Technologia deepfake może wtłoczyć nas do reklam
Izraelska firma technologiczna D-ID opracowała algorytm, który na potrzeby reklam zanonimizuje dowolne filmy bądź zdjęcia.
Izraelska firma technologiczna D-ID opracowała algorytm, który na potrzeby reklam zanonimizuje dowolne filmy bądź zdjęcia.
Firma D-ID zaprezentowała dość kontrowersyjny pomysł na wdrożenie technologii deepfake do branży reklamowej. Inżynierowie napisali algorytm, który pozwoli zastąpić twarze osób występujących na materiałach graficznych na podobne, acz nie identyczne i tak przetworzone, zanonimizowane treści wykorzysywać w celach mareketingowych.
Przedstawiciele D-ID uważają, że dzięki algorytmowi restauratorzy mogliby np. robić zdjęcia klientów i używać je w reklamach, bez proszenia o zgodę o publikację wizerunku osób uwiecznionych na fotografiach. Algorytm przetworzyłby twarze w taki sposób, aby uniemożliwić rozpoznanie tożsamości bez drastycznego modyfikowania jej mimiki czy rysów twarzy. W ten sposób branża mogłaby tworzyć klony swoich klientów bez narażania się na jakiekolwiek konsekwencje prawne oraz wynajmowania statystów na potrzeby kampanii reklamowych.
Przynajmniej w teorii, gdyż według dziennikarzy MIT Technology Review, którzy skonsultowali działanie algorytmu z europejskimi specjalistami ds. bezpieczeństwa, jego działanie może naruszać unijną dyrektywę RODO. Z kolei do amerykańskiego senatu trafiło kilka projektów ustaw, które mogą pokrzyżować szyki algorytmowi od D-ID. Malicious Deep Fake Prohibition Act miałby zabraniać dystrybuowania deepfaków, które służą do działań sprzecznych z prawem, a DEEPFAKES Accountability Act nakładałby obowiązek umieszczania na deepfake’ach znaków wodnych informujących o tym, że materiał został poddany obróbce graficznej.
Dopóki jednak stosowanie technologii tego typu nie zostanie całkowicie zabronione, stoimy na z góry straconej pozycji, nigdy nie będziemy mieli pewności, czy ktoś nie wykorzystał zdjęć z nami w roli głównej do działań o wątpliwej moralności. Łatwo można także wyobrazić sobie, że algorytmy reklamowe w przyszłości będą w stanie generować dynamiczne reklamy internetowe, w których podstawią ludzi o twarzach łudząco podobnych do nas oraz naszych znajomych, zaciągając dane wsadowe np. z portali społecznościowych.
Źródło: screenrant.com / Zdjęcie: D-ID
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1988, kończy 36 lat
ur. 1988, kończy 36 lat
ur. 1990, kończy 34 lat
ur. 1972, kończy 52 lat
ur. 1973, kończy 51 lat