Kino płaszcza i szpady
Kto z Was nie śledził przygód Zorro, nie oglądał filmów o Robin Hoodzie, królu Arturze i wielu innych bohaterach oraz złoczyńcach, ten ma czego żałować. Odkąd pamiętam, zawsze pasjonowałam się filmami z tego gatunku. Dziś przybliżę Wam nieco genezę i charakterystykę filmów płaszcza i szpady.
Kto z Was nie śledził przygód Zorro, nie oglądał filmów o Robin Hoodzie, królu Arturze i wielu innych bohaterach oraz złoczyńcach, ten ma czego żałować. Odkąd pamiętam, zawsze pasjonowałam się filmami z tego gatunku. Dziś przybliżę Wam nieco genezę i charakterystykę filmów płaszcza i szpady.
Gatunek płaszcza i szpady zalicza się do filmów przygodowo-kostiumowych (swashbuckers). Najważniejszą rolę gra oczywiście główny bohater. Dzielny, o wielkim sercu, nieustraszony i wyśmienicie władający białą bronią. Zazwyczaj jest to rycerz (np. król Artur) albo szlachetny rozbójnik (np. Robin Hood). Walczy nie tylko o swoją sprawę, ale staje również w obronie pokrzywdzonych. Może też występować w obronie królów lub możnowładców, których panowanie, a nawet życie są zagrożone przez intrygę i spisek. Mimo licznych przeciwności bohater zawsze odnosi zwycięstwo. Dzieje się tak za sprawą jego odwagi, fizycznej sprawności oraz wielkiego sprytu i wiary w słuszność danej sprawy. Przeciwnikiem głównego bohatera jest czarny charakter, intrygant, chciwiec albo zbrodniarz. Przeważnie przegrywa - pomimo przewagi środków, którymi dysponuje.
Akcja filmów płaszcza i szpady rozgrywa się w przeszłości (zazwyczaj między XVI a XVIII w.), w atrakcyjnej scenerii. Zmyślne losy bohaterów splatają się z historycznymi wydarzeniami, które stanowią tło dla awanturniczych przygód oraz miłosnych perypetii. Charakterystycznym elementem są również efektowne sceny pojedynków, ucieczek oraz pościgów. Typowe dla tych filmów jest oczywiście wykorzystanie kostiumu z epoki. Często wykorzystywane rekwizyty to peleryna i szpada/miecz.
Kino płaszcza i szpady rozwinęło się ze średniowiecznych eposów rycerskich, powieści łotrzykowskich czy romantycznej powieści historycznej. Dlatego też reżyserzy i producenci tego typu filmów często sięgają do literatury pięknej - w szczególności do powieści Aleksandra Dumasa czy Rafaela Sabatini.
Najpopularniejszymi bohaterami tego gatunku są: Trzej Muszkieterowie, Zorro, Robin Hood oraz Król Artur i Rycerze Okrągłego Stołu. Do swashbuckers zaliczyć również można filmy korsarskie, o których pisałam wcześniej tutaj.
Trudno jest doszukać się pierwszego filmu, jaki powstał w omawianym gatunku. Niektórzy badacze historii kina wskazują na pierwszą adaptację powieści Aleksandra Dumasa – film Georges'a Melies z 1903 roku pt. „Muszkieterowie królowej”.
Na pewno pierwszym filmem, który stał się hitem swoich czasów, był „Znak Zorro” Freda Niblo z 1920 roku. Była to adaptacja, drukowanej wówczas w odcinkach na łamach popularnego tygodnika „All Story Weekly Magazin”, powieści pisarza kalifornijskiego Johnstona McCulleya pt. „Przekleństwo Capistrano”. Po premierze filmu powieści Culleya stała się swoistym bestsellerem. W rolę tytułowego Zorro wcielił się Douglas Fairbanks. Dziś nazwalibyśmy go celebrytą - był popularny nie tylko za sprawą filmów, w których grał, ale również przez romans i późniejsze małżeństwo z Mary Pickford. Zostali oni okrzyknięci „królewską parą Hollywood”.
Sukcesy Douglasa doprowadziły do tego, że filmowcy i producenci zwrócili się w kierunku filmów przygodowo-kostiumowych. W 1923 roku powstała adaptacja powieści Victora Hugo „Dzwonnik z Notre Dame” w reżyserii Wallace'a Worsleya. W tym samym roku powstał również „Scaramouche” w wykonaniu Rexa Ingrama. Była to z kolei ekranizacja powieści Rafaela Sabatiniego. W 1925 roku Rupert Julian stworzył „Upiora w operze”, który był inspirowany powieścią Gastona Leroux. Natomiast w roku 1926 powstał „Don Juan” w reżyserii Alana Croslanda. Był to pierwszy na świecie film, w którym zsynchronizowano efekty dźwiękowe ze ścieżką muzyczną (ale bez dialogów).
Tuż po Douglasie pojawiła się nowa gwiazda gatunku - Errol Flynn, który zasłyną w filmie „Kapitan Blood” z 1935 roku w reżyserii Michaela Curtina. Partnerką Flynna była przeurocza Olivia de Havilland. Wystąpili oni razem w siedmiu produkcjach. Flynn wielokrotnie współpracował również z reżyserem Michaelem Curtizem. Wystąpił w jego dwunastu filmach, m.in. w „Szarży lekkiej brygady” (1936) czy „Przygodach Robin Hooda” (1938).
W latach 50. i 60. w gatunku płaszcza i szpady specjalizowała się przede wszystkim kinematografia francuska. Powstały takie filmy jak „Fanfan Tulipan” (1951, Christiana-Jaque’a), „Garbus” (1959, A. Hunebelle’a), „Kapitan Fracasse” (1961, P. Gasparda-Huit), „Hrabia Monte Christo” (1961, Autanta-Lary), „Cartouche-zabójca” (1961, P. de Broki). W Stanach Zjednoczonych powstawały filmy przede wszystkim o legendarnych bohaterach: „Robin Hood” (1922), „Przygody Robin Hooda” (1938), „Znak Zorro” (1940).
Film płaszcza i szpady podobnie jak film korsarski wykorzystywał ciągle ten sam materiał. Te same podstawowe wątki były w różny sposób przetwarzane - zmieniali się jedynie aktorzy, scenografia i muzyka. Dlatego gatunek szybko się wyczerpał. Dziś trudno znaleźć przykłady filmów z tego gatunku, choć w 2014 roku BBC wypuściło całkiem dobry serial "The Musketeers".
Ponieważ każdy z bohaterów filmów płaszcza i szpady zasługuje na osobny artykuł, nie będę dziś przybliżać ich sylwetek. Na przestrzeni lat powstało wiele seriali, filmów oraz bajek poświęconych legendarnym bohaterom. Nie sposób zliczyć i wymienić wszystkich, ale w kolejnych artykułach, które będą poświęcone wspomnianym tutaj postaciom, postaram się przybliżyć te najważniejsze.
Kalendarz premier seriali
Zobacz wszystkie premieryDzisiaj urodziny obchodzą
ur. 1984, kończy 40 lat
ur. 1978, kończy 46 lat
ur. 1965, kończy 59 lat
ur. 1975, kończy 49 lat
ur. 1945, kończy 79 lat