Samsung radzi, jak rozsądnie kupować smartfon

Obecnie mamy wiele możliwości na to, by szybko i tanio kupić telefon - np. w sieci lub online u operatorów. Warto jednak zdawać sobie sprawę z zagrożeń, z jakimi możemy spotkać się podczas takich zakupów.

Obecnie mamy wiele możliwości na to, by szybko i tanio kupić telefon - np. w sieci lub online u operatorów. Warto jednak zdawać sobie sprawę z zagrożeń, z jakimi możemy spotkać się podczas takich zakupów.

Paweł Krzystyniak

Paweł Krzystyniak

Tagi:  smartfony 

Współczesne smartfony to urządzenia, które mogą wesprzeć nas w pracy, a także stanowić świetnie źródło rozrywki w czasie wolnym, oferując dostęp do gier, muzyki czy platform VoD. Zakup nowego telefonu powinien być więc decyzją przemyślaną. Wydaje się, że nie ma w tym nic trudnego - szczególnie w czasach zakupów przez internet, gdzie od wymarzonego sprzętu dzieli nas zaledwie kilka kliknięć. Z pomocą - przynajmniej w teorii - przychodzą też popularne porównywarki cenowe. Wiele osób decyduje się na skorzystanie z takich narzędzi i wybranie tańszych ofert mniejszych sklepów. Nie zawsze jest to jednak najlepszym i najbardziej rozsądnym rozwiązaniem i bywa, że związane jest z tym pewne ryzyko.

Jak zatem zakupić smartfon w sieci, by później tego nie żałować? Oto kilka porad, które przygotowała firma Samsung.

1. Przede wszystkim upewnij się, że zawierasz umowę sprzedaży

W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się regulaminowi zakupów i upewnić się, że zawieramy umowę sprzedaży. W sieci można natknąć się na oferty najmu, w których stajemy się nie właścicielem, a posiadaczem urządzenia. To istotna różnica, przez którą nie tylko nie możemy rozporządzać smartfonem (np. podarować go komuś lub odsprzedać), ale też grożą nam finansowe konsekwencje przy zgubieniu lub uszkodzeniu go.

Co zatem robić? Przede wszystkim, dokładnie zapoznać się z regulaminem i prześwietlić go pod kątem pewnych słów, które mogłyby sugerować, że mamy do czynienia z umową najmu. Warto wykorzystać w tym celu funkcję wyszukiwania (CTRL+F) i poszukać zwrotów "sprzedaż" lub "najem" w treści. W przypadku wątpliwości dobrym pomysłem jest skontaktowanie się ze sprzedawcą w celu otrzymania jednoznacznej informacji. 

nullZdjęcie: Samsung

2. Właściwy dowód zakupu

Obowiązkiem sprzedawcy jest wystawienie i wydanie kupującemu dowodu zakupu - może być to faktura VAT lub paragon fiskalny. To istotne, bo bez niego nie będziemy mogli skorzystać z gwarancji na zakupiony produkt i ewentualnych napraw będziemy musieli dokonywać we własnym zakresie, ponosząc tym samym dodatkowe koszty. 

Wiele sklepów oferuje możliwość wyboru – możemy otrzymać paragon lub fakturę Vat. Jeśli takiej możliwości nie ma, to dobrym pomysłem jest skontaktowanie się ze sprzedawcą i ustalenie tego. Warto również upewnić się, że dowód zakupu został prawidłowo wystawiony - nazwa towaru powinna być konkretna. Nie wystarczy, że znajdzie się na niej informacja o zakupie "produktu elektronicznego" czy "sprzętu RTV".

3. Gwarancja i jej warunki

Warto upewnić się, czy kupowany przez nas smartfon objęty jest gwarancją producenta. Wbrew pozorom, nie zawsze jest to standardem - szczególnie jeśli decydujemy się na zakup urządzenia z ekspozycji po wyjątkowo niskiej cenie. Brak gwarancji lub jej krótszy okres może być przyczyną problemów w przyszłości, gdy okaże się, że za naprawę kupionego przez nas smartfona będziemy musieli słono zapłacić.

Upewnijmy się, jakie są warunki gwarancji - na jaki okres jest udzielona, na jaki zakres napraw gwarancyjnych możemy liczyć oraz jakie dokumenty będą potrzebne do tego, by móc z owej gwarancji skorzystać. Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku zakupu towaru z ekspozycji, który był wcześniej rozpakowany - dobrze jest dopytać się, na jaki okres gwarancyjny możemy liczyć w takim przypadku. 

Zdjęcie: Samsung

4. Wnikliwie czytaj regulaminy

Sprzedawcy internetowi muszą umieszczać na swoich stronach pewne informacje - m.in. regulamin sklepu, świadczenia usług drogą elektroniczną oraz opis praw i obowiązków stron transakcji. Jeśli takich informacji brak na stronie sklepu, którego oferta nas interesuje, to możliwe, że ktoś próbuje coś przed nami ukryć lub wprowadzić nas w błąd.

Nie można również zapominać, że nawet profesjonalnie wyglądający regulamin może być niezgodny z prawami konsumenta - warto dokładnie się temu przyjrzeć. Wiele osób z premedytacją pomija czytanie regulaminów, co może mieć przykre konsekwencje w przyszłości. Dobrym pomysłem jest również poznanie naszych praw - te można znaleźć m.in. na tej stronie

5. Prześwietl sprzedawcę 

Każdy sprzedawca prowadzący działalność w internecie musi umieścić na swojej stronie pewne informacje, w tym dane kontaktowe, NIP lub numer wpisu do KRS (jeśli podlega temu obowiązkowi). W dobie powszechnego dostępu do sieci bardzo łatwo jest wszystkie te dane zweryfikować, by mieć pewność, że kupujemy produkt w sklepie godnym zaufania.

 

Na tej stronie możecie sprawdzić, czy sprzedawca widnieje we właściwym rejestrze, a jego nazwa firmy zgadza się z numerem NIP lub KRS. Tutaj zaś możecie sprawdzić, czy dany sprzedawca jest płatnikiem VAT jaki jest jego status NIP. 

Zakup smartfonu to ważna inwestycja, dlatego dobrze jest się do tego odpowiednio przygotować i mieć pewność, że podejmujemy dobrą i rozsądną decyzję. Poświęcenie czasu na wybór odpowiedniej, bezpiecznej oferty będzie gwarancją tego, że w przyszłości nie będą czekać nas żadne nieprzyjemności i będziemy mogli cieszyć się korzystaniem z naszego urządzenia bez żadnych obaw.

Co o tym sądzisz?

Porównywarka VOD Nowość Repertuar kin Program TV