

Agencja Wavemaker, która zajmuje się analizami platform streamingowych na polskim rynku, przeprowadziła niedawno kolejne badanie VideoTrack 8, które ukazało tendencje panujące na naszym poletku. Badanie zostało przeprowadzone na przełomie stycznia i lutego 2024 roku, a udział w nim wzięło 1621 widzów internetowych powyżej 16 roku życia. Widzem internetowym określa się osobę, która okazjonalnie korzysta z usług oferowanych przez serwisy lub pobiera filmy, seriale lub inne programy z internetu.
Badanie VideoTrack 8 wykazało, że z roku na rok serwisy streamingowe cieszą się w Polsce większą popularnością. 70% badanych użytkowników płaci za streaming najczęściej w formie modeli abonamentowych - miesięcznych lub rocznych, które są coraz powszechniej kupowane przez widzów internetowych. Nie oznacza to jednak, że torrenty odeszły do lamusa. 12% przebadanych użytkowników przyznało się do korzystania z nich. Były to najczęściej osoby powyżej 30 i 40 roku życia, co wiąże się z tym, że były one przyzwyczajone do takiej formy zdobywania treści do obejrzenia w przeszłości. Do używania torrentów przyznają się również ci, którzy otwarcie wyrażają niechęć dopłat za kolejne subskrypcje, gdy produkcja, którą się interesują, jest niedostępna na już posiadanej platformie.
Netflix królem streamingu w Polsce
Nie stanowi wielkiego zaskoczenia, że Netflix nadal jest najchętniej wybieraną platformą. Badani widzowie internetowi zapytani o to, która z platform streamingowych pozostałaby w ich pakiecie gdyby mogli mieć tylko jedną, wskazali właśnie na popularnego Netflixa. Jak prezentuje się ranking platform streamingowych w tym aspekcie?
- Netflix - 57%.
- Disney+ - 9%.
- HBO Max - 7%.
- Polsat Box GO i Amazon Prime Video - 6%
- Canal+ Online - 5%.

Znaczny wzrost zaliczyła platforma należąca do koncernu Jeffa Bezosa, która w zeszłorocznych badaniach była nieobecna w pierwszej piątce. Ten wzrost jest podyktowany atrakcyjną ofertą serwisu, który umożliwia zapłacenie za roczną subskrypcję, która wynosi zaledwie 50 zł.
Co ze współdzieleniem kont i reklamami?
Netflix jakiś czas temu ogłosił kontrowersyjne w sieci zarządzenie, które uniemożliwia użytkownikom współdzielenie konta. Konieczna w tym celu jest dodatkowa opłata. Ta zmiana spotkała się z szeroką krytyką w mediach społecznościowych, ale społeczeństwo wydaje się przyzwyczajać do tej perspektywy. Idzie to w parze z zapowiedziami kolejnych platform, HBO Max i Disney+, które również mają zamiar wprowadzić podobne zasady w swoich serwisach. Coraz więcej użytkowników decyduje się na samodzielne opłacanie subskrypcji i procent takich osób zwiększył się od 45% do 57%. Trend współdzielenia kont nadal jest powszechny wśród nastolatków i młodych dorosłych, choć nadal niższy niż w poprzednich latach przed zapowiedziami zmian.
Zapowiedziano również możliwość wprowadzenia reklam do serwisu, co także początkowo spotkało się z negatywnym przyjęciem wśród odbiorców. Badanie wskazuje jednak na to, że to podejście zaczyna się zmieniać, a Polacy są gotowi na reklamy.
Badani zapytani o tę kwestię stwierdzili:
- 47% z nich wybrałoby opcję tańszego abonamentu, która zawiera reklamy.
- 34% wolałoby, aby ich seans nie był przerywany kosztem wyższej ceny.
- 19% pozostało niezdecydowanymi.

Warto też wspomnieć, że Polacy chętnie wybierają usługi platform streamingowych będące częścią pakietów telewizji kablowej, satelitarnej lub telefonii.
Źródło: wirtualnemedia.pl

