn pochodzenia Azjatyckiego. Cała reszta to biali mężczyźni.
Autorzy badania sugerują, by te wyniki stały się sygnałem i wskazówką dla reżyserów i twórców filmu. Wyrażają nadzieję, że w przyszłych latach rzeczywiście uda się osiągnąć równość.
Źródło: thehollywoodreporter.com / zdjęcie główne: materiały prasowe
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1967, kończy 57 lat
ur. 1989, kończy 35 lat
ur. 1988, kończy 36 lat