Zapierające dech opowieści grozy "Kobieta w czerni" i "Rączka" to klasyczne opowieści o duchach. Arthur Kipp, bohater "Kobiety w czerni", jest obiecującym adwokatem w londyńskiej kancelarii, który zostaje wysłany do Crythin Gifford – zapadłej mieściny na wietrznych trzęsawiskach, aby wziąć udział w pogrzebie klientki, Alice Darblow, a także załatwić jej sprawy spadkowe. Kipps nic nie wie o sekretach, które kryją się za okiennicami domu pani Darblow, stojącego na końcu kanału i spowitego w mgłę oraz tajemnicę. Rutynowa podróż biznesowa przybiera nieoczekiwany obrót, gdy adwokata zaczynają prześladować seryjnie powtarzające się dźwięki i obrazy: bujający się fotel w pustym pokoju dziecinnym, niewytłumaczalny dźwięk powozu, dziecięcy okrzyk we mgle i – najbardziej przerażająca – widmowa kobieta w czerni. Psychologicznie przerażająca i wspaniale zaskakująca "Kobieta w czerni" to znakomity, pierwszorzędny dreszczowiec. W roku 2012 James Watkins nakręcił pod tym samym co powieść tytułem film z Danielem Radcliffe’em w roli głównej. Antykwariusz Adam Snow, bohater "Rączki", wraca późnym wieczorem od klienta. Gdy szuka drogi na skróty, gubi się i natrafia na zapuszczony, wiekowy Biały Dom. Gdy wchodzi na teren dawnego ogrodu, nagle czuje, jak w jego dłoń wślizguje mała ręka, zupełnie jakby w mroku jakiś dzieciaczek stanął obok i chciał się przytrzymać. Zaintrygowany Snow postanawia dowiedzieć się więcej i odkrywa niektóre szczegóły burzliwej historii tajemniczego domostwa, który po krótkim okresie świetności popadł w zapomnienie. Osobliwe doświadczenie zrazu tylko interesuje antykwariusza, lecz wkrótce zaczynają go nawiedzać dramatyczne sny, ataki paniki, a także coraz częstsze wizyty rączki, coraz groźniejsze i złowrogie… Susan Hill to jedna z najbardziej cenionych pisarek brytyjskich, nagrodzona prestiżowymi nagrodami literackimi Whitbread Award, Somerset Maugham Award i John Llewelyn Rhys Prize. Powieści Susan Hill nigdy nie zawodzą, przerażające i niesamowite umiejętnie budują nastrój grozy.
Premiera (Świat)
2 lutego 2021Premiera (Polska)
2 lutego 2021ISBN
978-83-8202-103-5Polskie tłumaczenie
Jerzy ŁozińskiLiczba stron
344Autor:
Susan HillGatunek:
grozaWydawca:
Polska: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Najnowsza recenzja redakcji
Gotycki sztafaż opowieści grozy, czyli odpowiednio przerażające otoczenie (w tym przypadku duszne bagna i otulająca okolicę wszechobecna mgła) i samotność bohatera, nieszczęsnego prawnika z Londynu, zmuszonego do egzystencji w opuszczonym, podupadającym domostwie, zostały podniesione do rangi mistrzowskiej. Być może zbyt mało w powieści zaskoczenia, bo tak naprawdę czytelnik doskonale wie, czego się po historii spodziewać, ale liczy się także sposób jej opowiedzenia, stylizacja, zabawa słowem. Stąd miłośnicy klasycznych powieści grozy znajdą w Kobiecie w czerni prawdziwą perłę.
Za niniejszą powieść Susan Hill została nominowana do słynnej nagrody Bookera, a na jej podstawie w 2012 roku nakręcono film z Danielem Radcliffem w roli głównej, dosyć wiernie zachowujący klimat opowieści, podkreślany szaroniebieską, chłodną, a jednocześnie niepokojącą kolorystyką, będącą zasługą operatora Tima Maurice-Jonesa.
Co ciekawe, druga powieść Susan Hill zamieszczona w jednym tomie wraz z Kobietą w czerni pod wieloznacznym tytułem Rączka wydaje się jeszcze lepsza, bardziej złożona – umiejętnie łączy elementy przerażające i nie z tego świata z tymi „codziennymi”, nie mniej interesującymi, jako że głównym bohaterem opowieści jest Adam Snow, antykwariusz poszukujący dla zaufanych klientów literackich białych kruków. Poszukiwania First Folio Szekspira są równie ciekawe, co znajdowanie tropów tragicznej historii z przeszłości i jej nadprzyrodzonych konsekwencji. Groza Rączki jest mniej sztampowa niż Kobiety w czerni, a koncept fabuły bardziej oryginalny i ze szczerze zaskakującym zakończeniem.
Obie historie Susan Hill w dużej mierze opierają się na zgrabnych, niebywale intensywnych, choć nie rozwlekłych opisach lokalizacji i „okoliczności przyrody”, a także, a może przede wszystkim, na wewnętrznych rozważaniach głównych bohaterów, dzięki którym lepiej i dogłębniej rozumiemy kierujące nimi motywy i podejmowane decyzje. Pogłębiony rys psychologiczny jest wisienką na torcie historii snutych przez Susan Hill.
Nowemu wydaniu, po raz pierwszy zawierającemu obie gotyckie powieści autorki, zdecydowanie nie szkodzi starannie przygotowane edytorskie – ze smakiem dobrane okładka i obwoluta oraz ciekawa czcionka tytułów oraz tytułów rozdziałów. Chociaż grafika grafiką, najważniejsze, że tłumaczeniu Jerzego Łozińskiego niczego nie można zarzucić, bo bez dobrego przekładu Kobieta w czerni i Rączka wiele by straciły.